آپارات، یوتیوب و تحلیل اطلاعات

امروز شنیدم که مدیر آپارات گفته است:

“ما یک ویدیو تولید می‌کنیم و آن را روی آپارات بارگذاری می‌کنیم تعداد بازدیدهای آن کمتری از زمانی است که همان را روی یوتیوب قرار می‌دهیم”

و نتیجه می‌گیرند که اقبال مردم از یوتیوب بیشتر از آپارت است. یا مسئولان به مشکلات آپارات توجهی ندارند.

من یک پاسخ به مدیر آپارات داشتم:

عزیزم علت اینکه یک ویدیوی روی یوتیوب بیشتر از آپارات دیده می‌شود، علاقه مردم به یوتیوب نیست.

به خاطر این نیست که بازدیدکننده شما کمتر از یوتیوب است.

شما دومین سایت پربیینده ایران هستید.

همان جایگاهی که یوتیوب در کشور ترکیه دارد

شما دقیقاً در جایگاه یوتیوب قرار گرفته‌اید و نمی‌توانید ادعا کنید بازدید کننده ما کم است.

شاید علت این مشکل:

ضعف نگاه داده محور و نداشتن موتور تحلیل اطلاعات روی آپارات هست.

یعنی به زبان ساده: کاربری که به پلتفرم‌ شما مراجعه می‌کند نمی‌تواند چیزی که دنبال آن هست را پیدا کند.

ولی موتور تحلیلی که در پشت یوتیوب هست وقتی ویدیوی A را می‌بینی فوری ویدیو B و C و D را هم به تو نشان می‌دهد که مرتبط هست.

هدف یوتیوب این است که تو از پشت کامپیوتر یا موبایلت بلند نشوی

و هر چه فیلم و ویدیوی که فکر می‌کند به دردت می‌خورد را به خورد تو دهد.

ولی آپارات این ویژگی را ندارد.

به خاطر اینکه موتور تحلیل اطلاعات دارد.

به خاطر اینکه نمی‌تواند ویدیوهای مشابه نشان دهد.

به طور نمونه من سخنرانی استیو جابز در دانشگاه استنفورد را در هم در آپارات و هم در یوتیوب مثال می‌زنم.

 

 

از دو ویدیوی اول بگذریم که تبلیغات است بقیه‌ی ویدیوهایی که به عنوان مشابه نشان داده شده همه کپی همان فایل در یک کانال دیگر هستند.

ولی مقایسه کنید با یوتیوب که ویدیوهای مرتبط را نشان داده طوری که احتمال کلیک شدن و دیده شدن آن‌ها بیشتر است.

 

به همین خاطر است که یوتیوب می‌تواند یک ویدیو را بارها و بارها به خلق‌الله نشان دهد تا آن را مشاهده کنند

ولی در آپارت محتوا دفن می‌شود یا به کاربران بی‌ربط نشان داده می‌شود.

مهم نیست آپارات یا یوتیوب باشیم و یا هر پلتفرمی دیگر.

باید از اطلاعات و داده در سیستم خود استفاده کنیم.

 

4 نظر در “آپارات، یوتیوب و تحلیل اطلاعات

  • ۱۳۹۶-۰۵-۱۱ در ۲:۱۵ ب٫ظ
    پیوند یکتا

    علی جان ای کاش مقالاتی هم در باب راهکارش معرفی کنی. ذهنم خیلی درگیر «هوشمند سازی» سیستم پلتفرمم است و راستش نمیدانم از میان انبوه بی شمار مقالات و داده های موجود کدام ها را “انتخاب نکنم”.

    ممنون میشوم اگر کمکم کنی.
    با مهر

    پاسخ
  • ۱۳۹۶-۰۵-۱۱ در ۲:۴۴ ب٫ظ
    پیوند یکتا

    سلام علی
    دقیقا حق با توه. به شخصه وقتی وارد یوتیوب میشم. حداقل ۵ یا ۶ تا ویدئو می‌بینم. چون دقیقا میدونه من چی میخوام. جایی خوندم که یوتیوب سالها برای گوگل ضررده بوده اما از اونجایی که اطلاعات بسیار ارزشمندی از کاربران برای گوگل فراهم میکنه این ضرردهی رو به جون خریده و مطمنا این دوتا با داده‌هایی که در اختیار هم قرار میدن باعث شدن که هر دو در زمینه خودشون بهترین باشن. اما وقتی به آپارات نگاه میکنم، جایی رو میبینم که مردم فیلم‌های خودشون رو آپلود کردن برای دیده شدن. درست مثل یه درایو که البته حجم زیادی هم داره. احساس میکنم هیچگونه هوشی پشت کار نیست. گاهی شده میخوام یه ویدئو مرتبط دیگه ببینم ولی دقیقا همون ویدئو با تایم کمتر یا بیشتر رو به من نشون میده.

    پاسخ
  • ۱۳۹۶-۰۵-۱۱ در ۷:۳۹ ب٫ظ
    پیوند یکتا

    سلام علی جان
    ممنونم بابت تحلیل خوبت
    برای من جای تعجب هست که استراتژیست های که به آپارات مشاوره میدن چطور از این تکنولوژی در آپارت استفاده نکردن !!۱
    حالا چیزی که به ذهن من میرسه ممکنه پیاده سازی این تکنولوژی برای ایران امکان پذیر نباشه یا هزینه اش سنگینه !!!! یا مشاوران و استراتژیست های آپارات در” بی هوشی رقابتی ” به سر میبرند؟ یا…..
    تا جایی که من میدونم یکی از کارهایی اصلی که برند های پیشرو انجام میدن bench marking یا همون الگو برداری از بهترین ها ست .!!!!

    اگر برات مقدور هست مقداری درباره این تکنولوژی برامون توضیح بده
    سپاس

    پاسخ
  • ۱۳۹۶-۰۵-۱۲ در ۸:۱۴ ق٫ظ
    پیوند یکتا

    در رابطه با ویدیو های تکراری، آپارات تلاش کوچکی کرده اما به نتیجه نرسیده. من یک مدت قصد داشتم ویدیویی از یک سخنرانی تد آپلود کنم اما چون تشخیص داده بود که این ویدیو قبلا در آپارات موجود هست، اجازه آپلود نداد.
    اما واضحه که این سیستم اینقد ضعیفه که عملا از هر ۱۰۰ ویدیو شاید جلوی آپلود شدن یکی رو بگیره.

    پاسخ

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.