با انفعال کاربران در فضای دیجیتال چه کنیم؟

در حال مطالعه‌ی مطلبی  از وب مایندست بودم که به نکته جالبی رسیدم: انفعال کاربران در فضای دیجیتال.

به خاطر هجوم بسیار زیاد اطلاعات در دنیای دیجیتال عملاً بسیاری از کاربران منفعل شده و از هرگونه مشارکت فراری هستند. حتی اگر این مشارکت کلیک کردن روی یک دکمه باشد.

 

کاربر دیجیتال کلا خسته است

 

مثلاً وقتی  لینکی به آن‌ها نشان می‌دهی حال ندارد روی آن کلیک کنند.

بعد از انتشار مطلب حتی حوصله لایک کردن یا کامنت گذاشتن زیر آن را هم ندارند.

در همان مطلب محمدرضا مثال جالبی می‌زند. می‌گوید ما در خبرنامه‌ی که به کاربران ارسال می‌کردیم هر بار یک جمله متفاوت قرار می‌دادیم:

یک بار نوشتیم: این لینکِ یک مطلب خواندنی است

یک بار نوشتیم: این لینکِ یک مطلب خواندنی است، لطفا روی آن کلیک کنید

یک بار نوشتیم: این لینکِ یک مطلب بسیار خواندنی است، لطفا روی آن کلیک کنید و نظر خودتان را بنویسید

و در آمار نهایی دیدیم که چه تفاوت عظیمی بین سه گزینه بالا وجود دارد.

به نظرم برای انفعال کاربران باید راهکارهایی را بیاندیشیم. شاید بهتر است کاربر را مثل یک کودک در نظر بگیریم که وقتی وارد سایت می شود نمی‌داند چه کار کند. ما باید به او بگوییم چه کار انجام دهد.

باید کاری که از او می‌خواهیم را دقیقاً و موبه مو به او بگوییم.

اگر قرار است روی چیزی کلیک کند یا فرمی را پر کند یا دکمه‌ی را فشار دهد کاملاً این موضوع را به او توضیح دهیم.

مثلاً من بعد از تماشای ویدیوهای یوتیوب می‌دیدم که صاحبان کانال با تکان دادن دست و پا از کاربران می‌خواستند روی دکمه اشتراک subscribe کلیک کنند و همیشه این سوال در ذهنم بود که چرا اینقدر اصرار می‌کنند و مدام جای دکمه را نشان می‌دهد.

 

پس از پایان ویدیو جای یک دکمه نشان داده می‌شود و از کاربر می‌خواهد آنجا کلیک کند

 

الان احساس می‌کنم جواب آن تا حدی مشخص باشد. کاربران وقتی در جایی مثل یوتیوب فیلم تماشا می‌کنند بعد از تمام شدن آن منفعل است. با این کارها می‌توانیم به او بگوییم چه کار کند.

من سری به سایت‌های مشهور بازاریابی دیجیتال در ایران و جهان هم زدم تا نمونه‌های این قضیه را پیدا کنم.

 

برایان دین که برای بازاریابی دیجیتال مشهور است در سایت خود backlinko نشان داده که چکار کنید و کجا ایمیل خوذ را وارد کنید

 

در بعضی تبلیغات صراحتاً از کاربر خواسته می‌شود روی بنر کلیک کند. با استفاده از عناوینی مثل “کلیک کنید” یا “اینجا کلیک کنید”

 

 

در این مورد عملاً به کاربر دستور داده شده که کاری انجام دهد. کلاً به مخاطب دستور هم بدهیم بد نیست 🙂

 

شاید مثال های بالا نشان می‌دهد باید از کاربر خواست که چه کاری را چگونه انجام دهد.  وگرنه گوشه‌ی سایت چیزی قرار دهیم و فکر کنیم که کاربر حتماً آن را پیدا می‌کند و روی آن کلیک می‌کند چیزی دور از ذهنی به نظر می‌رسد.

در پایان می‌خواهم اگر شما هم مثالی به ذهنتان می‌رسد زیر همین مطلب  نام و ایمیل خودتان را وارد کنید و بعد کامنت بگذارید

ضمناً اگر به بازاریابی دیجیتال علاقه دارید روی این مطلب  هم کلیک کرده و بعد از مطالعه آن نظر خودتان را قید فرمایید.

روی این لینک کلیک کنید  معجزه عدد در بازاریابی محتوا (همراه با ۸ مثال کاربردی از سطح وب)

🙂 🙂

 

3 نظر در “با انفعال کاربران در فضای دیجیتال چه کنیم؟

  • ۱۳۹۶-۰۸-۲۶ در ۰:۴۴ ق٫ظ
    پیوند یکتا

    راستش این بار خجالت می کشم بدون کامنت خارج بشم!
    🙂

    ضمن اینکه با کلیت این مطلب موافقم ولی در عین حال اعتقاد دارم نگاه کلّی نگر به جامعه کاربران (البته از بابت ارسال کامنت) کمی دور از انصاف باشه و نباید به قول قدیمیها همه رو با یک چوب برونیم (یا بزنیم)
    مثلا بعضیها هستن (مثل خودم) که ممکنه سواد و دانش و درکشون در حدی نباشه که “حرف بدردبخوری” داشته باشن و ترجیح بدن فقط به عنوان یک خواننده خاموش از مطلب استفاده کرده و فضای یک پست ارزشمند رو با کامنتی سطحی خراب نکنن.
    اینها همان هایی هستن که سر کلاس های درس و دانشگاه هم تا زمانی که “حرفی برای گفتن” نداشته باشن محاله با “پرسشهای بیخود” از جنس “عرض اندام” وقت استاد و کلاس و دیگران رو بگیرن.
    شخصاً این حالت رو خوب و مثبت می دونم و صد البته ممکنه کاملاً هم در اشتباه باشم.

    در مورد نشون دادن جای دکمه:
    فکر میکنم این داستان منحصر به امروز نباشه. با نگاهی به رفتارهای حدود ۱۰۰ یا ۱۵۰ سال قبل، می بینیم که حتی در فرایند مربوط به ازدواج هم نیاز به نشان دادن جای دکمه بود!
    (ببخشید علی آقا که نمی تونم این مثال رو واضح بیان کنم)
    خلاصه خواستم عرض کنم که به نظر میرسه در هر برهه و زمان، ما انسانها نیاز داریم یکی دیگه بیاد دستمونو بگیره و جای دکمه رو نشونمون بده
    🙂

    پاسخ
    • ۱۳۹۶-۰۸-۲۶ در ۱:۲۵ ق٫ظ
      پیوند یکتا

      جناب یگانه اول توضیح بدم که اشاره من به انفعال اصلاً به خوانندگان این وبلاگ از جمله جنابعالی نبوده و نیست شما همین که منت می‌گذارید و به این جا سر می‌زنید برای بنده مایه افتخار و خوشحالی است.
      توضیح اینکه من چون به شخصه به بازاریابی (در کل) و بازاریابی محتوا (به طور خاص) علاقه دارم بعضاً به موضوعات این چنینی می‌پردازم. مثل همین مطلب یا مطلب قبلی که در مورد کاربرد عدد در تیتر نوشته بودم.

      همان‌جا هم شهرزاد عزیز و شما هم اشاره کردید که خیلی این تکنیک‌ها را نمی‌پسندید و اتفاقاً من هم با شما هم نظر بوده و هستم و همیشه از این تکنیک‌های بازاریابی خصوصاً از نوع ایرانی دل‌زده و فراری هستم.

      ولی چون قصد دارم به صورت عمیق‌ با بازاریابی محتوا درگیر شوم ناچار هستم با تکنیک‌های آن اعم از سفید و سیاه آشنایی داشته باشم تا اگر در کسب و کار (و نه وبلاگ شخصی) نیاز بود از آ‌ن‌ها استفاده کنم. چون احتمالاً آگاهی داشتن از “همه‌”ی روش‌ها و ترفندها لازمه حرفه‌گری است.

      پاسخ
  • ۱۳۹۶-۰۸-۲۶ در ۲:۴۱ ق٫ظ
    پیوند یکتا

    این از بزرگواری شماست جناب کریمی

    البته اصلاً منظورم شما نبودین و حق چنین جسارتی به خودم نمیدم.
    اخلاقم طوریه که اگه موضعی بر خلاف شخص نویسنده داشته باشم و (قرار باشه که کامنتی در موردش بنویسم) صددرصد خصوصی میفرستم.
    شاید من کامنتم رو بد نوشتم و نتونستم منظورمو برسونم.
    مخاطبم، شخص حقیقی خاصی نبود. بلکه نوع نگاه کلی به این دیدگاه (و بسیاری دیدگاههای رایج دنیا) بود.
    بهرحال این هم از مشکلات ارتباطات مجازیست و ناتوانی کلمات و واژه ها در انتقال حس واقعی
    🙂
    ارادتمند همیشگی شما
    سعید یگانه

    پاسخ

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.