آیا کسب و کار کوچکِ ما بهبود حاشیه‌یِ یک کسب و کار بزرگ‌تر است؟

کلیک تحویل یک اپلکیشین سفارش غذا در شهر ما است.

تعدادی از جوانهای شهر آن را طراحی کرده‌اند. من یکبار هم از آن غذا سفارش دادم.

ولی متاسفم.

این کسب و کار چند ماه دیگر وجود خارجی نخواهد داشت. چرا؟

چون احتمالاً اپلیکشین‌های مشابه مثل اسنپ فود وارد شهر خواهند شد و استارت‌آپ کوچک را کنار خواهند زد.

این واقعیت روزگار ما (سیستم سرمایه‌داری) و دنیای دیجیتال است.

گسترش اپلیکیشن به شهر جدید بعضاً نه تنها در حد عوض کردن چند کد برنامه نویسی هست بلکه شاید فقط اضافه کردن یک شهر به لیست اسامی باشد. همان بلایی که بر سر بسیاری از تاکسی‌های اینترنتی محلی مشهد یا تبریز و شهرهای بزرگ افتاد. وقتی که اسنپ یا تپسی وارد آن شهر شدند.

این وضعیت حتی برای فروشگاه‌های اینترنتی کالا هم مصداق دارد. به نظرم دیجی‌کالا در ایران یا آمازون در آمریکا در حال بلعیدن کسب و کارهای کوچک هستند.

من فکر می‌کنم (اگر تنها هستیم و منابع محدود داریم) هر نوع راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی کالا اشتباه مطلق است.

دوره فروش کالا به صورت اینترنتی تمام شده. دوره، دوره پلتفرم‌ها است.

 چرا باید یک بلندگو و علم جدید برداریم؟

الان تقریباً هر کالایی را در گوگل سرچ کنید در اکثر موارد سایت دیجی‌کالا و فروشگاه‌های بزرگ در صفحه اول هستند. و چون مساله اعتماد در خرید کالا خیلی مهم است بیشتر مردم ترجیح می‌دهند از فروشگاه‌ها معروف خرید می‌کنند تا سایت‌های گمنام.

وقتی سایتی یا فروشگاه مثل دیجی‌کالا یا آمازون ده‌‌ها هزار یا صدهاهزار کالا روی پلتفرم خود می‌فروشد اضافه کردن یک کالا یا محصول زمان و انرژی کمی خواهد خواست. آمازون یا دیجی‌کالا زیرساخت نرم‌افزاری و حمل و نقلی دارند پس می‌توانند بلافاصله آن کالا را به پورتفولیو خودش اضافه کند.

حتی در گوگل و سئو و تولید محتوا هم این مساله مصداق دارد اگر سایت کوچک با یک سایت بزرگ در یک صنعت رقابت می‌کند آن شرکت بزرگتر می‌تواند در عرض چندماه محتوا تولید کند و با شما رقابت کند. از طرفی چون برند مشهوری هست شاید گوگل هم در نتایج آن را بالاتر نشان دهد.

منظورم از این حرفا این بود که اگر قصد راه‌اندازی یک کسب و کار جدید را داریم روی این مساله فکر کنیم که آیا کسب و کار ما بهبود حاشیه‌ای یک کسب و کار بزرگ است یا یک جهش در نوع خودش است؟

آیا ممکن است در آینده با آن بازیگر بزرگ  وارد رقابت شویم؟

اگر آن رقیب بخواهد همان محصول یا خدمتی که شما ارائه می‌دهید را ارائه دهد ما چه کار خواهیم کرد؟

زدن یک کسب و کار مثل رشد دادن یک بوته گل در جنگل است. موظب باشیم زیر لگدمال فیل‌ها و کرگدن‌ها له نشود.

مطلب مرتبط: قانون ۱۰ برابر برای کسب و کارها

.

3 thoughts on “آیا کسب و کار کوچکِ ما بهبود حاشیه‌یِ یک کسب و کار بزرگ‌تر است؟”

  1. علی جان
    این سرویس‌های کوچک که مشابه کسب‌وکارهای بزرگ هستند، در واقع «هیچ» ارزشی به مشتری ارائه نمی‌کنند. تنها یک کپی ناقص‌الخلقه از مدل اصلی هستند و قطعا زیر دست و پای فیل‌ها له می‌شوند.
    فقط اگر اولین یا دومین می‌بودند میشد برایشان «سهم بازار» تعریف کرد: اتفاقی که برای دیجی‌کالا و بامیلو یا اسنپ و تپسی می‌افتد. غیر از این هیچ‌چیزی نصیب کسی که ۳۰۰مین بازیگر این میدان است، حتی در نیش مارکت اختصاصی خودش هم بازی کند، نمی‌شود.

    با مهر
    یاور

  2. سلام علی عزیز
    متن خوبی بود.من فکر میکنم گاها ما با پیش زمینه ای از حوزه کسب و کارهای فیزیکی وارد حوزه دیجیتال میشیم و به تفاوتهای مهم این دو حوزه توجه نداریم.یه سوپرمارکت جدید ،یه میوه فروشی جدید و دیگر کسب و کارهای حوزه فیزیکی در ابتدای امر و فارغ از داشتن یا نداشتن مزیت های دیگر، برای عده ای که در حوالی اون کسب و کار قرار دارن یه مزیت ایجاد میکنن و اون دسترسی ساده و نزدیک بودنه.پس تقریبا میشه گفت هیچ مغازه ای بدون مشتری نخواهد بود ولی این مورد در حوزه کسب و کارهای دیجیتال وجود نداره و کار در این حوزه سخت تر هستش و داشتن مزیت رقابتی تازه از نوع پایدارش برای ماندن در میدان رقابت بسیار مهم هستش.

  3. به نکته مهمی اشاره کردی علی
    کتاب ۲۲ قانون بازاریابی رو میخوندم از آل ریس. اتفاقا تو اولین قانونش میگفت اگر کسب و کاری میخواد شکل بگیره باید اولین باشه و اگر سودای رقابت با نفر اول رو داره ته تهش میتونه به یک سهم بازار پنجاه پنجاه برسن. هیچ وقت بازیگر دوم نمیتونه سهم بازار اولین نفر رو بگیره خیلی هنر کنه فقط میتونه بهش نزدیک بشه.
    به این اشاره میکنه که اگر بازیگر دوم میخواد با بازیگر اول در یک صنعت رقابت کنه ، بهتره در یک فیلد از همون صنعت اول باشه. مثال کوکاکولا رو میزنه که خیلی‌ها میخواستن باهاش رقابت کنن ولی هرگز نتونستن ، این وسط فقط ردبول بود که تونست در رقابت با نوشیدنی با کوکالا با عرضه نوشابه نیروزا موقعیت خودش رو در بازار تثبیت کنه. حالا کوکاکولا هر کاری کنه دیگه نمیتونه در زمینه نوشابه نیروزا از ردبول جلو بزنه.

دیدگاه‌ها غیرفعال هستند.