فعالیت کلیدی یا Core Activity چیست؟

آیا برایتان پیش آمده که در راه اندازی کسب و کار دچار گیجی و ابهام شوید؟

برای من که این روزها در حال طراحی یک کسب و کار جدید هستم اتفاق افتاده.

فرمول من برای رهایی از این گیجی این است: یک فعالیت اصلی و کلیدی (Core) برای کسب و کار خودمان تعریف کنم.

بعداً باید بخش‌های دیگر کسب و کار را حول آن گسترش دهم.

اجازه بدهید مثالی بزنم. من وقتی که داشتم  سایت باراست را شروع می‌کردم و قصد داشتم برایش تولید محتوا کنم، دچار گیجی شده‌ بودم که در مورد چه چیزی مطلب بنویسم؟

به همین خاطر از قیمت‌ها و لیست باربری‌‌ها شروع کردم. یعنی پیش خودم گفتم که سایت من مرجع قیمت و آدرس باربری‌ها باشد. یعنی هر کس در مورد قیمت جستجو کرد به سایت من برسد و من به صورتی دائره المعارف قیمت‌ها و شماره تلفن و آدرس باربری‌ها باشم.

بعد وقتی در مورد قیمت باربری مطلب نوشتم ترافیک بسیاری زیادی دریافت کردم و بعد شروع کردم و در مورد موضوعات دیگر مطلب نوشتم.

یعنی این موضوع باعث شد که من از گیجی دربیایم. یعنی من یک فعالیت کلیدی یا اصلی دارم و آن هم معرفی قیمت‌ها است و چیزهای دیگر پشتیان آن هست.

مثلاً برای من بسیار دور از ذهن بود که بتوان در کی‌ورد باربری تهران رتبه بیاورم ولی وقتی مطلبی با عنوان لیست باربری تهران تهیه کردم و این مطلب لینک یک گوگل شد، خود گوگل با پاک کردن کلمه لیست از شروع به نشان دادن من در کلیدواژه باربری تهران کرد.

یعنی من وقتی در یک حوزه رتبه خوبی در گوگل میاورم گوگل در حوزه‌های نزدیک هم من را نشان خواهد داد.

سایت من نمی‌توانست در همه چیز اولین‌ باشد. یعنی نقطه قوت و مزیت رقابتی من تولید محتوا در زمینه قیمت‌ بود.

مثلاً به گوگل نگاه کنیم،‌ فعالیت کلیدی و اصلی‌ترین کاری که انجام می‌دهد چیست؟ بله همان جستجو، و اینکه کاربران را به سایت‌های دیگر هدایت کند.

بعضی‌ها چنان غرق خلاقیت‌های گوگل مثل ماشین‌ خودران یا عینک گوگل و امثالهم شده‌اند که فراموش کرده‌اند که گوگل یک موتور جستجو هست و بیشتر تصورشان این است که گوگل و شرکت‌های دیگر تکنولوژی کارشان ارائه چیزهای جالب و خلاقیت هست. ولی این طور نیست.

اگر هم گوگل خدمات جیمیل یا آنالیتیک یا سرویس‌های دیگر را ارائه می‌کند همه به خاطر این است که ما به داخل سایت گوگل لاگین کنیم تا گوگل بتواند جستجوهای بهتری به ما نشان دهد.

اصلاً وقتی کسی خود را شرکت تکنولوژی یا آژانس دیجیتال مارکتینگ می‌نامد باید پرسید که شما در چه زمینه‌ای قوی هستید؟ و یا کار اصلی‌تان چیست؟ اگر لیست بلند بالایی را نام ببرد حتماً دچار نوعی سرگردانی است.

یک تمرین برای پیدا کردن ارزش کلیدی این است که بتوانیم در چند کلمه کسب و کارمان را توضیح دهیم. مثلاً من برای کسب و کارها با مدل پلتفرمی می‌توانم این طور توضیح بدهم که: قصد دارند مصرف‌کننده را به عرضه‌کننده متصل کنند. و سایر فعالیت‌ها جانبی باید به این اتصال کمک کند و آن را بهبود دهد.

کسب و کاری که نمی‌داند فعالیت کلیدی یا ارزش کلیدی (Core Value) خودش چیست دچار بحران هویت خواهد شد و بروی همه چیز سرمایه‌گذاری می‌کند و اتلاف منابع خواهد داشت.

پی‌نوشت: من مفهوم Core Value یا Core Avtivity را در کتاب Platform Revolution مطالعه کردم. اگر قصد اطلاعات بیشتر داشته باشید می‌توانید به آن کتاب مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید