روش های کسب درآمد از محتوای دیجیتال (بخش اول)

اگر به استراتژی محتوا علاقه مند باشید یکی از زیرمجموعه های جذاب آن بحث  درآمدزایی محتواست.

به عبارت دیگر از چه راه هایی می‌توان محتوای دیجیتال را به پول تبدیل کرد؟

به نظرم یکی از مهمترین ویژگی‌ها و اثرات دنیای دیجیتال کاهش یافتن قیمت محصولات فیزیکی است.

هر آنچه روی شبکه اینترنت و موبایل به فروش می‌رسد از نمونه مشابه خود در عالم فیزیکی ارزان تر است.

یک کتاب یا البوم موسیقی را در نظر بگیرید. در گذشته برای خرید این اجناس باید مبلغ نسبتاً زیادی پرداخت می‌کردید ولی امروز با یک جستجو کوتاه در اینترنت می‌توانید به نسخه دیجیتال آن دسترسی داشته باشید.

حال اگر انسان منصفی باشید می‌توانید با پرداخت یک مبلغ بسیار ناچیز آن را خریداری کنید وگرنه تقریباً به قیمت رایگان در اختیار شماست.

یعنی قیمت نسخه دیجیتال یک محتوا در مقایسه با نسخه فیزیکی آن بسیار کمتر یا نزدیک به صفر است.

این مساله باعث شده که کسب درآمد در دنیای دیجیتال به یک مساله‌ی پیچیده‌ی و بغرنج تبدیل شود. که برای صاحبان کسب و کار براحتی قابل درک و هضم نیست.

به نظرم در بحث کارآفرینی دیجیتال به جای ایده پرانی در زمینه مدل کسب و کار اول باید به فکر ایده پردازی در حوزه مدل  درآمدی باشیم.

خسیس ترین نوع مشتریان در دنیای آنلاین هستند.

به خاطر دانلود های غیرقانونی و عدم رعایت کپی رایت ذهنیت مردم (حداقل ایرانی) طوری شکل گرفته که حتماً همه چیز باید رایگان باشد و وقتی صحبت از پرداخت پول به میان می‌آید شکوه و شکایت می‌کنند.

شاید به همین خاطر است که بسیاری از افراد موفق در فضای آنلاین چاره ی نمی‌بینند که کاربران خود را به دنیای فیزیکی هدایت کنند تا در قالب مشاوره یا آموزش یا پروژه از آن‌ها پول دریافت کنند.

در کل  فقط و فقط با استفاده از محتوای دیجیتال پول درآوردن کار بسیار دشواری است و  نباید گول کوتاه بودن دیوارهای  ورود این گونه کسب و کار محتوا محور را خورد.

به همین خاطر من قصد دارم یک سری مشاهدات که حین گشت و گذار در سایت های و کسب و کارهای دیجیتال می‌بینم را با شما به اشتراک بگذارم.

وقتی از محتوای یک شرکت استفاده می‌کنم به این مساله فکر کنم که چطور  کسب درآمد می‌کند و مدل درآمدی آن‌ها چگونه است؟

شاید این ایده ها برای کسب و کار شما هم الهام بخش باشد.

 

محصول رایگان ولی پشتیانی غیررایگان

یکی از جالبترین مدل درآمدی که دیدم مربوط به یک فروشنده قالب وردپرسی بود.

من از betheme به عنوان قالب وبلاگ استفاده می‌کنم که گویا رایگان است و می‌توانید آن را بدون پرداخت پول دانلود و نصب کنید. تا اینجا قضیه مشابه همه‌ی کسب و کارهاست

ولی نکته جالب این بود که من برای تنظیمات قالب دچار مشکل شدم. و آن را در گوگل سرچ کردم و به سایت آن‌ها رسیدم.

اما زمانی که  خواستم پاسخ سوالم را ببینم از من درخواست شد در سایت ثبت نام کنم و چون ثبت نام فقط با ثبت یک سریال امکان پذیر بود نتوانستم جواب سوالم را دریافت کنم.

پشتییانی برای کسانی  بود که نسخه پولی محصول را خریداری و فعال کرده بودند.

یعنی با این کار بخشی از مشتریان مجبور به خرید محصول می‌شوند و درآمد کسب و کار از این طریق کسب می‌شود.

 

بازاریابی درصدی (Affiliate) 

این روش یکی از مدل های درآمدی خوب اختصاصاً برای وبلاگ نویسان است.

به این صورت که شما در وبلاگ خود در مورد یک کالا یا خدمت مطلبی تولید می کنید و لینک تولیدکننده یا عرضه کننده آن محصول را در میانه متن قرار می‌دهید و به ازای هر کسی که روی آن لینک کلیک کرده و محصول را خریداری کند صاحب فروشگاه یا تولیدکننده پورسانتی را به شما پرداخت می‌کند.

البته فکر کنم این نوع بازاریابی در دنیا بسیار قدیمی و شناخته شده است و سایتی مثل آمازون سالهاست از این روش استفاده می‌کنند و افراد در خارج کشور می‌توانند با ارجاع کاربران به سایت آمازون حتی از وبلاگ کوچک و شخصی خودشان درآمد کسب کنند.

من خودم این نوع بازاریابی را در داخل کشور ندیدم و فروشگاهی را نمی‌شناسم که از بازاریابی Affiliate ارائه کند. شاید از دیجی کالا انتظار  این نوع سرویس می‌رود.

در کل اگر شما کسب و کاری را می‌شناسید که این ویژگی را ارائه می‌کند خوشحال می‌شوم که آن را در بخش کامنت ها معرفی کنید.

ولی ظاهراً در ایران بیشترین شرکت هایی که  از این ویژگی استفاده می‌کنند سایت های فروش هاست و دامنه هستند.

شما می‌توانید در پنل کاربری خود و در بخش بازاریابی یک لینک محصر به فرد دریافت کنید.

اگر این لینک را در وبلاگ خود قرار دهید و کاربران از آن طریق شما هاست یا دامین خریداری کنند درصدی از فروش به شما پرداخت می‌شود.

من برای کنجکاوی یک لینک Affiliate در مطلب تجربه راه اندازی سایت با ۲۰ هزارتومان قرار دادم تا ببینم آیا واقعاً کار می‌کند و سایت فروشنده می‌تواند خرید افراد را ردگیری کند و ادعای آنها درست است؟

با کمال تعجب دیدم که بعد از یک مدت یک ایمیل به دستم رسید که شما صاحب فلان قدر پورسانت هستید چون بخشی از کسانی که از وبلاگ من به سایت آن‌ها مراجعه کردند خرید انجام دادند.

 

 

در بخش دوم این نوشته در مورد روش ها و مدل های دیگر درآمد زایی محتوا صحبت خواهم کرد.

 

3 نظر در “روش های کسب درآمد از محتوای دیجیتال (بخش اول)

  • ۱۳۹۶-۰۷-۰۳ در ۴:۳۸ ب٫ظ
    پیوند یکتا

    سلام علی جان. امیدوارم خوب و خوش باشی.
    مطلب خیلی خوبی نوشته بودی(البته بیشتر مطالبت برای من خوب و آموزنده بودن) و بیصبرانه منتظر ادامه مطلبت هستم.
    توی این جمله”به نظرم در بحث کارآفرینی دیجیتال به جای ایده پرانی در زمینه مدل کسب و کار اول باید به فکر ایده پردازی در حوزه مدل درآمدی باشیم.” از اصطلاح “ایده پرانی” که به کار بردی خیلی خوشم اومد.گاهی می موندم چی بگم که منظورمو برسونه.تو کارم رو راحت کردی 🙂
    به نظر منم حرفت درسته. فکر میکنم در حوزه کسب و کار(بخصوص دیجیتال) بعد از اینکه مطمئن شدیم که میتونیم “خلق ارزش” کنیم و این ارزش آفرینی مون خریدار داشت، مهمترین قسمت کار، مدل درآمدیه.

    پاسخ
  • Pingback روش های کسب درآمد از محتوای دیجیتال (بخش دوم) - سایلاگ

  • ۱۳۹۶-۰۷-۱۰ در ۸:۵۹ ق٫ظ
    پیوند یکتا

    مدل های درآمدی در اینترنت خیلی متفاوته ولی اخیرا چیزی که بسیار دیده شده بحث شراکت در فروش یا همون درصد فروش هست که با استقبال بیش از حد کاربران مواجه شده با نظر شما موافقم در مورد دیجی کالا، چون اگر این سایت بتونه این خدمات رو راه اندازی کنه سیر عظیمی از کاربران برای کسب درآمد به این سایت رجوع می کنند، می تونه مدل درآمدی خوبی باشه هم برای دیجی کالا هم برای کاربران

    پاسخ

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.