فقر، حیوانات و محیط زیست، سه ابزار بازاریابی

شاید این پیام‌ها را شنیده باشید:

– هزینه این دوره آموزشی ۲۰ هزارتومان است ولی تمام پرداختی شرکت‌ کنندگان به خیریه پرداخت خواهد شد.

– قیمت این کتاب ۵ هزارتومان است ولی تمام سود آن به کودکان بی‌سرپرست خواهد رسید.

– ما از سگ‌ها و گربه‌های خیابانی نگهداری می‌کنیم لطفاً کمک‌های خود را به شماره حساب x واریز نمایید.

– ما یک استارت آپ هستیم. اگر  wish-list خود در آمازون (یا لیست علاقه‌مندی‌های خود در دیجیکالا) را در اختیار ما قرار دهید به جای آن یک دلار به افراد ازکارفتاده کمک می‌کنیم.

– از موتور جستجوی اکوزیا استفاده کنید ۸۰ درصد سود این شرکت به کاشت درختان اختصاص پیدا می‌کند.

.

 

 از دید بعضی همه پیام‌های بالا عادی و بشردوستانه و منطقی هستند

ولی از یک منظر  می‌توان گفت مهندسی شده و پیام‌های تبلیغاتی هستند.

البته چاره‌ای نیست چون ما انسان‌هابخشی از تصمیمات خود را از روی ترحم و احساس می‌گیریم و این‌ها دقیقاً آن نقطه ضعف (یا قوت) را هدف می‌گیرند.

اگر شما شبکه‌های اجتماعی را بگردید پر است از این پیام‌ها. یعنی یک درمیان اخبار، تصاویر و  توئیت‌های احساسی و متاثرکننده.

می‌بینید طرف عکس یک منطقه محروم را گذاشته و دارد از محصلان آنجا حمایت می‌کند.

 

یا ویدیوی یک سگ معلول را که دو پای خود را از دست داده و دانشمندان یک پا مصنوعی برای او تهیه کرده‌اند.

یا می‌بینید طرف می‌گوید چاه‌های فلان منطقه خشک شده و فروچاله ایجاد کرده.

بعضی مرکزنشینان پولدار و سلبریتی که یک روستای فقیر در کشور را پیدا می‌کنند و فوراً عکس و فیلم از آنجا تهیه می‌کنند. و با بچه‌ها و خانه‌های خشت و گلی عکس اینستاگرامی می‌گیرند.

اگر یکبار حوصله داشتید نگاه کنید در شبکه‌های اجتماعی چند درصد پیام‌ها به موضوعات کمک به افراد ناتوان و مریض، حفظ محیط زیست و کمک به حیوانات مربوط می‌شود؟

 

می‌بینید که پیام‌هایی که به آزار فلان حیوان یا کمک به بیمار سرطانی پرداخته چقدر می‌چرخد و سر و صدا می‌کند

ترفندها و پیام‌های بازاریابی هیجان شدید به مخاطب تزریق می‌کنند مثل ترس، ناراحتی، هم‌دردی ولی در این میان باعث می‌شوند کاربر تصمیمی بگیرد که مطابق میل و سود  شرکت‌ها و بازاریاب‌ها است.

.

 

یک توصیه کوچک به خودم: وقتی با این نوع پیام‌های احساسی در شبکه‌های اجتماعی مواجه می‌شوم با دقت بیشتری تصمیم بگیرم و قضاوت کنم.

درس مرتبط در متمم: مردم در محتواهای شبکه های اجتماعی به دنبال چه می‌گردند؟ (۱)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.