مناقشه بر سر پیام‌رسان‌ها بابت چیست؟

همچنان که شاهد هستیم دعوا بر سر پیام‌رسان‌های خارجی یا داخلی ادامه دارد. ولی اینقدر حساسیت و مناقشه برای چیست؟

از منظرهای مختلفی به مساله می‌توان نگاه کرد مثل فرهنگی یا سیاسی ولی من دوست داشتم از دید اقتصادی به مساله نگاه کنم.

همانطور که می‌دانیم بخشی از درآمد پیام‌رسان‌ها از محل مبلغی است که از اپراتورها بابت ترافیک دریافت می‌کنند.

یعنی می‌توان گفت از مثلاً ۳۰ هزارتومان فیش ماهانه که ما به اپراتورها پرداخت می‌کنیم بخشی مربوط به اینترنت موبایل است و از آن درصدی  به پیام‌رسان پرداخت می‌شود. یعنی ما تقریباً هزینه استفاده از پیام‌رسان‌ها را به صورت غیرمستقیم در پوشش ترافیک پرداخت می‌کنیم.

ولی پیام‌رسان‌ها استفاده دیگر اقتصادی دارند.

پیام‌رسان‌ها جزو معدود اپلکیشین‌هایی هستند که هرروز ما به آن‌ها سر می‌زنیم یعنی ما به آنها عادت و اعتماد کردیم. حالا یک پیام‌رسان می‌تواند در کنار خدمات دریافت و ارسال پیام سرویس‌هایی دیگری هم ارائه کند. مثل WeChat در چین که می‌توانید غذا سفارش دهید، تاکسی اینترنتی بگیرید، پرداخت الکترونیکی انجام دهید. یعنی به قول مهدی نایبی الوپیک سوپراپ ایجاد شود.

خدماتی که وی‌چت ارائه می کند

در این نوع اپلیکشن‌ها شما می‌توانید هر نوع خدمت را دریافت کنید و این برای آن شرکت مزیت فوق‌العاده دارد. روبیکا در ایران تلاش کرد که این جایگاه را به دست آورد.

مثلاً اپلیکشن گوجک (Go-Jek) در اندونزی بیش از ۱۰ خدمت را ارائه می‌کند.

اپلیکشین گوجک

 

خدماتی که توسط اپ گوجک ارائه می‌شود

 

الان در ایران سه گروه به دنبال سوپر اپ زدن هستند

۱- مجموعه اسنپ که با راه اندازی و تغییر نام اسنپ فود و اسنپ تریپ و اسنپ مارکت و اسنپ کیو و اسنپ هیت این کار را دنبال می‌کند (احتمال دارد  در آینده در یک اپلیکیشن واحد ادغام شوند)

۲- گروه سرآوا که با ادغام ریحون (و احتمالاً‌ سایر استارت‌آپ ها) با الوپیک به دنبال این قضیه است. رهبری این قضیه هم احتمالاً برعهده مهدی نایبی است.

۳- سرمایه‌گذاران دولتی و اپراتورها که قدرت، قوانین و سرمایه در اختیار دارند.

مدیرعامل اسنپ در حال معرفی سوپر اپلکیشن اسنپ (سال ۹۷)

اگر به هر صورت این اتفاق بیافتد و یک سوپر اپ ایجاد شود که همه مردم هر روز به آن سر بزند تهدید بزرگی برای همه کسب و کارهای دیجیتال و فیزیکی است. یعنی سایر کسب و کارها مجبور هستند در این سوپر اپ ثبت نام کنند و به قولی کارگر این پلتفرم بزرگ شوند.

مدل ذهنی اکثر فعالین و سرمایه‌گذاران این حوزه انحصار  هست.

در بعضی کشورها مانند چین این انحصار توسط دولت و به زور ایجاد شده و بعید هم نیست که در کشور ما این اتفاقات بیافتد

اگر دولت تصمیم به این مساله نداشته باشد افراد بازاری و بسیار باهوش و خارج دیده هستند که از غفلت و عقب افتادی مدیران دولتی از دنیا می‌توانند استفاده کنند و یک انحصار بر مردم و کسب و کارها تحمیل کنند.

آنطور که من می‌بینم ما در گسترس کسب و کارهای استارت‌آپی در بعضی موارد از آمریکا و سیلیون‌ولی هم جلوتر زدیم. مثل ریخت و پاش عظیم برای توسعه اپ‌های خدماتی و پلتفرم‌های ارائه خدمات آنلاین.

البته روی دادن این مساله چالش‌ها و موانع بسیاری دارد از جمله اینکه:

– برندهایی که تا امروز برای آن‌ها هزینه شده و معروف شده‌اند (مثل تپسی) از بین می‌روند و درون یک برند دیگر ادغام می‌شوند.

– با ادغام چند اپ در یک سوپر اپ یادآوری برند از بین می‌رود. مثلاً ما الان اسنپ را با حمل و نقل می‌شناسیم و وقتی در ذهنمان  جابجایی فکر می‌کنیم بلافاصله برند اسنپ به ذهنمان می‌آید ولی وقتی اسنپ دهها خدمت مثل  کارواش هم ارائه کند دیگر آن یادآوری برند از بین می‌رود.

– چون سوپراپ خدمات مختلفی ارائه می کند در صورت نارضایتی از یک خدمت، کل برند شرکت صدمه می‌بیند. مثلاً وقتی من از اسنپ خدمات کارواش می‌گیرم و ناراضی می‌شوم، کل برند اسنپ در ذهن من خراب می‌شود و ممکن است دیگر از خدمات دیگر آن استفاده نکنم و در بلند مدت این شرکت را کنار بگذارم.

– ممکن است بخشی از خدماتی که این سوپراپ ارائه می‌دهد فیزیکی و خارج از دنیای فیزیکی اتفاق بیافتد و این یعنی کنترل شرکت کم می‌شود و از طرفی چون کیفیت نیروی انسانی در ایران به شدت پایین است کل برند شرکت آسیب ببیند.

ولی در کل عرض کنم آرزوی هر شرکت و برندی این است که به استفاده روزانه و عادت روزانه برسد. هدفی که شرکت‌هایی مثل گوگل و فیس‌بوک رسیده‌اند.

اگر یک روز سوپراپی در ایران ایجاد شود که ما به اجبار یا اختیار هر روز به آن سربزنیم بسیار دشوار خواهد شد. نباید این طور انحصار ایجاد شود. این خطر برای کشورهای کمونیستی و شبه کمونیستی بیشتر است.

احتمالاً هدف روبیکا این بود که ما هر روز به آن سر بزنیم

7 نظر در “مناقشه بر سر پیام‌رسان‌ها بابت چیست؟

  • ۱۳۹۷-۰۹-۲۶ در ۹:۱۷ ق٫ظ
    پیوند یکتا

    انحصار این صنعت را هم همانند صنایع خودروی ایران به نابودی خواهد کشاند. البته که قبلا کارخانجاتی نظیر هپکو و لاستیک پارس و ارج را هم به دلایل مشابهی از دست داده‌ایم. (شما بخوانید بدهی‌ به بانک‌‌ها)

    من روزی را می‌بینم که در دیوار تحریم‌ها شکاف کوچکی ایجاد شود. آن‌گاه که Uber و Airbnb و Amazon وارد اکوسیستم ایران شوند. آن روز قطعا میلیاردها تومان سرمایه‌ای که صرف انحصاری کردن و منجمد کردن بازار دیجیتال ایران کرده‌ایم به یک‌باره دود می‌شود.

    با مهر
    یاور

    پاسخ
    • ۱۳۹۷-۰۹-۲۶ در ۱۰:۳۷ ب٫ظ
      پیوند یکتا

      یاور اتفاقاً صحبت‌های مهدی نایبی موسس الوپیک را گوش می‌دادم می‌گفت ایران بهترین جا برای پیاده‌سازی ایده‌هایی مثل اسنپ و اوبر هست چون رقبا نمی‌توانند به راحتی وارد ایران شوند. می‌گفت که شما هر جای دنیا بروید می‌بینید یک عالمه استارت‌آپ و شرکت بین‌المللی در آنجا فعالیت می‌کنند و خیلی خیلی رقابت نفس گیری هست.
      به قول تو با ورود آمازون، اوبر و یوتیوب در یک زمان کوتاه شرکت‌هایی مثل دیجی‌کالا و اسنپ و آپارات ممکن است از صحنه روزگار حذف شوند.
      چون عملاً گسترش یک کسب و کار به یک کشور جدید در حد یک بهبود حاشیه‌ی برای آمازون یا اوبر یا یوتیوب هست
      هوش مصنوعی وحشتناکی که در این پلتفرم‌ها وجود دارد کمر شرکت‌های ایرانی را می‌شکند.

      پاسخ
      • ۱۳۹۷-۰۹-۲۷ در ۱۰:۴۶ ق٫ظ
        پیوند یکتا

        علی
        این شرایط که قرار نیست تا ابد ادامه داشته‌باشه. یه جایی بالاخره رخنه می‌کنند.
        اگر هم رخنه نکنند همین کسب‌وکارهای دیجیتال هم امنیت ندارند. بدهی به بانک شرکت‌های بسیار بزرگی مثل ارج و هپکو را از صحنۀ رقابت بدون واردات حذف کرده‌است. دیجیتال‌ها که جای خود دارند.
        من بحثم فقط از عدم ورود نیست. گاهی سوء مدیریت و حیف و میل کردن منابع مالی و انسانی هم نفس بیزنس را می‌گیرد.

        با مهر
        یاور

        پاسخ
    • ۱۳۹۷-۰۹-۲۶ در ۱۱:۲۵ ب٫ظ
      پیوند یکتا

      پس با این حساب، این غول های اقتصاد داخلی، هیچ وقت اجازه نمی دهند که دیوار تحریم ها شکاف بردارد.

      پاسخ
      • ۱۳۹۷-۰۹-۲۶ در ۱۱:۴۱ ب٫ظ
        پیوند یکتا

        علی جان دقیقاً.
        به نظر میرسه نزدیک شدن و joinشدن این سرمایه‌گذاران داخلی و شرکت‌ها با دولت و نهادهای نظامی و حاکمیتی برای همینه.
        یک مثال ساده‌اش اشتغال به کار کردن بسیاری از آقازاده‌ها و فرزندان از خارج برگشته مدیران دولتی در استارت‌آ‌پ‌ها به این مساله برگرده. تا بتونن از این اهرم برای چانه‌ زنی و کنترل قوانین استفاده کنند.
        الان این مساله در صنعت خودروسازی اتفاق میافته و خودروسازان اجازه نمی‌دن قانونی برعلیه‌شون تصویب بشه
        مثل بحث تعرفه ورود خودرو
        علی الان همه فهمیدن چه خبره و هر کس زودتر بجنبه می‌تونه انحصار را به دست بگیره
        الان یک سری داخل دولت داره تلاش می‌کنن که این انحصار دیجیتال را به دست بیارن یک عده بیرون و آدم‌های خصوصی هست
        اتفاقی که برسر انحصار اپراتورهای موبایل افتاد اینجا هم ممکن است تکرار شود

        پاسخ
        • ۱۳۹۷-۰۹-۲۷ در ۹:۴۵ ب٫ظ
          پیوند یکتا

          شاید چنین اتفاقاتی باعث بشه که از انحصار مطلق و تمرکز قدرت و ثروت فاصله بگیریم
          و به سمت انحصار چند جانبه و حتی توزیع قدرت و ثروت حرکت کنیم.

          پاسخ
  • ۱۳۹۷-۱۰-۲۷ در ۱۱:۵۱ ب٫ظ
    پیوند یکتا

    به نظرم خیلی کار زشتیه که کامنت بعضی ها رو جواب بدین و کامنت یه سری رو پاک کنید.
    اگه واقعا قراره فقط دوستان کامنت بذارن بهتره جایی این رو بنویسید تا دیگران وقت شون رو با کامنت گذاشتن برای شما تلف نکنن.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.