انحصار، این بار در نتایج گوگل و سئو

چند ماه پیش با یکی از سایت‌های رقیب، تلفنی صحبت می‌کردم می‌گفت ۳۰ سایت اول گوگل (در یک کلمه کلیدی)  مال من است.

یعنی مثلاً وقتی سرچ می‌کنید “دانلود فیلم پدر خوانده ۲” احتمال دارد از ده  سایت دانلود فیلم که می‌آید ۵ تایش مال یک نفر باشد.

البته این مساله منطقی است. وقتی کسی راز و رمز اول شدن را بلد شد، دوم و سوم و … هم برای او آسان می‌شود.

به قولی معما چون حل شود آسان شود. (اگر حال داشته باشید) کافی است یک تیم جدید درست کنید و سایت‌های بعدی را به آن‌ها بسپارید. فقط مهم این است که شما راز قرار گرفتن در جایگاه اول را پیدا کنید و دیگر کار تمام است. Winner Takes All 

توی دانلود فیلم که این مساله خیلی به چشم می‌آید. نمی‌دانم شما هم احساس کردید خیلی‌ از سایت‌های دانلود فیلم شبیه هم هستند و طراحی و قالب مشابه هم دارند. من خودم حدس می‌زنم اکثر سایت‌های دانلود فیلم مال یک نفر است.

مثلاً  این سه سایت (یک و دو و سه) برای “دانلود فیلم پدرخوانده ۲” در صفحه اول گوگل ظاهر می‌شوند ولی اگر کمی بیشتر نگاه کنیم تیپ و قیافه آن‌ها شبیه هم است.

اگر دقت کنیم این دو قسمت دراکثر سایت‌های دانلود فیلم مشابه هم است

البته این کار را خیلی حرفه‌ای انجام می‌دهند که گوگل پی نبرد. یعنی گوگل حتی بداند دو دامنه توسط یک نفر ثبت شده است ممکن است به سایت نمره منفی بدهد. حتی ظاهر سایت را طوری عوض می‌کنند که شبیه هم نباشد و شاید بدهند دو نفر مختلف طراحی کند.

البته این کار غیرقانونی نیست و بعضاً ممکن است از این استراتژی استفاده کنیم و یک سایت دیگر را بخریم و بالا بیاوریم.

شرکتهای معروفی مثل Expedia و Booking و Zillow این کار را انجام می‌دهند. یعنی سایت‌های رقیب را می‌خرند و به پورتفولیو خود اضافه می‌کنند.

چند وقت پیش عبارت car rental (اجاره خودرو) را در گوگل جستجو کردم به سایت priceline و kayak و rentalcars برخوردم. که هر سه جزو صفحه اول گوگل بودند ولی همه متعلق به هولدینگ Booking.com هستند.

Booking.com یکی از سایت‌های مشهور جهان در زمینه رزرو هتل است.

۶ سایت هم متعلق به هولدینگ Expedia‌ بود. یعنی از ۱۳ سایت ۹ تای آن متعلق به دو شرکت بود. یعنی ۷۰ درصد. شبیه قانون ۲۰/۸۰.

برای بزرگ شدن تصویر، روی آن کلیک کنید.

۹ نتیجه از ۱۳ نتیجه جستجوی عبارت “اجاره خودرو” متعلق به تنها دو شرکت است.

 

هولدینگ booking.com‌ و زیر مجموعه‌های آن

 

expedia و زیرمجموعه‌های آن

اگر بخواهید اطلاعات بیشتری در معایب و مزایای این روش پیدا کنید می‌توانید در گوگل عبارت زیر را سرچ کنید

multiple domain seo strategy

سایت Moz هم یک ویدیو در این زمینه آماده کرده است.

نکته اینجاست که وقتی شما در گوگل در کلمات رقابتی و پولساز رقابت می‌کنید با ۱۰۰ سایت و ۱۰۰ نفر مختلف و ۱۰۰ مدل ذهنی  گوناگون رقابت نمی‌کنید بلکه احتمالاً این عدد خیلی کمتر از ۱۰۰ است.

یعنی هر نفر بیش از یک سایت دارد. پس اگر شما بتوانید از یک سایت جلو بزنید تقریباً از چند سایت دیگر هم جلو زدید.

2 نظر در “انحصار، این بار در نتایج گوگل و سئو

  • ۱۳۹۷-۱۰-۱۹ در ۱۰:۵۵ ق٫ظ
    پیوند یکتا

    چندوقت پیش بود که متوجه شدم یه کسب‌وکاری دقیقا همین کار رو انجام میده و به جز سایت اصلی خودش چندین سایت دیگه داره. اون‌موقع داشتم فکر میکردم که حتی اگر اون سایت بیاد رتبه اول و من بخاطر تجربه قبل ازش راضی نباشم و بخوام از نتایجی که تو رتبه‌بندی بعدی هستن استفاده کنم، همچنان رفتم سراغ همون کسب‌وکار.
    راستش من اصلا از این‌کار خوشم نیامد و بنظرم نادرست آمد.
    یا راه‌اندازی وبلاگ‌هایی که به لحاظ محتوایی هیچ‌ارزشی ندارن و فقط برای گرفتن بک‌لینک استفاده میشه، یا دادن لینک‌های اسپم به سایت رقیب و …، در کل دونستن این‌ها حالم رو بد کرد و فضای رقابتی که میدیدم رو برام شبیه یه فضای مسموم و کثیف کرد . : |

    پاسخ
    • ۱۳۹۷-۱۰-۲۱ در ۱۲:۳۷ ب٫ظ
      پیوند یکتا

      لیلا به قول تو فضای سئو و نتایج گوگل خیلی کثیف است.
      در واقع هر در فضایی که “یک” شاخص برای رقابت وجود داشته باشه و او شاخص هم به پول منتهی بشه باید منتظر یک نوع رقابت‌ کثیف و کشنده باشیم.
      یعنی جماعت هر کاری می‌کند که تو اون شاخص اول بشنوند (که اینجا رتبه گوگل است) و یا اینکه رقبا را نابود کنند. یک چند وقت پیش این تویئت را در تویئتر دیدم. نمی‌دونم چقدر درست است یا نه.


      میگه یک عده‌ی بات طراحی می‌کنند که روی تبلیغات پولی رقبا (Adwords) کلیک کنه و شارژشون زود تموم بشه.
      احتمالاً خودت بهتر می‌دونی الان هزینه هر کلیک (یا CPC) برای بعضی کلمات کلیدی در حد یک دلار هست. یعنی هر کسی که روی تبلیغات پولی رقبا کلیک می‌کنه چند ده هزارتومان از بودجه تبلیغاتی طرف از بین می‌ره. (البته خود گوگل هم همین را می‌پسنده. در کل وجود Bot نرخ درگیری و Engagement هر پلتفرمی را بالا می‌بره)
      به همین خاطر ماها که آدم‌های سالمی هستیم و نمی‌خواهیم مثل دیگران کارهای ناجور انجام بدیم باید دنبال یک سری استراتژی‌های متفاوت از رقبا بریم.
      من اینجا چند راه‌کار به نظرم میرسه:
      یکی دروی از فضاهایی که در در اون رقابت سنگین وجود داره یا اساساً رقابت وجود نداره. مثل فضای آموزش که معمولاً کمتر دچار این جوری مسائل می‌شه.البته دقت کنیم ممکنه جایی که رقابت نیست پولی هم نباشه.
      یا مثلاً از ترکیب دو حوزه استفاده کنیم. یعنی دوتا مهارت یا شاخه را انتخاب کنیم روی اشتراک اون کار کنیم. مثلاً من بازاریابی دیجیتال بلد بودم و می‌خواستم کار کنم ولی از طرفی خیلی حوزه‌ی رقابتی است از طرفی به شاخه حمل و نقل و لجستیک هم علاقه داشتم پس اومدم و یک سایت باربری زدم روی ترکیب (بازاریابی دیجیتال + حمل و نقل) کار کردم که رقابت کمتره.
      البته هر حوزه به تنهایی رقابت سنگینه و نمیشه را راحتی وارد شد. پس می‌تونیم از “تکنیک ترکیب” استفاده کنیم.
      دیگری اگر فرض کردیم که وارد فضای رقابتی شدیم گوشه‌ یا nicheی را انتخاب کنیم که رقابت کمتر باشه. مثلاً من یک سایت می‌خواهم راه بندازیم به جای کلمات کلیدی پررقابت می‌تونم روی کلمات کلیدی کم رقابت سرمایه‌گذاری کنم.
      دیگه اینکه روی حوزه‌‌ی کار کنیم که نقشه سفر مشتری تو اون غیرخطی و طولانی باشه.
      البته این بخش را تونستم در یک پست جداگانه توضیح می‌دم ولی وقتی نقشه سفر مشتری خطی و کوتاه باشه یعنی فروش راحتر میشه و خیلی‌ها می‌تونن وارد بشن و رقابت را زیاد کنن.
      مثلاً “خرید یک موبایل یا “خرید شارژ موبایل” را فرض کن. نقشه سفر مشتری برای خرید موبایل غیرخطی و طولانی ولی نقشه سفر مشتری برای خرید یک شارژ موبایل ۵ تومانی خطی و کوتاه هست.
      پس می‌تونیم بگیم رقابت روی خرید شارژ خیلی بیشتر از خرید موبایل هست. البته این مساله خیلی نیاز به توضیح داره ولی در کل هر چه قدر محصول پیچیده‌تر باشه رقابت توش کمتره.
      مثلاً‌‌ آخر هم “جلب رضایت مخاطب” است. یعنی به جای اینکه به رقبا فکر کنیم به مخاطب فکر کنیم و ببینم چطور می‌تونیم رضایت اون را جلب کنیم.
      در این روزگار هم به نظرم رضایت مخاطب هم “تنها” با تولید محتوا و دادن اطلاعات مفید به اون به وجود می‌یاد.
      همون طور که در وبلاگ خودت (اعتماد به محتوا را نکُشیم) اشاره کردی نباید محتوای بی‌خود و ماشینی به مخاطب بدیم و بهتره با استفاده از بازاریابی محتوا و استراتژی محتوا و تولید محتوای باکیفیت رضایت مخاطب و توجه‌ش را جلب کنیم. این هم همون مسیری است که چند ساله داریم تبلیغ می‌کنیم.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.