رسانه استیجاری یا رسانه ملکی؟

چند روز پیش مطلبی را به بخش لینک‌های مورد علاقه اضافه کردم که در مورد استراتژی محتوا بود. نوشته‌‌ی حسام‌الدین مطهری در مورد  شبکه‌های اجتماعی که به نقد تولید محتوا در تلگرام و اینستاگرام پرداخته. و توضیح داده که اثربخشی این کار محدود است.

 من به شخصه خیلی لذت بردم و چند بار خواندم. خواستم کامنت بگذارم دیدم بخش نظرات غیرفعال شده گفتم همین جا کامنتم را خطاب به او بنویسم:

سلام آقای مطهری، خواستم بابت مطلب “چرا توییتر، تلگرام و اینستاگرام گرداب محتوا هستند؟” تشکر کنم.
من یکی از کاربران متمم هستم و اتفاقاً آنجا  درسی هست با عنوان انتخاب رسانه مناسب (+) که به این پرداخته که ما رسانه استیجاری و رسانه ملکی داریم. اینکه فرمودید سوار بر اسبِ قرضی هستیم و هر لحظه ممکن است صاحب خانه ما را بیرون بندازد دقیقاً مصداق رسانه‌های استیجاری مثل اینستاگرام یا فیس‌بوک هست. که ممکن است بی‌دلیل یا بادلیل روزی بیدار شویم و ببینیم که اکانتمان پاک شده یا از دسترس خارج شده است.
استعاره سپاه بی‌اختیار و زندگی در گلخانه هم بسیار جالب بود. اینکه محتوایی که توسط گوگل شناسایی نشود در اصل ایجاد نشده و فعالیت در جاهایی مثل تلگرام دفن محتواست و هیچ کسی نمی‌تواند بعداً به محتوای ما دسترسی پیدا کند.

محتوای سبز از جنس خوردنی نیست که یک بار مصرف شود و تمام شود بلکه بیشتر شبیه مسافرخانه‌ی است که بارها و بارها مشتریان مراجعه می‌کنند و و شبیه محصولی است که بارها و بارها قابل استفاده است.

ممکن است مطلبی که ما ۵ سال پیش در وبلاگمان نوشته باشیم باز هم خوانده شود و کامنت بگیرد ولی شبکه‌های اجتماعی چطور؟ چه بر سر مطالبی که در Viber تولید شد آمد؟ همه آن‌ها از بین رفتند. شاید این اتفاق برای کسانی که امروز هم در اینستاگرام یا تلگرام فعالیت می‌کنند هم در آینده بیافتد. شاید این زحمت‌ها همه به باد می‌رود.

استراتژی محتوا وبلاگ

ولی کسی که امروز بر روی وب فعالیت می‌کند مطالبش به راحتی از بین نمی‌رود و توسط موتورهای جستجو بارها و بارها ترویج می‌شود. به نظرم باید به وقت و انرژی خودمان که روی تولید محتوا می‌گذاریم احترام بگذاریم و جایی آن را انتشار دهیم که براحتی پیدا شود و به راحتی از بین نرود.

نوشته‌های دیگر وبلاگ:

یک نظر در “رسانه استیجاری یا رسانه ملکی؟

  • ۱۳۹۶-۰۳-۲۹ در ۳:۱۱ ب٫ظ
    پیوند یکتا

    سلام؛ خیلی جالب بود برام مساله عمر محتوا در تلگرام و اینستا نسبت به وبسایت ها. البته خیلی از مطالب تلگرام و … جز برای همون ایام قابل استفاده نیستند و کانال های آموزشی اکثرا وبسایت خودشون رو هم دارند، تلگرام براشون تبلیغ سایته.

    پاسخ

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *