هزینه فرصت در استراتژی محتوا

چند ماه پیش یکی از دوستان از من پرسید ایده‌ی دارم و می‌خواهم کسب کاری حول محور آن راه اندازی کنم. من اولین سوالی که از او پرسیدم این بود که آیا بهترین ایده ممکن را انتخاب کردی؟ اگر روی ایده‌ی دیگر کار کنی بهتر نیست؟ چه چیزی تو را به اینجا رسانده که اصلاً سراغ کارآفرینی بروی؟ اگر همین الان بروی و جایی کارمند شوی بهتر نیست؟  اگر جواب این سوالات را دادی تازه بعد از آن می‌رویم سراغ نحوه پیاده سازی و گرنه ممکن است هر لحظه در مسیر کارآفرینی خسته شوی و آن را رها کنی.

همین سوالات در مورد تولید محتوا هم وجود دارد. در این نوشته قصد دارم در مورد هزینه فرصت تولید محتوا صحبت کنم.

فرض کنید تصمیم می‌گیرد در زمینه الف تولید محتوا کنیم.

این مورد می‌تواند از یک وبلاگ شخصی گرفته تا یک سایت بزرگ آموزشی را در بر بگیرید.

چه انتخاب خوبی؟ ایده‌یی از این بهتر؟ پس سریع سراغ تولید محتوا می‌رویم و مقدمات راه اندازی سایت را می‌چینیم.

ولی کمی صبر کنید. سوالات زیادی قبل از شروع کسب و کار محتوا محور وجود دارد که باید به پاسخ داده شود.

فرض کنید شما یک تیم تولید محتوا دارید. در کنار این هزینه‌های ریز و درشتی مثل اجاره دفتر و پهنای اینترنت و آب و برق هم به شما تحمیل خواهد شد.

حال سوال اصلی این است: آیا کسب و کار شما توجیه اقتصادی دارد؟

اجازه بدهید بیشتر توضیح دهم. این بخش برداشت من است از مطلب Lack of a feasible content plan در Webmindset.com

هر فعالیت تجاری (از جمله تولید محتوا) باید توجیه (Feasibility) داشته باشد.

توجیه یعنی چه؟ توجیه یعنی: سود خالص + هزینه فرصت

به عبارت دیگر اگر من روی تولید محتوا ده میلیون هزینه کردم و با آن ۲۰ میلیون تومان درآمد کسب کردم ایده من سود ده بود ولی لزوماً توجیه پذیر نیست.

باید هزینه فرصت را هم محاسبه کنیم. هزینه فرصت یعنی تمام درآمدهایی که می‌توانستم به دست بیاورم و نیاوردم و تمام فرصت هایی که می‌توانستم استفاده کنم و نکردم

به همین خاطر سوالات زیر باید قبل از شروع تولید محتوا پاسخ داده شود:

۱- چه ایده‌هایی دیگری غیر از تولید محتوا وجود دارد که شما می‌توانید روی آن سرمایه‌گذاری کنید؟ آن‌ها را می‌شناسید؟ بهتر نیست تولید محتوا را رها کنید و در صنعتی دیگری فعالیت کنید؟ چه چیزی باعث شده جذب صنعت محتوا شوید؟

۲- با همین تیم و همین ماشین محتوا چه نوع دیگری از محتوا می‌توانید تولید کنید؟ اگر این موضوع را که در موردش محتوا می‌نویسید عوض کنید سود بیشتری کسب نمی‌کنید؟ تولید محتوا در زمینه الف سود بیشتری دارد یا موضوع ب؟

۳- آیا جامعه هدفی که برای تولید محتوا انتخاب کردید مناسب است؟ چه افراد دیگری از جامعه وجود دارند که اگر برای آن‌ها تولید محتوا شود سودآوری بیشتری دارد؟ آیا بهتر نیست مخاطبان فعلی را رها کنید یا آن‌ها را تغییر دهید؟

به طور خلاصه آیا می‌توان سود بیشتری از همین تیم محتوا کسب کرد؟ اگر فرضا ۲ میلیون سود دارید آیا حاضر هستید تضمین دهید با همین ماشین محتوا نمی‌توان ۳ میلیون سود کسب کرد؟ آیا نهایت سودی که با همین منابع قابل برداشت است ۲ میلیون است؟

 

 

شاید طرز فکر “حال برویم ببینیم چه می‌شود” (که در میان ما ایرانی‌ها رایج است) برای کسب و کار سم باشد. نتیجه برنامه ریزی نکردن و نداشتن استراتژی محتوا نهایتاً به نارضایتی و شکست کسب و کار منجر می‌شود. زمانی که کسب و کار شکل گرفته ولی نه می‌توانیم آن‌ را رها کنیم و نه می‌توانیم ادامه دهیم.

یک نظر در “هزینه فرصت در استراتژی محتوا

  • ۱۳۹۶-۰۸-۲۰ در ۰:۲۸ ق٫ظ
    پیوند یکتا

    هزینه فرصت
    اولین بار تو وبلاگ شما میخونم.
    من با حال برویم و ببینیم چه می شود شروع کردم. همه منابع آموزشی و توسعه برای کسانی هست که می‌خوام شروع کنند برای من و امسال من که تو راه رفته هستیم چه بپرسیم
    شاید بگی همین سوالات
    ولی تو وسط راه پرسیدن این سوالها جرات میخواد

    پاسخ

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.