سه انتقاد به موتور جستجوی گوگل

بیش از یک دهه هست که گوگل به صورت جدی وارد زندگی دیجیتال ما شده. بعید می‌دانم روزی را به پایان برسانیم و حداقل یکبار از این موتور جستجو استفاده نکرده باشیم.

به نظرم گوگل از منظر پلتفرم چند نقطه ضعف دارد.

۱- گوگل یک موتور جستجو تخصصی نیست. اصلاً نمی‌دانم تعریف تخصصی یا غیرتخصصی چیست ولی گوگل یک موتور جستجوی عمومی و یوینورسال است. سایر پلتفرم ها را در نظر بگیرید عموماً یک کار مشخص می‌کنند مثلاً شما نمی‌توانید با اسنپ هاست  یا دامنه بخرید. اسنپ فعلاً خودش را محدود به حوزه حمل و نقل کرده است ولی گوگل بر تمام محتوای تولیدی جهان مدیریت می‌کند. شاید از فنی امکان نداشته باشد ولی بهتر بود موتور جستجوی مدیریت، موتور جستجوی روانشناسی، موتور جستجوی پزشکی داشتیم. حرفهای متین خسروی را بخوانید. شما اگر الان اسم یک دارو یا بیماری را در گوگل جستجو کنید یک سایت زرد بالا می‌آید. عجیب نیست؟

ما الان دیکشنری های تخصصی داریم برای مدیریت یا روانشناسی کاملاً هم مورد قبول همگان هستند ولی چرا نباید جستجوگر تخصصی داشته باشیم؟

۲- گوگل حمایتی از تولیدکنندگان محتوا نمی‌کند. شما می‌گوید گوگل چه کار باید بکند؟ حداقل می‌تواند فضایی ایجاد شود که تولید کننده محتوا کمتر دغدغه فنی و سئویی داشته باشد. نوشتن در شبکه های اجتماعی را در نظر بگیرید. تلگرام و اینستاگرام هم مثل گوگل پلتفرم هستند ولی تولید محتوا را سهل و آسان کردند. شما اگر بخواهید یک عکس از میزکارتان گرفته و با کپشن به دوستان ارسال کنید با تلگرام تنها در چند ثانیه امکان پذیر است ولی انتشار محتوا در وب چطور؟ آیا نمی‌شد شرکتی به عظمت گوگل چنان زیرساخت فنی ایجاد می‌کرد که تولید کننده فقط محتوا را درون آن کپی می‌کرد و با یک دکمه ارسال کنند؟ اگر چه سرویس بلاگر یا AMP برای این ایجاد شدند که مشکلات ناشران محتوا را کم تر کنند ولی برای شرکتی مثل گوگل مایه تاسف است که فقط به فکر پر کردن جیب خودش با این درآمد نجومی است و هیچ سرویسی به تولید کنندگان محتوا در وب نمی‌دهد و به قول پتیر ثیل هیچ نوآوری جدیدی هم در چنته ندارد که رو کند.

۳- گوگل قدرت تشخیص خوب از عالی را ندارد. به نظرم گوگل می‌تواند محتوای بد و خوب را از هم جدا کند ولی در تفکیک محتوای خوب و عالی ضعیف است. اگر شما در بعضی موضوعات پرطرفدار مثل حوزه تکنولوژی یا بازاریابی دیجیتال که محتوای زیادی برای آن تولید می‌شود نگاه کنید عملاً همه محتواها خوب هستند ولی شما نمی‌توانید محتوای بسیار خوب را پیدا کنید مجبور هستید همه آن‌‌ها را بخوانید یا اصلاً بی‌خیال شوید و دنبال جستجو کلمه دیگری بروید. همین که در استراتژی محتوا توصیه می‌شود لینک بسیار خوب و عالی در یک زمینه را گردآوری و منتشر کنید به همین خاطر باشد که گوگل از تشخیص محتواهای درخشان و منحصر به فرد عاجز است.

محمدرضا شعبانعلی در اکانت اینستاگرام خود اشاره کرده:

جستجو گوگل دو مشکل اصلی دارد. اول اینکه بعضاً محتوای سئو شده را دریافت می‌کنید نه محتوای با کیفیت را. دوم اینکه گوگل ممکن است نتایج جستجو را برای شما شخصی سازی کند و شما بعضی لینک ها را از دست بدهید.

3 نظر در “سه انتقاد به موتور جستجوی گوگل

  • ۱۳۹۶-۰۸-۱۱ در ۸:۵۴ ب٫ظ
    پیوند یکتا

    یک مشکل دیگری که وجود داره اینه که به محض ورود به سایت ها با انبوهی از تبلیغات روبرو میشی که بیشتر اوقات خستت میکنه و مرورگرو میبندی
    تاریخ بعضی از مطالب هم برای خیلی وقت پیشه و اصلا بروز نیست (در مورد بعضی از مطالب سرچ شده تاریخ اهمیت داره)

    پاسخ
  • ۱۳۹۶-۰۸-۱۲ در ۷:۰۵ ق٫ظ
    پیوند یکتا

    مورد دوم رو قبول ندارم. کلا این سبک انتقاد رو قبول ندارم. درمورد کیفیت سرویس ها میشه انتقاد کرد اما درمورد این که چرا فلان امکان رو نداره وارد یه بخار عظیمی از نداشته ها میشه شد که هیچ پلتفرمی همه رو نمیتونه داشته باشه!

    پاسخ
  • ۱۳۹۶-۰۸-۱۵ در ۴:۳۸ ب٫ظ
    پیوند یکتا

    با سلام ؛
    نوشته ای منتشر کردم که تعداد کلمات آن از مرز ۱۷۰۰ گذشت ، تمام محتوای نوشته را با لحن و کلمات جدید نوشتم ، نمره سئوی نوشته ام با پارامترهای Yoast تقریبا به ۹۰ از ۱۰۰ رسید . تصاویر بهینه و با کیفیتی را برای نوشته ام در نظر گرفتم .
    از نقطه شروع تا موقع انتشار نوشته ۳ ساعت وقت برد و اما وقتی که مطلب را در گوگل عزیز ایندکس کردم خواستم بدانم در چه صفحه ای قرار دارم ، با تعجب دیدم که در صفحه ۸م به زور قرار دارم آن هم با سرچ کردن نام کامل نوشته
    تمامی نتایج صفحه اول را مشاهده کردم ، همه تکراری و از روی هم کپی شده بودند و مشخص بود که تمامی نتایج قبل از صفحه من هم نیز کپی بودند .
    و این است شاهکار گوگل : )

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.