آیا همه باید اپلیکیشن بزنند؟ چالش داشتن یا نداشتن اپلیکیشن برای کسب و کارها

– تصمیم گرفتید برای کسب و کار خود اپلیکیشن طراحی کنید؟

– به نظرتان مشتریان به اپلیکیشن شما نیاز دارند؟

–  پول زیادی کنار گذاشتید و قرار است بهترین برنامه نویس را استخدام کنید؟

حرف شما قبول ولی اجازه بدهید کمی به سمت دیگر ماجرا یا واقعیت بازار نگاه کنیم. فرض کنیم بهترین اپلیکشین جهان را از نظر کارایی، زیبایی و سرعت طراحی کنیم ولی آیا کسی از آن استفاده خواهد کرد؟ به بیان دیگر آیا صفحه نمایش کوچک  ظرفیت این همه اپلیکیشن را دارد که هر روز در دنیا ارائه می‌شوند؟ شواهد نشان می‌دهد بیشتر اپلیکیشن‌هایی که توسط کسب کارها  و استارت آپ‌ها ساخته می‌شود توسط کاربران نادیده گرفته می‌شود.

اجازه بدهید نگاهی به آمار بیاندازیم.

مردم اپ جدید نصب نمی‌کنند

نمودار زیر نشان می‌دهد اکثریت مردم در ماه هیچ اپلیکیشن جدیدی نصب نمی‌کنند.

 

نمودار نشان می‌دهد حدود ۵۱ درصد از مردم  هیچ اپ جدیدی را در ماه نصب نمی‌کنند. تنها ۱۳ درصد یک اپ جدید و ۱۱ درصد ۲ اپ جدید در ماه نصب می‌کنند.

 

۶۴ درصد افراد در ماه “زیر یک اپلیکیشن” نصب می‌کنند. پس چون هر ماه حدود ۶۰ هزار اپ جدید به بازار معرفی می‌شود احتمال اینکه اپلیکشین جدید شما نصب شود بسیار بسیار ضعیف است

 

بیشتر  وقت مردم در اپلیکیشن های مشهور می‌گذرد

اگر فرض محال اپلیکشین شما به نحوی وارد گوشی کاربران شود تا زمانی که جزو ۱۰ اپ برتر نباشید احتمال وقت گذاشتن کاربران تقریباً صفر است. نمودار زیر نشان می‌دهد مجموع وقتی که کاربران روی اپلیکشین های ۱۱ تا ۹۹ ام می‌گذراند جمعاً ۴ درصد است. یعنی اگر شما جزو ۱۰ اپلیکیشن اول نباشید عملاً زیر نیم درصد کاربر روی آن وقت می گذراند.

 

مقدار وقتی که کاربران موبایل و تبلت روی اپلیکیشن های برتر می‌گذارند. زنگ قرمز مربوط به تبلت و رنگ آبی مربوط به موبایل است. کاربران نصف وقت خود را روی تنها روی اپلیکشین برتر #۱ می‌گذارند. این عدد برای تبلت حدود ۶۵ درصد است. اپلیکیشن های یازدهم به بعد جمعاً ۴ درصد وقت کاربران را به خود اختصاص می‌دهد. با فرض وجود ۲۵ اپ روی هر موبایل و ۱۰۰ دقیقه وقتی که هر روز کاربر به طور متوسط روی اپ ها صرف می‌کند عملاً به هر اپ بعد از رتبه ۱۱ “تنها ۱۵ ثانیه” می‌رسد.

همانطور که می‌بیند ۸۰ درصد وقت کاربران روی ۳ اپ برتر می‌گذرد. که مطمئنا در کنار غول‌های تکنولوژی شما جزو آن‌ها نخواهید بود.

 

قانون هشتاد بیست

شاید بتوان با قانون ۲۰ ۸۰ این مساله را تفسیر کرد. آمارها نشان می‌دهد که هر کاربر بطور متوسط در ماه از ۳۰ نرم افزار استفاده می‌کند و از طرفی قانون بیست هشتاد می‌گوید ۸۰ درصد وقت کاربران روی ۲۰ درصد این اپ ها خواهد بود. چون ۲۰ درصد ۳۰ اپ می‌شود ۶ اپ.

یعنی قانون بیست هشتاد می‌گوید ۸۰ درصد وقت کاربر تنها روی ۶ اپ خواهد بود.

 

۱۰ اپلیکیشن برتر 

حال که از ۱۰ اپلیکشین برتر صحبت رانده شد ببینم نام آن‌ها چیست.

۱۰ اپلیکیشنی که مردم آمریکا بیشتر از آن استفاده می‌کنند. همانطور که می‌بینید ۸۰ درصد آن‌ها متعلق به شرکت‌های فیسبوک و گوگل است.

 

همانطور که می‌بیند بیشتر اپ ها متعلق به شرکت های فیس بوک و گوگل هستند (البته در آمریکا) گفتیم تقریباً صد در صد وقت کاربران روی ۱۰ اپلیکشین برتر می‌گذرد. به همین خاطر یک استراتژی می‌تواند این باشد که به جای نوشتن یک اپلیکیشن مستقل bot درون برنامه‌ی طراحی کنیم مثل ربات برای فیس بوک مسنجر یا تلگرام.

 

گروه بندی اپلیکیشن‌ها

از طرفی ۶۰ درصد وقت کاربران روی شبکه های اجتماعی موسیقی ویدیو و بازی صرف می‌شود. اگر اپ شما خارج از این دسته بندی است پس باید بیشتر دقت کنید.

هر دسته‌بندی چقدر وقت کاربران را می‌گیرد. نمودار نشان می‌دهد مردم هفتاد درصد وقت خود را روی شبکه ‌های اجتماعی، موسیقی، ویدیو، بازی، عکس و پیام رسان هاصرف می‌کنند.

 

افزایش استفاده مردم از اپ های موبایل

ولی خبرها خوبی هم هست. آمارها نشان می‌دهد مصرف اپ های موبایل در سال ۲۰۱۷ نسبت به ۲۰۱۶ بیست و پنج درصد افزایش یافته است که و به رقم حیرت انگیز ۲۰۰ میلیارد ساعت در سه ماه اول ۲۰۱۷ رسیده است. (چه بازار خوبی!)

مصرف مردم از موبایل نسبت به سال قبل ۲۵ درصد افزایش پیدا کرده است

 

از طرفی مصرف روزانه کاربران از اپلکیشن های موبایل حدود ۲ الی ۳ ساعت است که این آمار هم در حال افزایش است.

 

مقدار مصرف “روزانه” مردم کشورهای مختلف از اپ های موبایل. (برای سالهای ۲۰۱۵ ۲۰۱۶ ۲۰۱۷) همانطور که مشاهده می‌کنیم مردم کره جنوبی هر روز بیش از ۳ ساعت از موبایل خود استفاده می‌کنند و این مقدار نسبت به سه سال گذشته افزایش پیدا کرده است.

 

نتیجه گیری

با توجه به آمار تلخ و شیرین بالا به نظر می‌رسد اپلیکیشن هایی که بازار گسترده و مصرف عمومی را هدف گرفته‌اند (مثل سوشال مدیا) احتمال شکست آن‌ها بسیار زیاد است.

اما از طرفی چون مصرف موبایل در حال افزایش است اگر کسب و کار ما قرار است یک نیاز خاص را مرتفع کند یا یک بازار گوشه‌ی یا نیش را هدف گرفتیم شاید بتوان به موفقیت آن همچنان امیدوار بود.

 

منابع:

گزارش appannie.com از مصرف موبایل در کشورهای مختلف به زبان انگلیسی

گزارش comscore.com از اپل موبایل در آمریکا سال ۲۰۱۷ به زبان انگلیسی

 

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.