آیا کسب و کاری که در آن فعالیت می‌کنیم حافظه دارد؟

شاید کسی سال‌های سال در جایی کار کند ولی به واسطه عوض شدن مدیر یا همکاران خود تمام دستاوردها و زحماتی که تا آن روز کشیده از یادها برود. در محیط های دولتی این اتفاق بیشتر می‌افتد. چون جابجایی آدم‌ها زیاد است شاید صبح از خواب بیدار شوید و ببینید که مدیرتان یا بالادستیتان عوض شده. به عبارت دیگر تمام برند و اعتبار و زحمتی که شما برای سیستم تا آن لحظه کشیدید و بخشی زیادی از آن در ذهن مدیر ذخیره شده همان روز پاک می‌شود و شما باید از اول کار خود را شروع کنید.

همیشه به خودم و دیگران توصیه می‌کنم که جایی کار کنید که حافظه داشته باشد.

وقتی شما برای یک مدیر  کسب و کار کوچک و خصوصی (به معنای واقعی کلمه) کار می‌کنید اگر فردا همه‌ی چیز هم از بین برود و تمام رکوردها و اسناد همکاری شما هم گم شود باز شما و زحمات شما در ذهن آن فرد باقی می‌ماند. او در یاد دارد که شما برای پیشبرد کارهای او زمانی انرژی و وقت و زمان گذاشتید و حتی ممکن است تعریف شما را به دیگران کند

ولی در سازمان های بسیار بزرگ دولتی و خصوصی چطور؟ اصلاً جایی وجود دارد که کارها و زحمات بیش از حد میانگین شما ثبت شود؟ آیا فداکاری و از جان گذشتگی و فراتر از حد ظاهر شدن شما در خاطر کسی می‌ماند؟ اگر هم زیاد کار کنید کسی از اطرافیان نخواهد گفت که برای من زحمت می‌کشید. شما برای یک موجود به نام سازمان تلاش می‌کنید.

در اصل انگار تمام تلاش‌های ما برای یک موجود عظیم به نام فلان وزارت خانه یا شرکت سهامی عام است که سر و دم آن پیدا نیست و اصلاً شما را به خاطر نخواهد آورد. سازمان بزرگ یک موجود منفعل و بی‌حافظه است

البته حافظه کسب و کار صرفاً محدود به  کسب و کار فیزیکی نمی‌شود بلکه در دنیای مجازی هم همین تقسیم بندی را داریم: شرکت های با حافظه و شرکت بی‌حافظه.

گوگل یک شرکت با حافظه است. اگر برای گوگل کار کنید یعنی سایتی داشته باشید و برای آن محتوا تولید کنید گوگل می‌فهمد. گوگل به زحمات شما ارزش قائل است و تمام تلاش خود را می‌کند که برای نوشته‌های شما خواننده پیدا کند.

ولی شبکه‌های اجتماعی چطور؟ آیا زحمات و محتوای تولیدی شما را قدر می‌نهند؟ چقدر تجربه کردیم که با فشار دادن یک دکمه تمام محتوای یک کانال تلگرام از بین رفته. این نحوه قدردانی تلگرام از ساعت‌ها تلاش برای تولید و انتشار محتوا است.

تلگرام و اینستاگرام هیچ مکانیزمی ندارند که محتوای خوب را از بد تشخیص دهند. ولی گوگل تمام برنامه ریزی خود را انجام می‌دهد که محتوای بی‌ارزش و سطحی را از پلتفرم خود حذف شود ولی شبکه‌های اجتماعی کار و زحمت شما را جایی ثبت نمی‌کنند.

اگر شما برای یک کلمه کلیدی رتبه اول گوگل را داشته باشید گوگل به این راحتی جایگاه شما را به کس دیگری نمی‌دهد یعنی برای کار شما ارزش قائل است ولی دیدیم که تمام محتوای و زحمت یک ممکلت برای تولید محتوا در وایبر در یک روز برباد فنا رفت و فراموش شد. کو آنقدر نوشته و ویدیو و مطلب فارسی که در وایبر ذخیره شده بود؟

ولی امروز شاهد هستیم که یک صفحه متعلق به ده سال پیش توسط گوگل به بازدیدکنندگان نشان داده می‌شود و کاربران از آن استفاده می‌کنند.

به نظرم قبل از اینکه در یک مکان فیزیکی یا دیجیتال شروع به کار می‌کنیم ببینیم آیا سیستم ارزیابی عملکرد یا شاخص عملیاتی برای آن فضا تعریف شده است و یا اینکه هیچ چیزی ثبت و ضبط نمی‌شود  و همه چیز در حافظه چند انسان ذخیره می‌شود که ممکن است هر لحظه سازمان را ترک و از آنجا خارج شوند.

2 نظر در “آیا کسب و کاری که در آن فعالیت می‌کنیم حافظه دارد؟

  • ۱۳۹۶-۰۷-۲۹ در ۱۰:۰۲ ب٫ظ
    پیوند یکتا

    چقدر مطلب تاثیر گذاری بود.
    “گوگل به زحمات شما ارزش قائل است” این جمله منو یادِ جمله ی همکارم انداخت که میگه گوگل سایتی رو میاره لینک ۱ که واقعا لیاقت لینک ۱ بودن رو داشته باشه

    پاسخ
    • ۱۳۹۶-۰۷-۲۹ در ۱۱:۴۴ ب٫ظ
      پیوند یکتا

      جناب سلیمی البته اگر لینک اول تبلیغ گوگل یا Google Adwords نباشه 🙂

      پاسخ

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.