تقوا در بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو

توجه: این حرف‌ها بیشتر برون‌ریزی افکاری و دق‌ودلی است که این روزها دارم لطفاً جدی نگیرید. گفتم وبلاگ خالی نماند.

این‌روزها که کمی عمیق‌تر درگیر کار سئو و راه‌اندازی سایت و بازاریابی محتوا هستم به عمق فاجعه‌ی پی‌ می‌برم. به خاطر رشد فضای دیجیتال در سال‌های اخیر موقعیت عظیمی برای درآمدزایی از طریق اینترنت فراهم شده. چیزی که قبل از آن مشابه‌ آن وجود نداشته. افراد و شرکت‌ها می‌توانند با راه‌اندازی یک وب‌سایت درآمد خود را ده‌ها یا صدها برابر کنند.

کسانی که از این موقعیت آگاه شده‌اند بی‌سروصدا در حال فعالیتند و چیزی بروز نمی‌دهند و به دور از چشم‌ رقبای سنتی و فیزیکی در حال فروش آنلاین هستند. همزمان که فروشگاه‌ها و مغازه‌های فیزیکی شهر از کم شدن مشتری و اوضاع بد اقتصادی می‌نالند سایت‌های اینترنتی نمی‌تواند به حجم انبوه مشتریان پاسخ دهند.

سئو و گوگل یکی از منابع بزرگی است که مشتری می‌آورد. گوگل یک رودخانه‌ی بزرگ و منبع نامتناهی از آدم‌ها و شرکت‌هاست که در حال جستجوی یک کالا یا خدمت هستند. شما با سئو یا به عبارت دیگر بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو کاری می‌کنیدکه بخشی از آب به سایت یا مایملک مجازی شما وارد شود.

حال چه اتفاقی افتاده؟ چون محتوای وب فارسی بسیار ضعیف و فقیر است و از طرفی گوگل آنقدر هوشمند نیست که محتوای خوب را از بد تشخیص دهد کسانی رگ خواب و نفطه‌ی ضعف گوگل را به دست آورده‌اند. این کار می‌تواند پر کردن یک صفحه با کلمات کلیدی یا Keyword Stuffing باشد یا استخدام چند صد نفر که هر روزی در گوگل نام شرکت‌ ما را جستجو کنند و روی لینک‌های ما کلیک کنند. بالاخره راه‌هایی وجود دارد که به صورت غیرقانونی و غیراخلاقی در گوگل رتبه آورد ولی به بهای فریب دادن گوگل و بازدیدکنندگان.

عبارت تقوا برای بهینه سازی موتورهای جستجو را از محمدرضا شعبانعلی شنیدم نمی‌دانم دقیقاً منظورش چه بود ولی برای توصیف وضعیت امروز در گوگل بسیار مناسب است.

همانطور که در دنیای فیزیکی تقوا داشته‌ایم و انسان متجاوز، دزد و قاتل و فربیکار را دوست نداریم و ضداخلاق و بی‌تقوا می دانیم باید برای مصداق‌های بی‌تقوایی در دنیای دیجیتال هم بیاندیشیم.

آیا کسی که سئوکار است می‌تواند بی‌تقوا باشد؟

جواب این سوال بله است. همین الان می‌توان افرادی را مثال زد که با همین تکنیک‌های کثیف و سیاه سئو سوار بهترین خودروها و ساکن خانه‌های مجلل هستند ولی بوی گند و کثافت از زمانی که وارد سایتشان می‌شوی کاملاً حس می‌شود.

کسی که برای سایت خود یک میلیون بک‌لینک می‌خرد چه توجیهی دارد؟ آیا فکر می‌کند پولی که از راه در‌می‌آورد حلال است؟ اجداد و هم‌نوعان همین مدل ذهنی هستند که در دنیای فیزیکی هر شرارتی که می‌توانند انجام می‌دهند.

به نظرم ما هم مقصر هستیم. ما که بهترین محتوا را تولید می‌کنیم. ما که دنبال حلال و حرام هستیم. ما که دغدغه‌ی بهترین کیفیت را داریم ولی بازاری فکر نمی‌کنیم. راضی هستیم هر روز شکوه و گلایه کنیم ولی سمت پول درآوردن نرویم. راضی هستیم ۱۲ هزار کلمه درددل در وبلاگ شخصی بنویسیم ولی ۱۰۰ کلمه محتوای تجاری تولید نکنیم که برای ما ۱۰ میلیون درآمد داشته باشد.

تا کی باید فضای محتوای فارسی و بازاریابی آنلاین دست آدم‌های کاسب و بازاری باشد؟ کسی که دائم را داعم می‌نویسد.

چرا نباید اهل قلم و نوشتن و ادبیات و فرهنگ در این فضا حضور داشته باشند؟ چرا کسی که می‌تواند قلم به دست بگیرد و بنویسد و تولید محتوای دیجیتال بکند باید مشکل اقتصادی داشته باشد؟

مشکل از کجاست؟ آیا تیم نداریم؟ آیا علت این است که جدا جدا افتاده‌ایم؟ آیا باور به فضای دیجیتال نداریم؟ آیا اعتماد به نفس نداریم؟ اوج فکرمان این است ۱۰ هزارتومان بگیریم و برای یک سایت تولید محتوا کنیم. در حالی که چهار نفر آدم که فرق وردپرس و دستگاه پرس را نمی‌دانند با زدن سایت قالی‌شویی برای خود برو بیایی راه انداخته‌اند.

لطفا نگویید این حرف‌ها به چه دردی می‌خورد  همه چیز که پول نیست. منم می‌گویم پول مهم نیست ولی پول آزادی می‌آورد و آزادی خوب است.

7 نظر در “تقوا در بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو

  • ۱۳۹۶-۱۱-۲۲ در ۱۱:۲۵ ق٫ظ
    پیوند یکتا

    اشاره کردید که «ما بازاری فکر نمی‌کنیم»
    باور بفرمایید این نکته که به درستی اشاره کردید، فقط در یک کلام خلاصه نمی‌شود. بازاری بودن یک ایدئولوژی است که از جهان بینی خاص خودش به وجود آمده است.

    این طرز فکر و ایدئولوژی در ابعاد گسترده‌تر به افکندن بمب اتمی بر سر بیگناهان و … ختم خواهد شد. بمب اتم نمادی از ویرانی است، آیا فروش جنس بدون کیفیت یا ضایع کردن وقت دیگران کمتر از بمب اتم خسارت دارد؟ اطمینان دارم اگر بیشتر نباشد، کمتر نخواهد بود.

    شخصا از اینکه نمی‌نویسم داعم و می نویسم دائم و اینکه تفاوت میان اینها را می‌فهمم، خوشحال و به ثروتمند بودنم ایمان دارم. همانطور که شما اینچنین هستید.

    توضیح: من پیامم در دو قسمت ارسال شد، این هم از عوارض مطالعه با گوشی‌های هوشمند می‌باشد 🙂

    پاسخ
  • ۱۳۹۶-۱۱-۲۲ در ۵:۱۷ ب٫ظ
    پیوند یکتا

    علی جان سلام
    مصداق صحبت تو اینطور که برداشت کردم داشتن کسب و کار و فعالیت اقتصادی حلال و صحیح در فضای مجازی است. به زیبایی اهمیت کنار هم بودن دنیا و آخرت را نوشتی. نه به بهانه ی آخرت باید از دنیا دست شست و نه به بهانه ی دنیا از آخرت
    یکی از دعاهایی که در سفر حج سفارش شده و در سوره ی بقره (آیه ۲۰۱) آمده هم این است: ربنا آتنا فی الدنیا حسنه و فی الآخره حسنه و قنا عذاب النار
    (گرچه میتوان تفسیرهای مختلف دیگری نیز برای آن نوشت و ارائه داد)

    پاسخ
  • ۱۳۹۶-۱۱-۲۴ در ۱:۳۸ ب٫ظ
    پیوند یکتا

    سلام ممنون از محتوا خوبتون
    اما الگوریتم گوگل که هر چند وقت تغییر پیدا میکند چگونه میتوان متوجه شد

    پاسخ
    • ۱۳۹۶-۱۱-۲۴ در ۳:۰۴ ب٫ظ
      پیوند یکتا

      دوست عزیز تغییرات الگوریتم گوگل الان لحظه‌ی شده است و خود هوش مصنوعی گوگل خودش خودش را هر لحظه به روزسانی می‌کند.
      در مطلب قبلی ۶۰ آمار چشم‌گیر در مورد سئو هم اشاره شد در سال ۲۰۱۶ فقط ۱۶۰۰ آپدیت گوگل روی داده.
      ولی برای تغییرات کلی صفحه Google Algorithm Change History مرجع شناخته شده برای ثبت تغییرات گوگل است. مثلاً همین اواخر گوگل طول متا دسکریپشن را تغییر داد.

      پاسخ
  • ۱۳۹۶-۱۱-۲۴ در ۵:۰۱ ب٫ظ
    پیوند یکتا

    اتفاقا دیروز در یکی از همین سایتها بودم. البته بی تقوایی در سئو نکرده بود! اما چرا باید آدمی که “ماحصل” را ماه عسل (دقیقا همین را نوشته بود) مینوسید اینچنین ثروتمند باشد؟!

    پاسخ
  • Pingback بهترین لینک‌های هفته (5) - شاهین کلانتری، نوشتن، یادگیری و توسعه فردی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.