قانون ۱۰ برابر برای کسب و کارها

شاید هر روز صدها کسب و کار در دنیای فیزیکی و فضای دیجیتال ایجاد می‌شوند و پس از مدت کوتاهی از بین می‌روند.

مثلاً یکی از خیابان های شهر را رصد کنید هر سال چند فروشگاه و مغازه جدید افتتاح می‌شود و بعد از چند ماه کرکره آن‌ها پایین ‌کشیده می‌شود.

یا می‌بینیم استارت آپ هایی با سروصدا زیاد فعالیت خود را آغاز می‌کنند ولی به براساس آمار ۹۰ درصد آن‌ها شکست می‌خورند

چرا این اتفاق‌ها می‌افتد؟ چرا کسب و کارها نوپا نمی‌توانند در این بازار رقابتی دوام بیاورند؟

مطمئنا هر پدیده‌ی دلایلی بسیاری دارد ولی شاید “بهبود حاشیه‌ی” یکی از دلایل شکست کسب و کارها باشد.

بهبود حاشیه‌ی چیست؟ وقتی کالا و خدمت جدید تنها “کمی” بهتر از محصول رقباست ما بهبود حاشیه‌ی ایجاد کردیم.

پتیر ثیل در کتاب صفر تا یک از بهبود بنیادی یا “بهبود ۱۰ برابری” نام می‌برد. تغییر ۱۰ برابری یعنی شما چنان کالا یا خدمتی ارائه کنید که نسبت به رقبا ۱۰ برابر بهتر باشد.

هر محصولی که کمتر از ۱۰ برابر با نمونه‌های مشابه فرق داشته باشد از دیده مصرف کننده تفاوتی با محصولات دیگر ندارد و به احتمال زیاد او را تحریک نمی‌کند که محصول قدیمی را رها کند و به محصول جدید سوئیچ کند.

در اصل محصول ۱۰ برابری محصولی است که قبلاً وجود نداشته و شما برای اولین بار آن را اختراع می‌کنید. مثل قرصی که بدون داشتن عوارض نیاز به خواب را از بین می‌برد یا دارویی که ریزش مو را به طور کامل درمان می‌کند.

این‌ محصول در واقع یک جهش هستند.

 پیتر ثیل در کتاب خود به چند مثال اشاره می‌کند:

آمازون: وقتی آمازون شروع به فعالیت کرد تعداد کتاب‌های موجود روی سایت ۱۰ برابر بیشتر از هر کتاب فروشی دیگر بود.

پی پل: سیستم پرداخت آنلاین Paypal اجازه می‌داد فروشنده پول خود را به جای ۱۰ روز در یک روز دریافت کنید.

اپل: آی‌پد زمانی که ارائه شد نسبت به تبلت‌های مشابه ۱۰ برابر بهتر بود.

علاوه بر موارد بالا می‌توان مثال های بیشتری زد:

تلگرام: تلگرام کیفیت ارتباطات بین مردم را ۱۰ برابر بهتر کرد. هم از نظر قیمت و هم سرعت و هم راحتی. اگر فرض کنیم قبلاً هزینه ارسال یک پیام ۱۰ تومان بود تلگرام آن را به صفر رساند. سرعت و راحتی ارتباط با دیگران هم افزایش چشم گیری داشت.

متمم: کمیت و کیفیت و قیمت آموزش‌هایی که سایت متمم ارائه می‌داد ۱۰ برابر بهتر و ارزانتر از دوره‌ها و دانشگاه‌های مشابه بود. هزینه که باید برای دسترسی به متمم می‌پردازید ۱۰ برابر کمتر از موسسات دیگر است. با اینترنت دسترسی به این درس‌ها ۱۰ برابر سریعتر و راحتر است. شما می‌توانید در رخت‌خواب آموزش MBA ببینید.

اسنپ: خدمات اسنپ به نسبت آژانس‌های تلفنی ۱۰ برابر بهتر بود. هم از نظر سهولت و هم دسترسی، امنیت و برخورد راننده.

دیجی کالا: از نظر زمان و انرژی خرید از دیجی کالا به نسبت خرید بازار ۱۰ برابر بهتر است. یعنی اگر قبلاً برای خرید یک محصول ۲ ساعت زمان و ۱۰۰ واحد انرژی نیاز بود الان با  ۱۰ دقیقه و ۱۰ واحد انرژی امکان پذیر است.

دیوار: خرید و فروش روی دیوار ۱۰ برابر نسبت به روش های سنتی خرید و فروش راحتر است.

بانک الکترونیک: استفاده از بانکداری الکترونیک به جای مراجعه حضوری به بانک یک تغییر ۱۰ برابری بود. اگر قبلاً برای پرداخت یک فیش ۱۰۰ دقیقه زمان نیاز بود الان در عرض ۵ دقیقه انجام می‌گیرد.

البته دقت کنیم یک محصول نمی‌تواند در “همه” جنبه‌ها ۱۰ برابر بهتر شود یعنی هم از نظر قیمت و هم کیفیت و هم کمیت و هم راحتی و غیره. و همین که در یک جنبه بهبود عمیق ایجاد شده شود کافی است. اینکه مثلاً انتظار داشته باشیم  قیمت کالاهایی که روی دیجی‌کالا عرضه می‌شوند ۱۰ برابر ارزانتر نسبت به بازار باشد منطقی نیست. بلکه دیجی‌کالا جنبه های دیگر خرید مثل زمان یا انرژی تلف شده را بهبود داده است.

شما چه فکر می‌کنید؟ آیا محصول موفق می‌شناسید که نسبت به محصولات قدیمی ۱۰ برابر بهتر شده باشد؟

 

6 نظر در “قانون ۱۰ برابر برای کسب و کارها

  • ۱۳۹۶-۱۰-۰۱ در ۵:۵۵ ب٫ظ
    پیوند یکتا

    علی عزیز
    خیلی مطلب زیبایی بود و من ازش کلی چیز یاد گرفتم.مدت ها بود که استراتژی قیمت گذاری اسنپ برام سوال شده بود.به خودم میگفتم که چرا اسنپ خدماتش رو تا این حد پایین تر از آژانس ها قیمت گذاری کرده در حالی که میتونست با حتی درصدهای کم تر از این هم خوش قیمت تر از آژانس ها باشه.تا اینکه مطلبت رو خوندم و تا حدی جوابم رو گرفتم
    البته تو در ویژگی های اسنپ از قیمت صحبتی نکردی ولی من معتقدم یکی از سه دلیل اصلی موفقیت اسنپ و اقبال مردم به اون ،قیمت پایین نسبت به رقیب سنتی (آژانس ها) هستش

    پاسخ
    • ۱۳۹۶-۱۰-۰۲ در ۳:۵۵ ب٫ظ
      پیوند یکتا

      علی جان من خواستم به قیمت اشاره کنم ولی چون خودم از نزدیک مسافر اسنپ نیستم و از دور نظرات مردم را در مورد رضایت از اسنپ‌گونه‌ها می‌خونم احساس کردم نظرم ممکنه دقیق نباشه. ولی اونطوری که تو گفتی با اطمینان می‌تونیم بگیم در زمینه قیمت هم شرکت‌های تاکسی اینترنتی مثل اسنپ یک کاهش شدید و بهبود بنیادی در قیمت به وجود آوردند.

      پاسخ
  • ۱۳۹۷-۰۶-۲۹ در ۳:۲۳ ق٫ظ
    پیوند یکتا

    سلام جناب کریمی خیلی از خوندن مقالات شما لذت میبرم و گاهی هم انگیزه و از مطالب شما میگیرم چند ماهی است که سایتی راه اندازی کردم و خوشبختانه کسب در آمد هم داشتم می آموزش های مدیریتhttps://motamem.org و آموزش های برنامه نویسی https://codefriend.ir استفاده کردم هم خیلی هزینه نکردو و هم خیلی خوب یا آموزشهایی با کیفیت توانستم پیشرفت کنم .از شما ممنونم و شما برای بنده یک استاد هستید

    پاسخ
    • ۱۳۹۷-۰۶-۳۰ در ۱۱:۱۳ ب٫ظ
      پیوند یکتا

      علی جان ممنون. چند بار کامنت‌ت را خواندم و چقدر دلپذیره حرف‌های تو. خیلی لذت بردم.

      پاسخ
    • ۱۳۹۷-۰۷-۱۶ در ۷:۵۶ ق٫ظ
      پیوند یکتا

      سلام علی صادقی عزیز این سایت کدفرند https://codefriend.ir تو از اموزشهاش استفاده کرده؟سایت به نظر جدیدالتاسیس میاد و میشه به مهارت و دانش مدرسانش اعتماد کرد؟
      خوشحال میشم نظر و تجربت رو با این سایت بهمون بگی

      پاسخ
      • ۱۳۹۷-۰۷-۱۸ در ۴:۳۰ ق٫ظ
        پیوند یکتا

        سلام جناب کامران هاشفی بله من از این سایت استفاده کردم از انصاف نگذریم با اینکه سایت جدیده ولی دوره هاش خوبه و مطالب رو کامل میرسونه بخش پشتیبانی اموزشی هم خیلی به روند یادگیری کمک میکنه منکه استفاده کردم و راضیم هزینه‌هاشم که خیلی کمه و به چشم نمیاد این نطر منه با اینکه چند ماه در کدفرند عضو هستم

        پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.