یک آگهی تبلیغاتی و تداعی اثر پروانه‌ای

کلیپی که انتهای این نوشته آمده مربوط به شرکت AT@T است. تبلیغ می کند که به جای تلویزیون کابلی که در آمریکا مرسوم است از تلویزیون ماهواره ای استفاده کنید.

به خود تبلیغ کاری ندارم و اینکه چه چیزی را تبلیغ می کند ولی ایده بسیار خوبی دارد و مناسب است که آژانس های تبلیغاتی داخلی فوراً از روی آن کپی برداری کرده و مثلاً یک مایع ظرفشویی تبلیغ کنند که با استفاده نکردنش فرد بیگناه با شاتل فضایی تصادف می کند 🙂 نمی دانم چرا هشیار نبوده تا امروز  از چشمشان پنهان مانده.

دوم تداعی ی است که در ذهن من  با دیدن این آگهی ایجاد شد و به یاد تفکر سیستمی خصوصاً اثر پروانه ای افتادم.

اگر چه اثر پروانه ای تعریف علمی خود را دارد ولی این کلیپ شاید  استعاره ای از اثر پروانه ای باششد.

در تعریف عامیانه و غیرعلمی برای توضیح اثر پروانه ای جمله معروف “بال زدن پروانه ای در بزریل می تواند طوفانی در (چین یا) تگزاس به پا کند” شنیده می شود.

ولی تعریف دقیق و علمی آن که در متمم بیان شده این است : یک تغییر جزئی در شرایط اولیه ممکن است سرنوشت سیستم را تغییر دهد. این سیستم می تواند انسان،بورس، یک کشور یا یک کسب و کار باشد.

برای توضیحات و مثال های بیشتر می توانید به مطلب متمم با عنوان “تعریف اثر پروانه ای چیست؟ مثالهای اثر پروانه ای” مراجعه کنید. در پایان می توانید این آگهی ۵ دقیقه ای را مشاهده کنید یا با حجم ۲۰ مگابایت از اینجا دانلود کنید.

3 نظر در “یک آگهی تبلیغاتی و تداعی اثر پروانه‌ای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.