ماجرای گوگل ادوردز در ایران

به نظر می‌رسد ما ایرانی‌ها در دنیای دیجیتال رفتار متفاوت و منحصر به فردی نسبت به سایر کاربران در دنیا داریم.

این تفاوت سلیقه و نحوه بهره‌برداری از ابزارهایی مثل موبایل یا شبکه‌های اجتماعی برای همه ما شناخته شده است. و بارها شاهد رفتارهایی عجیب و متفاوت ایرانی‌ها در استفاده از اینستاگرام یا تلگرام بودیم.

امروز می‌خواستم در مورد حضور متفاوت هم وطنانمان در فضای گوگل و نتایج جستجوی پولی یا Google Adwords صحبت کنم.

اگر با Google Adwords آشنا نیستید به طور خلاصه عرض کنم لینک‌هایی که حین جستجو گوگل با پسوند AD یا تبلیغ نشان داده می‌شوند تبلیغات سیستم Google Adwords گوگل هستند

یعنی افراد یا کسب و کارها به جای کسب رتبه به صورت طبیعی و ارگانیک تلاش می‌کنند با پرداخت پول به شرکت گوگل لینک سایت یا محصول خود را بالاتر از سایر صحفات نشان دهند.

حال اتفاق جالبی که در ایران افتاده عدم آگاهی مردم از تبلیغاتی بودن این نوع صفحات است

یعنی با اینکه کلمه Ad یا تبلیغ در کنار همه لینک ها قرار داده شده ولی باز مردم روی همان لینک اول که پولی است کلیک می‌کنند

اتفاقاً زمانی به یکی از  اهل فامیل که هیچ آشنایی با نحوه استفاده از گوگل نداشت گفته بودم همیشه سعی کن فقط روی لینک اول گوگل کلیک کنی و به صفحات دوم و سوم نرو.

وقتی چند روز پیش دیدم که تعریف یک شامپو را می‌کند به من نشان می‌دهد که وقتی اسم شامپو ضد ریزش را در گوگل جستجو می‌کنی لینک این سایت به عنوان اولین لینک ظاهر می‌شود.

من هم گفتم عزیزم همه ۴ چهار لینک اول همه تبلیغ هستند و تو باید روی لینک ۵ام کلیک کنی که همان لینک اول ارگانیک گوگل است

در کل خواستم بگم اگر قصد داریم به آمارهای رفتار کاربران در فضای وب یا موبایل براساس میانگین جهانی استناد کنیم بهتر است کمی احتیاط کنیم چون رفتار ما ایرانی‌ها متفاوت است.

مثلاً اگر در دنیا درصد کمی از افراد روی تبلیغات گوگل کلیک می‌کنند در ایران برعکس اکثراً مردم روی لینک پولی کلیک می‌کنند.

در مورد گوگل ادوردز چند روز پیش اسم علی بابا که سایت فروش بلیط های مسافرتی است را جستجو می‌کردم به صحنه جالبی رسیدم.

شرکت ها و پلتفرم های بزرگ ایرانی برای برندسازی خود در دنیای فیزیکی بسیار تلاش می‌کنند ولی این برندسازی در فضای گوگل شکل دیگری به خود می‌گیرد و ممکن است اثربخشی خود را از دست دهد.

وقتی شرکتی مثل علی بابا که برای جا افتادن نام خود در عرصه سفر هزینه سنگینی انجام می‌دهد وقتی می‌خواهد از این برندسازی در فضای رقابتی گوگل استفاده کند ممکن است با رقبای کوچک و ناشناخته گلاویز شود.

کسب و کارهایی که با استفاده از google adwords و استفاده از آدرس url شبیه برند اصلی سعی می‌کنند بخشی از کلیک مخاطبان را برای خود اختصاص بدهند.

در بارها دزدیدن ترافیک توسط رقیب قبلا هم ماجرای مشابه از زبان سجاد پورحسین در متمم شنیده بودم که می‌توانید به برای مطالعه آن به کامنت او مراجعه کنید.

مورد آخر که دیدم استفاده از سیستم گوگل ادورز توسط ایرانی ها برای تخریب یا تنبیه رقبا یا کارفرما قبلی  است.

مثلاً وقتی اسم کاسپید یک شرکت طراحی سایت متعلق با حمید سپیدنام را در گوگل جستجو می‌کنید یک آگهی پولی نشان داده می‌شود که در آن به مدیران آن فحش داده شده.

 

واقعاً معلوم نیست که این کار شرکت های رقیب است یا واقعاً حرفهای یک مشتری ناراضی.

ولی در کل اکوسیستم ایرانی گوگل مصداق ها و مثال‌های جالبی هست که بعضاً از دیدن آن تعجب می‌کنیم.

البته من پیشنهاد نمی‌کنم شما از این روش برای خالی کردن دق و دلی روی کارفرمای قبلی خودتان استفاده کنید. 🙂

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.