معجزه عدد در بازاریابی محتوا (همراه با ۸ مثال کاربردی از سطح وب)

شاید سطرهای زیر از کتاب شازده کوچولو در خاطر شما مانده باشد:

“آدم‌ بزرگ‌ ها عاشق عدد و رقم اند.

وقتی با آنها از دوست تازه ای صحبت میکنی،

هیچوقت از تو راجع به آنچه اصل است نمیپرسند.

هیچوقت به شما نمیگویند که مثلاً آهنگ صدای او چطور است؟

چه بازیهایی را بیشتر دوست دارد؟

آیا پروانه جمع میکند؟

بلکه از شما میپرسند:

“چند سال دارد؟

چند برادر دارد؟

وزنش چقدر است؟

پدرش چقدر درآمد دارد؟”

و تنها در آن وقت است که خیال میکنند او را می شناسند!

اگر شما به آدم بزرگها بگویید:

“من خانه زیبایی دیدم که روی پشت بامش کبوتران…” نمیتوانند آن خانه را مجسم کنند.

باید به آنها بگویید: “یک خانه صدهزار دلاری دیدم!” آنوقت بلند فریاد می زنند: به به! چه خانه قشنگی!”

 

خلاصه کلام ما انسان‌ها عاشق اعدادیم و هر وقت با ارقام و عدد مواجه می‌شویم گویا قدرت تصمیم‌گیری‌مان تغییر می‌کند و حالت تسلیم به خود می‌گیریم.

 

 

خود من  مبرا از این حرف نیستم یادم می‌اید روزهای اول که با محمدرضا شعبانعلی آشنا شدم مجذوب خودتعریفی‌هایش شدم:

“برایش ایمیل زده ام که: «هنوز هم دیر نشده. حدود ۲ یا ۳ هزار کتاب بخوانی، ۳ زبان زنده دنیا را بدانی، حدود دو سال در بیابان زندگی کنی تا فرصت تفکر و بلوغ فکری پیدا کنی، شبی ۲ ساعت بخوابی و ۲۲ ساعت باقیمانده را کار کنی. روزی ۲ صفحه کتاب بنویسی یا لااقل ترجمه کنی و تنش مدیریت کردن صدها نفر را حدود ده سال تحمل کنی، دقیقاً همینجایی قرار میگیری که من هستم”

البته بعدها هیچ وقت از زبان او مشابه این حرف‌ها را نشنیدم و ندیدم.

اتفاقاً یکی از حوزه‌هایی که به شدت از عدد و ارقام استفاده می‌شود حوزه تولید و بازاریابی و استراتژی محتوا است.

البته نه برای محاسبات و تحلیل‌های آماری. بلکه به متن و محتوایی که قرار است به مخاطب تحویل دهیم.

همان طور که ما همه جا نسبت به عدد حس خاصی داریم در تولید محتوا هم اضافه شدن یک عدد به تیتر آن مطلب تاثیر بسیار زیاد و عجیب دارد و خوانایی و کلیک‌خوری آن را بسیار افزایش می‌دهد.

شاهین کلانتری در نوشته خود با عنوان بهترین تیتر دنیا می‌گوید:

“از اعداد استفاده کنید. اعداد می‌توانند نرخ کلیک هر پست را چند برابر کنند.

۵ دلیل برای مزاحمت تلفنی به دندانپزشک‌ها

۱۰ ویژگی شگفت‌انگیز مغز دهه هفتادی‌ها

۲۰ نکته طلایی برای رشد شخصی تنبل‌ها

چگونه با این ۳ کلمه همه را عاصی کنیم؟

۱۰۱ جمله طلایی درباره خواص خرناسه کشیدن!”

شاید با حرفهای شاهین تصمیم بگیرید اولین عنوانی که بعد از پایان این مطلب می‌نویسید  با یک عدد شروع کنید.

 

البته در متمم هم قبلاً در مطلب انواع محتوا و در توضیح فهرست‌ها به نوعی به این مساله اشاره شده است. مثلاً در استراتژی محتوا توصیه می‌شود مطالبی را عنوان زیر تولید کنیم:

صدا  کتابی که قبل از مرگ باید بخوانید

ده جایی که قبل از مرگ باید سفر کنید

فهرست ده سایت خبری برتر جهان

فهرستی از صد اشتباه در تنظیم رزومه

پانصد ثروتمند برتر

سی کارآفرین زیر سی سال،

پنجاه موسسه خیریه برتر آسیا

وجه مشترک این مسئله این است که در همه‌ی آن‌ها از عدد در عنوان محتوا استفاده شده ‌است.

ولی انصافاً من ندیدم متمم از این تکنیک ها و ترفند‌های بازاریابی برای جذب مشتری استفاده کرده باشد. در صورتی که هرروز شاهد هستیم سایت‌های خبری و آموزشی از این روش‌های برای جذب کاربر و گرفتن کلیک استفاده می‌کنند.

 

در ادامه به ۸ مثال 🙂 در زمینه استفاده از عدد در محتوا  در فضای سایت‌های ایرانی و خارجی اشاره می‌کنم:

 

۱- سایت علی‌بابا (فروش بلیط)

 

سایت علی‌بابا در سه مقاله عدد به کار بسته

 

۲- سایت زومیت:

عددهای مورد استفاده در تیتر پربازدیدترین مطالب سایت زومیت – مهر ۹۶

۳- سایت چطور 

 

عدد ۶۸ عنوان کتاب را احتمالاً جذاب‌تر می‌کند – سایت چطور

 

اعداد استفاده شده در تیتر با فلش نشان داده شده- سایت چطور – مهر ۹۶

 

۴- سایت پیام بهرام پور از فروشندگان موفق ایرانی

اشاره به عدد ۹ در خبرنامه سایت

 

حداکثر استفاده از عدد در رزومه

 

۵- سایت  Brian Dean  از افراد معروف در حوزه سئو

 

استفاده از ۱۷ و ۱۱۰ و ۱۴ در مطالب پربازدید سایت

 

عدد چهار در تیتر مطلب برایان دین

 

۶- سایت Neil Patel از بازاریابان دیجیتال شناخته شده جهان

استفاده از عدد ۳ و ۱۹۵ هزار در لینک های سایت نیل پتل

 

۷- سایت Hubspot از سایت های مطرح در زمینه بازاریابی محتوا

بهره‌گیری از عدد در تنظیم تیترها- بخش پربیننده‌ترین مطالب سایت هاب‌اسپات

 

۸- سایت Business Insider از سایت های مطرح خبری و تحلیلی دنیا

استفاده از اعداد در تیتر اخبار-سایت بیزینس اینسایدر

 

در پایان دو سوال از شما دارم:

آیا واقعاً استفاده از عدد هشت در تیتر این عنوان باعث شد شما ترغیب شوید زودتر این مطلب را بخوانید؟ نبودن آن‌ هم فرقی نمی‌کرد.

چه مثال‌های دیگری در سطح وب یا سایت‌های خبری و زرد سراغ دارید؟

11 نظر در “معجزه عدد در بازاریابی محتوا (همراه با ۸ مثال کاربردی از سطح وب)

  • ۱۳۹۶-۰۷-۱۲ در ۸:۵۳ ق٫ظ
    پیوند یکتا

    علی جان.
    ممنون از مطلب خوب و منسجم ای که نوشتی.
    واقعیتش اینه که اینجور تیترها – نه که بگم هیچوقت هیچ اثری روی من ندارند – اما در مقایسه با معیارهای ترغیب کننده ی دیگری که برای سر زدن به یک پست از روی عنوان، برای خودم دارم؛ اثر
    بسیار کمتری دارن و سخت تر میتونن کنجکاوی و علاقه و تمایل من رو برای خوندنِ خودشون، بر انگیزن.
    حتی راستش رو بخوای، فکر میکنم در اکثر اوقات، میتونن (برای من) اثر معکوس هم داشته باشن!
    کلاً من در برابر هر چیزی که به نظر و به حس خودم، غیر ارگانیک بیاد و با طبیعی بودن فاصله داشته باشه و حس کنم میخواد به زور و با ترفند، من رو به انجام کاری ترغیب کنه؛ ناخودآگاه یا آگاهانه مقاومت می کنم و نادیده اش میگیرم. (البته میدونم، چنین مقاومتی همیشه هم خوب نیست، چون گاهی، مطالب خوبی میتونه پشتِ چنین عنوان هایی باشه.)
    نمیدونم. شاید خود من هم به ندرت و ناآگاهانه، گاهی از تیترهایی که حاوی اعداد بودند استفاده کرده باشم، اما یه چیزی رو میدونم که این انتخابِ من، بیشتر به منظورِ معرفی گویاترِ پیام اصلی متن و نوشته ام بوده.
    فکر میکنم شاید سابقه های ذهنی که از اینجور ترفندها و ترفندهای دوست نداشتنی ِ مشابه دارم، و باعث شده با دیدن این جور تیترها، ارزش وقت گذاشتن و سر زدن به اون نوشته در نظرم کاهش پیدا کنه؛ موجب این احساس و رفتار شده باشه.

    در مورد سوالی که در انتهای پست پرسیده بودی هم باید بگم:
    من نه بخاطر اون عدد، بلکه ۱- بخاطر کنجکاوی و دونستن بیشتر در مورد یکی از موضوعات مورد علاقه ام، یعنی “بازار یابی محتوا” و ۲- بخاطر سر زدن به وبلاگ و خوندن مطالب مفید دوست متممی ام، روی این تیتر کلیک کردم. 🙂

    و آه…! عناوینی از این دست: (از جنس زرد)
    * هفت راز جوانی پوست
    * هفت راز داشتن پوستی زیبا و درخشان
    * ۶ حقیقت از زندگی لیونل مسی که نمی دانستید!
    * آشنایی با ۸ نکته درباره زیبا شدن با عسل
    * ده راز جاذبه که خانم ها می دانند ولی آقایون نه!
    🙂

    پاسخ
    • ۱۳۹۶-۰۷-۱۲ در ۱۰:۲۲ ق٫ظ
      پیوند یکتا

      شهرزاد جان البته که من هم مثل تو هستم
      و هیچ وقت از این تکنیک‌های بازاریابی خوشم نیومده.
      ولی واقعیتش ما اگر بخواهیم کار بازاریابی محتوا را به صورت جدی دنبال کنیم هم باید از این تکنیک‌ها سر در بیاریم و هم خودمون استفادش را ببریم
      ولی لزوماً در مورد وبلاگ نمی‌گم چون وبلاگ جایی که حرف‌های شخصی‌مان را می‌زنیم
      ولی وقتی مدیریت یا راه‌اندازی یک کسب و کار محتوا محور به ما سپرده میشه و ما به نحوی باید ترافیک جذب کنیم نمیشه اونجا مقاومت کرد و از تکنیک‌ها استفاده نکرد
      من از این بابت به این مساله نگاه می‌کنم نیازی که بازار محتوا از ما می‌خواد
      بازم ممنون از کامنت زیبات و تیترهای زردی که اشاره کردی. واقعاً جذاب بودند 🙂

      پاسخ
      • ۱۳۹۶-۰۷-۱۲ در ۱۱:۲۴ ق٫ظ
        پیوند یکتا

        ممنون از توضیحات خوبت علی جان.
        کاملاً درست میگی و از لحاظ نیازی که بازار محتوا – در حوزه ی بازاریابی محتوا – از ما می‌خواد، کاملاً قانع شدم. 🙂

        با آرزوی موفقیت های بیشتر برای تو.

        پاسخ
  • ۱۳۹۶-۰۷-۱۲ در ۱۱:۵۱ ب٫ظ
    پیوند یکتا

    هوم…
    به نظرم، وقتی توی تیتر یه عدد میدی مثل “ده مکان که قبل از مرگ باید ببینید” یه تصویر دهنی اولیه برای مخاطب ایجاد میکنی
    یه جوری انگار مخاطب رو آماده تر میکنی
    مثلا اگر بگی “مکانهایی که باید قبل از مرگ آنها را ببینید” ممکنه کمی تصویر اولیه ایجاد شده مبهم تر باشه
    راستی، من اولین باره به وبلاگتون سر میزنم و اولین مطلبی بود که خوندم 🙂

    پاسخ
    • ۱۳۹۶-۰۷-۱۲ در ۱۱:۵۵ ب٫ظ
      پیوند یکتا

      سلام مهسا به نظرم عدد یک حالت قطعیت می‌ده به آدم.یک حالتی که انگار یکی رفته و همه جاهای باارزش دنیا را گشته و می‌خواد ده تای بهترین اون‌ها را به تو نشون بده و آدم احساس قطعیت و کامل بودن کنه. خیلی خوشحالم مهسا جان که به این جا سر میزنی.

      پاسخ
  • ۱۳۹۶-۰۷-۱۳ در ۲:۱۷ ق٫ظ
    پیوند یکتا

    درود بر جناب کریمی عزیز
    گفتم بعد از مدتها بیام و هم عرض ادب کنم و هم تشکر بابت مطالب عالی و آموزندۀ شما

    علیرغم اینکه کاملاً با نیاز به اعداد برای جذب ترافیک (درحوزه کسب و کارها) موافقم اما راستش شخصاً دید مثبتی به این چیزها ندارم.
    نمیدونم شاید هم به خاطر خستگی خودم از تکنیک های مختلف بازاریابی باشه!
    مثلاً سمپلینگ کالا یکی از راهکارهای موثریه که هنوز جواب میده و منکرش نیستیم.
    ولی وقتی خودم در فروشگاه با یکی از اونها برخورد میکنم خیلی محترمانه راهمو کج میکنم و از اونطرف میرم!
    روزها کلی در مورد حوزه تبلیغات حرف می زنیم و بحث میکنیم. ولی شاید باورتون نشه. هنوز هم تیزر تلویزیونی برند خودمونو از تلویزیون ندیدم!
    هرچند کوزه گر نیستم (و نخواهم شد) اما به نظر میرسه که ترجیح میدم از کوزه شکسته آب بخورم
    🙂
    وقتی که قصد سرچ کردن موضوعی رو دارم این اعداد و ارقام برام به نوعی حس بازدارندگی و زرد بودن محتوا ایجاد میکنه و معمولاً واردش نمیشم.
    موفق باشید

    پاسخ
  • ۱۳۹۶-۰۷-۱۳ در ۳:۰۰ ب٫ظ
    پیوند یکتا

    سلام علی عزیز
    نظر من هم به نظرات دوستان نزدیکه. برای من هم دیدن تیتری که حداقل به صورت کلیشه ای و متداول مطالب زرد، از عدد درونش استفاده شده بیشتر حالت بازدارنده داره و حتی اگر باعث بشه روی تیتر کلیک کنم اصولا روزنامه وار نگاهی سرسری به ان میکنم.
    که البته فکر میکنم این حس به خاطر تجربه مطالب زردی باشد که قبلا تجربه کردم. ولی در مقام یک بازاریاب محتوا اگر قرار باشه تصمیم گیری صورت بگیره به نظرم نظر و حس ما اهمیتی نداشته باشه و با تست کاربران خود باید به راه درست و اثربخش تر رسید.
    ازت ممنونم که چنین پستی رو گذاشتی

    پاسخ
  • ۱۳۹۶-۰۷-۱۳ در ۹:۱۹ ب٫ظ
    پیوند یکتا

    سلام علی جان…
    بالاخره امروز همت کردم و لینکایی که توی starred گذاشته‌بودم تا بعداً سر بزنم و کامنت بذارم رو یکی یکی باز کنم و چیزایی که به نظرم میاد رو بنویسم!

    در مورد سؤال اولت، راستش من وبلاگ دوستان رو توی inoreader می‌خونم و اونجا مطالب نخونده رو از قدیمی به جدید می‌خونم. در واقع فکر می‌کنم همچین تکنیکی، بیشتر جاهایی کاربرد داره که یک لینک تلاش می‌کنه از بقیه‌ی لینک‌ها بیشتر توی چشم بیاد (مثلاً تبلیغات کنار سایت‌ها، یا عناوین شبکه‌های اجتماعی)

    در کل، دقیقاً همونطور که خودت توی سؤال دوم اشاره کردی، نظر شخصی من هم اینه که استفاده از این عددها توی عنوان، بیشتر توی رسانه‌های زرد کاربرد داشته‌باشه (صادقانه بگم: لیست ۸ تاییت رو می‌دیدم فکر می‌کردم وجود همچین لیستی، برای وبلاگ تخصصی‌ای مثل سایلاگ وصله‌ی ناجوری باشه.)
    البته فکر می‌کنم لیست‌های تخصصی توی یه وبلاگ تخصصی (به عنوانِ چاشنیِ کار!) جالب باشه… ولی نمی‌دونم چرا حس می‌کنم کلاً همچین لیست‌هایی بهم حس سایتای زرد رو می‌ده 😐

    پاسخ
  • ۱۳۹۶-۰۷-۱۷ در ۱۲:۴۲ ب٫ظ
    پیوند یکتا

    با عرض سلام خدمت شما
    میخواستم ازتون تشکر کنم بابت مطالب مفیدی که میزارید واقعا مطالب بسیار کاربردی و چالش برانگیز هستن من یه بازاریاب مبتدی هستم که واقعا از مطالبتون استفاده کردم تشکر.

    پاسخ
  • ۱۳۹۶-۰۷-۱۷ در ۹:۴۱ ب٫ظ
    پیوند یکتا

    سلام گیتارینو عزیز
    ممنون که دوست داشتی
    من خیلی به بازاریابی علاقه دارم و خوشحالم تو هم علاقه داری بهش.

    پاسخ
  • ۱۳۹۶-۰۷-۱۹ در ۱:۴۴ ق٫ظ
    پیوند یکتا

    ممنون بابت این ۸ نکته… برای من هم همیشه این موضوع جالب بوده… این اصرار به استفاده از عدد و تاکید روی تاثیری که بر مخاطب میگذاره… و خب، به دلیل این موضوع هم واقعاً فکر کردم. به نظرم دلیل تاثیرگذاری اعداد ساده است:

    خیلی سریع و راحت فهمیده میشن و به ما یک چارچوبی در مورد چیزی که قرار بخونیم می دهند. به اضافه، این حس رو به ما میدن که قراره یک مطلب منسجم و با چارچوب بخونیم. همونطور که دیدیم، یکی از دوستان هم به شما گفته بود که مطلب خیلی منسجمی نوشتید.

    پاسخ

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.