حرف A
A/B Testing یا Split-Testing
شاید در نگاه اول تست A/B شبیه کارهایی به نظر میرسد که دانشمندان در آزمایشگاه فیزیک روی اتم ها و پروتون ها و نورونها انجام میدهند ولی در واقع تست AB یک راه ساده و روشمند برای افزایش نرخ تبدیل در فضای آنلاین است.
مثلاً دو صفحه وب را فرض کنید. هر دو صفحه دقیقاً مشابه هم هستند جز در تیتر. مثلاً اولی تیتر الف و دومی تیتر ب را دارد. کاری که میکنیم صفحه اول را به پنجاه درصد بازدیدکنندگان نشان میدهیم و صفحه دوم را به ۵۰ درصد دیگر. بعد بررسی میکنیم که از کدام صفحه استقبال بیشتری شده و نرخ تبدیل بیشتری دارد؟ آن را به عنوان صفحه برتر انتخاب میکنیم.
حال تست AB را روی همین صفحه ادامه میدهیم. مثلاً یک نسخه با ویدیو و یک نسخه بدون ویدیو آماده میکنیم. یا شاید دو نسخه یکی با دکمههای آبی و یک نسخه با دکمههای سبز تهیه کنیم و بسنجیم که بازدیدکنندگان کدام را بیشتر میپسندند.
در تست AB میتوانید بینهایت اجزای صفحه را تغییر دهید. این کار در کنار اینکه بسیار جذاب و اعتیادآور برای شما منافع مالی زیادی هم به ارمغان میآورد.
Above the Fold
Above the Fold بخشی از صفحه وب هست که بدون اسکرول کردن قابل مشاهده است. قسمت بالای صفحه که به محض باز کردن میبینیم.
Affiliate Marketing
تقسیم سود بین صاحب سایت و تبلیغ دهنده براساس شاخصهای عملکردی. این شاخصهای ممکن است تعداد فروش، تعداد کلیک یا تعداد ثبت نامهای کاربران باشد.
Agile
کلمه Agile که در بازاریابی محتوا استفاده میشود در اصل از دنیای مهندسی کامپیوتر و توسعه نرم افزار آمده و به معنی توسعه تدریجی و پویا است. چابک میگوید شما از یک چیز کوچک شروع کنید. سپس از تعداد محدودی از کاربران فیدبک بگیرید. اینکه نظر آنها چیست و چه بخشهایی باید بهبود پیدا کند.
بعد از بهبود همین مراحل را باز تکرار میشود. فرق این روش با روشهای سنتی این است که در فرایندهای قدیمی همه منتظر بودند تا محصول نهایی شود و در آخر کار، که یک محصول کامل ارائه میشود، مردم نظر خود را اعلام کنند.
Aggregate
فرایند یککاسه کردن اطلاعات
Analytics
روشی برای کشف و جستجوی الگوهای معنیدار بین دادههاست. چند ابزار متدوال که در بازاریابی محتوا استفاده میشود عبارتاند از Google Analytics و Google Webmaster Tools و Facebook Insights. اطلاعات رفتاری کاربران، کانالهای ورود کاربران و نرخ تبدیل از جملهی دادههای تحلیلی هستند.
Ann Handley
مدیریت ارشد محتوا Chief Content Officer در سایت MarketingPros یکی مراجع مهم در زمینه بازاریابی. او همچنین از نویسندگان کتاب Content Rules است.
Autoblogging
به فرایند انتشار اتوماتیک محتوا روی وبلاگ یا سایت Autoblogging گفته میشود. محتوا توسط فید RSS منشر میشود و یا از سایر ابزارهای Aggregator استفاده میشود. اتوبلاگینگ اکثر مواقع با Content Curation اشتباه گرفته میشود. در اتوبلاگینگ کنترل کمتری روی اختصاصی بودن و شخصیسازی بودن محتوا وجود دارد.
Autoresponder
یک سری ایمیل در ایمیل مارکنیگ است که توسط شما و براساس ترتیب و فرکانسی که شما تعیین میکنید فرستاده میشود.
حرف B
B2B
کسب و کاری که خدمت یا کالای خود را به سایر کسب و کارها میفروشد. Adobe و جنرال الکتریک نمونههایی از شرکت های b2b هستند
Backlinks
بک لینک صفحاتی وب را نشان میدهد که به نوشته شما اشاره می کنند. شما معمولاً بک لینک را در انتهای مقالات یا پست های وبلاگ میبینید.
Blogging
به انتشار محتوا روی وب گفته میشود. بلاگ جایی است که محتوا در آنجا منتشر میشود. Blog مخفف weblog است که آنهم ترکیب web و log است. در اوایل وبلاگ نویسی ده ۹۰ میلادی وبلاگ بیشتر خاطرات شخصی بودند. در دهه ۲۰۰۰ وبلاگ نویسی به روش غالب در انتشار محتوا تبدیل شد. طوری که الان بیشتر کسب و کارها وبلاگ دارند.
Bounce Rate
درصد کاربرانی که وارد سایت شما میشوند ولی بدون دیدن صفحات دیگر از آن خارج میشوند. البته نباید آن را با نرخ خروج اشتباه گرفت. نرخ خروج یک صفحه خاص درصد افرادی را نشان میدهد که از آن صفحه خاص به سایتهای دیگر رفتهاند (البته بعد از دیدن صفحاتی از سایت شما)
Buyer Persona
یگ گزارش ریز و با جزئیات در مورد ویژگیهای مشتری ایده آل. اطلاعات در این گزارش شامل مواردی مثل آرزوها و ترسها و انتخابهای شغلی و سرگرمیهای فرد و حسشان نسبت به کالا یا محصول شما میشود.
Buying Cycle
مراحلی که یک مشتری طی میکند تا در نهایت از کسب و کار ما خرید کند. حداقل ۵ مرحله وجود دارد که مشتری از آنها عبور میکند. آگاهی – در نظر گرفتن – قصد کردن- خرید و خرید مجدد.
B2B Marketing
بازاریابی یک کسب و کار برای جذب کسب و کارهای دیگر. بازاریابی محصول برای مشتریان سازمانی که جامعه هدف ما هستند.
B2C Marketing
بازاریابی سازمان از مردم. بازاریابی محصول برای مردم به عنوان مشتری نهایی.
Blog Marketing
یک شیوه بازاریابی یا بخشی از یک برنامه بازاریابی بزرگ که وبلاگ به عنوان محور اصلی focal point کار انتخاب شده است. اجزای تشکیل دهنده بازاریابی وبلاگی عبارتند از بازاریابی محتوا و سئو
Brand Awareness
یک شاخص که میزان آگاهی مصرف کنندگان یا جستجوکنندگان وب از برند را نشان میدهد. در یک برنامه بازاریابی آنلاین برندآگاهی یا Brand Awareness توسط شاخصهایی مثل ترافیک مستقیم وبسایت یا جستجوی برند شده branded search یعنی جستجویی که کاربر با اسم خود شرکت را جستجو کرده و وارد سایت میشود.
Brand Building
یکی از هدفهای برنامههای بازاریابی آنلاین ساخت برند است. استراتژیها و تاکتیکهایی که به کار گرفته میشوند تا آگاهی نسبت به نام برند ایجاد شود.
اثربخشی فرایند برندسازی با شاخصهایی مثل ترافیک مستقیم سایت یا جستجوهای برند شده یعنی میزان جستجویی که کاربر با اسم شرکت وارد سایت شده اندازه گیری می شود.
Brand Engagement
میزان وابستگی برند با کاربران را نشان میدهد. از شاخصهای معمول که برای درگیری برند استفاده میشود به تعداد کامنتهای وبلاگ و ایتنتراکشن در شبکههای اجتماعی اشاره کرد.
Business Blogging
جنسی از وبلاگ نویسی که برای تامین اهداف یک شرکت استفاده میشود. مثلاً شرکتها برای افزایش ترافیک سایت یا دیده شدن برند خود قصد راه اندازی وبلاگ داشته باشند.
Business Blogging Software
نرم افزاری که کار تولید و انتشار محتوا برای وبلاگ نویسان شرکت آسان میکند. هدف این است که محتوا به موتورهای جستجو شناسانده شود.
حرف C
Click-Through Rate یا CTR
تعداد دفعاتی که کاربر روی یک لینک کلیک میکند تقسیم بر تعداد دفعاتی که آن لینک را دیده است. مثلاً اگر ۱۰۰ نفر یک لینک را ببینند و تنها ۱۰ نفر روی آن کلیک کنند CTR آن لینک ۱۰ درصد خواهد بود. این واژه در ایمیل مارکتینگ خیلی استفاده میشود.
CC Chapman
یک کارآفرین، برنامهساز و متخصص بازاریابی آنلاین که نویسنده همکار کتاب Content Rules است. او بنیانگذار digitaldads.com هم میباشد.
Content Management System یا CMS
سیستمی که با آن محتوای یک سایت را مدیریت میکنند. مثلاً این سیستم میتواند پلتفرم وردپرس باشد. یک CMS کمک میکند که محتوای خود را مدیریت کرده و آن را به صورت آنلاین منتشر کنیم.
Content Marketing
بازاریابی محتوا به فرایند تولید و اشتراکگذاری محتوای رایگان و باارزش گفته میشود تا بدین وسیله بتوان کاربران بالالقوه را به مشتری و مشتریان را به یک خریدار دائمی تبدیل کنیم. نوع محتوایی که تولید میشود با محصولی که فروخته میشود ارتباط دارد. در بازاریابی محتوا قصد داریم مردم را طوری آموزش دهیم که از کسب و کار ما خبردار شوند، آن را دوست داشته باشند و طوری به آن اعتماد کنند که خرید نهایی را انجام دهند.
Content Shock
هر چه قدر اقبال عمومی به بازاریابی محتوا بیشتر و بیشتر میشود. ما آرام آرام با پدیدهی به نام Content Cliff مواجه میشویم. یک دوره که آنچنان محتوا دچار فروپاشی میشود که ظرفیت مخاطبان برای مصرف این حجم محتوا به انتهای خود میرسد.
Copywriting
کپیرایتینگ یکی از اجزای مهم بازاریابی آنلاین است. علم و هنر کپیرایتینگ یعنی چه کلماتی را به مشتری تحویل دهیم که باعث یک فعل یا عمل یا تصمیم در مشتری شود. تست کردن یک بخش مهم از کپی راتینگ محسوب میشود.
Cornerstone Content
محتوای کرنرستون اطلاعات ساده ولی کاملاً ضروری روی وبسایت شماست که به سوالات متدوال پاسخ میدهد، مشکلات را پاسخ میدهد. سرگرم میکند. آموزش میدهد. یا همزمان همهی این موارد را انجام میدهد.
نکته اصلی اینجاست که محتوایی تولید کنیم که ارزش لینک دادن داشته باشد و دنبال راهی باشیم که آن را به دست دیگران برسانیم.
صفحهی که محتوای کرنراستون ما محسوب میشود باید همهی چیزهایی که در مورد یک موضوع خاص را یکجا جمع کرده و به خواننده ارائه کند.
معمولاً شما از سایر نوشتهها مثل پستهای وبلاگ یا مقالات به کرنراستون لینک میدهید. چون محتواهای کرنراستون موضوعاتی هستند که شما اغلب در مورد آنها صحبت میکنید.
هر کرنراستون محلی برای جمع کردن محتواهای مرتبط است. تمام اطلاعات پایهی و اساسی و ضروری یکجا و در کرنراستون جمع آوری میشود.
محتوای کرنراستون به شما کمک میکند بهترین محتواهایی که آرشیو شدند را آنجا نشان دهید. همچنین برای شما بک لینک جذب می کند. مشترک پدید میآورد و ترافیک شما را افزایش میدهد. اینها دراصل هدف سایتی است به دنبال سودآوریست.
Cost Per Action یا CPA
هزینه تبدیل یک مخاطب به مشتری چقدر است؟ CPA آن را نشان میدهد.
Cost Per Click یا CPC
یک نوع مدل پرداخت در صنعت تبلیغات که در آن صاحب بنر به ازای تعداد کلیک روی بنرها پول پرداخت میکند. برخلاف مدل سنتی که تعداد مشاهدهها یا impression ملاک نظر بود. در این روش به محض اینکه بودجه روزانه تمام شد تبلیغات متوقف میشود.
Cost Per 1,000 Impressions یا CPM
یکی از شاخصهای مورد استفاده در تبلیغات اینترنتی. CPM هزینهی است که تبلیغ کننده برای نشان دادن تبلیغ به ۱۰۰۰ نفر پرداخت میکند. CPM را با شاخص قبلی CPC مقایسه میکنند.
Cost Per Sale یا CPS
برای اینکه یک خرید اتفاق بیافتد چقدر هزینه کردیم؟ CPS آن را اندازه گیری میکند.
Creative Commons Licenses
لایسنسهای رایگان که به سازنده اجازه میدهد حق و حقوق اثر خود را به دیگران اعلام کند. اینکه چقدر از آن حق و حقوق را برای خود حفظ میکند و چقدر اجازهی دسترسی به مخاطبان و سازندگان دیگر اعطا میکند. به طور مثال اگر شما یک عکاس هستید، میتوانید به دیگران اجازهی توزیع، ریمیکس، تویئک و تغییر عکسهای خود را حتی برای مصارف تجاری بدهید ولی به شرط اینکه به نام شما به عنوان سازنده اصلی عکس اشاره کنند.
Crowdsourcing
به جمع آوری ایده، پول، محتوا یا خدمت از طریق درخواست کمک از گروهی بزرگ از مردم گفته میشود. کرودسورسینگ معمولاً در فضای های آنلاین اتفاق میافتد.
Curation
هنر جمع آوری، سازماندهی و اشتراک محتوا است. این کار از طریق شبکههای اجتماعی، وبلاگ و خبرنامهی ایمیلی اتفاق میافتد.
حرف D
Digital Commerce
تجارت دیجیتال زمانی اتفاق میافتد که یک خریدار مبلغی را برای خرید کالای دیجیتال به فروشنده پرداخت میکند. فروشنده میتواند فرد یا یک شرکت باشد. ولی کالای دیجیتال چیست؟ به مثالهای زیر توجه کنید:
نرم افزار
دورههای آنلاین آموزشی
کتاب اکترونیک یا Ebook
فایلهای پخش زنده
فونت و فایل های گرافیکی
اپلکیشین
توکنهای آنلاین کازینو
پسزمینه دسکتاپ
بازی کامپیوتری
فایلهای موسیقی
به طور خلاصه کالای دیجیتال، کالای غیرفیزیکی است که تنها در حالت دیجیتال وجود دارند. به همین خاطر خرید و فروش این اجناس به تجارت دیجیتال معروف است.
نکتهی جالبی که در مورد کالای دیجیتا اینکه وقتی این نوع از کالا تولید شد و مشتری خود را پیدا کرد میتواند برای مدت طولانی منبع درآمد تولید کنندگان باشد.
Digital Sharecropping
مساقات دیجیتال واژهای است که توسط نیکولاس کار ابداع شده و وضعیتی را توصیف میکند که Web 2.0 زمینه ساز آن بوده. تعریف آن چنین است: یکی از ویژگیهای اصلی وب ۲ قرار گرفتن تولید (محتوا) در دستان اکثریت مردم و تمرکز سود در دستان عده معدود است. یعنی هر کس در شبکه اجتماعی فیسبوک میتواند تولید محتوا کند ولی پس از آن محتوا به فیسبوک تعلق دارد این یعنی ساختن کسب و کار در زمین دیگران.
Digital Marketing
فرایند استفاده از کانالهای دسترسی الکترونیک از جمله اینترنت برای اطلاعرسانی فعالیتها و برنامهها
Direct Marketing
بازاریابی مستقیم: نوعی از بازاریابی که در آن مستقیماً به گروه خاص از مشتریان ایمیل و کاتالوگ فرستاده میشود.
Direct Response
پروموشن و تشویقهایی که به مشتری به ازای ارسال پاسخ در قالب ایمیل با تلفن یا سایر ابزارهای ارتباطی داده میشود.
Data Mining
آنالیز پایگاه داده برای استخراج دادههایی در مورد کاربران که can inform behavior. یکبار که شما user base خودتان را شناختید میتوانید از این دادهها برای بهبود کمپینهای بازاریابی آتی استفاده کنید. یا اینکه کاربران خاص یا رفتار های خاص را نشانه بروید و موارد بیشتر.
Deep Link
لینکی که کاربر را به یک صفحه پایینتر هدایت میکند. منظور از پایینتر اینکه آن صفحه در ساختار سایت در رده پایین تری قرار میگیرد. مثلاً لینکهایی که به صفحات خارج از Homepage یا صفحه فرود میروند. آنها ممکن است به یک ویژگی خاص یا موضوع خاص یا صفحه خواص مثل صفحه شرایط Terms and Condition اشاره کند.
Defamation
یک ادعای کذب (یا ادعایی که درستی آنرا نمیتوانید ثابت کنید) که میتواند شهرت یک نفر را نابود کند. این مساله مهمی در قوانین رسانه است که بازاریابان محتوا باید آن را درک کنند.
Disavow Tool
بخشی از آپدیت Penguin که به مدیران سایت اجاره میدهد که بک لینک های ضعیف را از سایت خود حذف کنند. این مساله به سایت هایی که گرفتار تکنیک های سیاه سئو هستند کمک میکند سایت خود را اصلاح کنند تا مورد جریمه الگوریتم پنگوئن گوگل قرار نگیرند. ابزار Disavow در بخش گوگل کنسول قرار دارد.
Domain Authority
اعتبار دامنه: سایت با اعتبار دامنه بیشتر رتبه بهتری در نتایج جستجو پیدا میکنند. ابزارهای مختلفی برای اندازه گیری اعتبار دامنه وجود دارد. همچنین شاخصهای از جمله اندازه سایت، سن، لینک داخلی inbound links، و فعالیت در شبکههای اجتماعی social footprint روی اعتبار دامنه تاثیر دارد.
Domain Name Keywords
دامنهی که شامل کلمهی کلیدی میشود. کلمهی کلیدی که قرار است رتبه در آن بیاورید. ContentMarketing.ir
Duplicate Content
محتوای واحد که روی بیش از یک آدرس url قرار میگیرد. این محتوا ممکن است توسط گوگل به عنوان محتوای تکراری در نظر گرفته شود. از زمان آپدیت پاندا، گوگل تلاش میکند محتوای تکراری را از پلتفرم خودش پاک کند. محتوای منحصر به فرد و اورجینال (چه به صورت خبر یا یک پست وبلاگ یا صفحه فرود) یکی از عوامل موفقیت در سئو است.
Dynamic Content
محتوای پویا روشی است که در آن پیامهای اختصاصی به کاربر نشان داده میشود. یعنی براساس اطلاعاتی از کاربر داریم محتوای متناسب با او را نشان میدهیم. به عنوان مثال شما میتوانید از کالتواکشنهای هوشمند (Smart CTAs) استفاده کنید که برای بازدیدکنندگان تازه وارد یک CTA و برای بازدیدکنندگان قدیمی هستند CTA متفاوتی نشان داده شود.یا مثلاً بازدیدکنندگانی که به صورت مداوم از یک سایت بازدید میکنند ممکن است محتوایی را ببیند که متناسب با محل زندگی یا تاریخچه خرید یا علایق شخصیشان تغییر کند.
Data-backed content
محتوای پشتیبانی شده توسط داده یعنی استفاده از داده برای پشتیبانی از ادعاهایی که درون محتوا مطرح میکنیم. این مساله به محتوا را قوی میکند و هم اعتبار خود ما به عنوان نویسنده را افزایش میدهد. حتماً منبع آمار و نمودارهایی که در محتوا استفاده شد را باید ذکر کرد.
Data extraction
برداشتن اطلاعات از منابع مختلف مثل کتابهای اسکن شده یا ایمیلهای قدیمی و آرشیو شده گفته میشود. این نوع اطلاعات معمولاً به پردازش و فرمتبندی مجدد نیاز دارد تا قابل استفاده باشند
Dead link
لینک مرده لینک به صفحاتی است که وجود ندارند. این لینکها باید حذف یا باید اصلاح شوند تا توسط گوگل جریمه نشود.
حرف E
Ebook
ایبوک یا کتاب دیجیتال یکی از انواع متدوال محتوا است. Ebook معمولاً محتوای تبلیغاتی است که برای تولید لید یا مشتری راغب به کار میرود. Ebook از جنس محتوای طولانی یا Long-form هستند .حجم آن از پستهای وبلاگی بیشتر است و عمیقتر و با جزئیات بیشتری به یک موضوع میپردازد. کتاب دیجیتال برای کتابخوان الکترونیک Kindle و Nook یا موبایل یا تبلت طراحی میشود . معمولاً به هر نوشتهای که بالای ۳۰۰۰ کلمه باشد ایبوک میگوییم.
Editorial Calendar
تقویم ویراستاری واژه شیک برای همان تقویم محتواست. تقویم ویراستاری میتواند به صورت یک سند یا نرمافزار باشد. تقویم ویراستاری به بازاریابان محتوا و سازمانها کمک میکند تصمیم بگیرند چه محتوایی برای چه کسی در چه زمانی و در چه مکانی منتشر شود. پست وبلاگی، پادکست، خبرنامه ایمیلی یا آپدیت شبکههای اجتماعی از جمله محتوایی است که در تقویم محتوا قرار میگیرد.
تقویم ویراستاری نقشهیِ راه تولید محتواست. هر نوع کم و کاستی در تولید محتوا را نشان میدهد.
Email Marketing
از نظر بعضیها ایمیل مارکتینگ از مد افتاده و در دنیای بازاریابی شبیه استفاده از درشکه به جای اتومبیل است. ولی اینطور نیست. در روش صحیح ایمیل مارکتینگ از مخاطب میخواهیم که با اجازهی او محتوای جذاب و مرتبط به او ایمیل کنیم.
تقریباً همه ایمیلشان را چک میکنند ولی درصد کمی از مردم همهی پیامهای شبکههای اجتماعی را میخوانند.
ایمیل مارکتینگ ارتباط شما را کاربران را عمیق میکند. هر ایمیلی که به کاربران ارسال میکنید: روزانه یا ماهانه، از طریق Autoresponder یا نه، صدای منحصر به فرد شما را به گوش مخاطب می رساند. در این بین محتوای با کیفیت و تخصصی در اختیار مشتریان قرار میگیرد. ایمیل مارکتینگ خوب، اعتماد ایجاد میکند و اعتماد کسب و کار شما را تقویت میکند.
ایمیل مارکتینگ استفاده از ایمیل برای کمپینهای بازاریابی است. معمولاً یک وبسایت برای پشتیبانی از ایمیل مارکتینگ وجود دارد. تحویل ایمیل به مخاطبان ممکن است ماهها یا حتی سالها طول بکشد.
ایمیل مارکتینگ تحویل محتوای مفید و مرتبط به مخاطبانی هست که قبلاً به ما برای ارسال ایمیل اجازه دادهاند.
Engagement
فعالیتی که در آن کاربر به محتوا توجه میکند. اینکه چطور میتوانیم توجه کاربران را نگهداریم و تشویق کنیم کاری که ما دوست داریم را انجام دهند. مثلاً کارهایی کنیم کاربران توئیتهای ما را بازنشر کنند یا خوانندگان وبلاگ کامنت بگذارند یا به سوالات ما در فیسبوک جواب دهند.
Exit Rate
برخلاف بانس ریت که تنها یک بازدید (Session) دارد (کاربر صفحه را باز میکند و بعد آنرا ترک میکند) Exit Rate تعداد کاربرانی را نشان میدهد که از یک صفحه خارج شدند با اینکه چند بازدید از صفحات دیگر هم داشتند.
EBook Marketing
بازاریابی ایبوک: تولید و ترویج محتوای حرفهای و با جزئیات که معمولاً در قالب PDF است. ایبوک به یک حوزه خاص میپردازد. ایبوک برای برندسازی و جذب مشتری راغب یا Lead به کار میرود.
Editorial Brief
به خلاصهی تحریریه، خلاصهیِ محتوایی (content brief) یا خلاصهی خلاق (content brief) هم میگویند. سندی که در آن قوانین و مسیر کلان بازاریابی محتوا شرکت آمده است. این سند سیال است و در طول زمان تغییر میکند.
این سند الزامات یک محتوا را تشریح میکند. معمولاً این خلاصه به نویسندگان محتوا داده میشود تا به تولید محتوا کمک کند. Brief یا برای یک محتوا جزئی تدوین میشود یا اینکه به صورت کلان و یک بخش از استراتژی محتوای را تشکیل میدهد.
Engagement Metrics
شاخصهای درگیری مخاطب با محتوا یا Engagement Metrics نشان میدهد کاربران چقدر با محتوای ما درگیر میشوند. مثلاً در گوگل آنالیتیک شاخص های زیر از جمله شاخص های درگیری مخاطب هستند:
نرخ پرش bounce rate (درصد کاربرانی که فقط یک بار از سایت بازدید میکنند و بدون برداشتن قدم بعدی سایت را ترک میکنند)
pages per session
average session duration
Evergreen Content
محتوای سبز: محتوایی که در طول زمان ارزش و کیفیت آن ثابت میماند. چون اطلاعات در آن وجود دارد که به مرور زمان کهنه نمیشود و تازه میماند. فارغ از اینکه مخاطب کی محتوا سبز را میخواند همچنان این نوع محتوا برای کاربران ارزش دارد.
محتوای سبز بسیار مورد علاقهی بازاریابهاست چون سئو زیادی میگیرد.
Eye Tracking
تکنولوژی Eye Tracking نشان میدهد کاربران به کدام بخشهای یک صفحه بیشتر نگاه کردهاند. استفاده از این ابزار برای بازاریاب محتوا بسیار مفید است چون میتواند نشان دهد کدام بخش از محتوا مفید و مورد توجه کاربران است.
Earned Media
رسانهی اجارهای: به آن رسانهی رایگان یا free media هم میگویند. رسانهایِ که بابت آن پول پرداخته نشده. مثل محتوایی که مردم در شبکههای اجتماعی به همدیگر ارسال میکنند یا مطالبی که روزنامهنگاران در تعریف برند منتشر میکنند. هدف هر برنامه بازاریابی محتوایی این است بدون اینکه به رسانهها پول پرداخت کند و از طریق محتوای باکیفیت مخاطبان را جذب کند.
eCommerce
هر نوع تراکنش آنلاین که در فروشگاههای اینترنتی صورت میگیرد.
eCommerce SEO
بهینهسازی موتورهای جستجو برای سایتهای فروشگاهی
eCRM
مخفف ارتباط با مشتریان الکترونیک است. برعکس CRM سنتی eCRM ابزارهای ارتباط با مشتریان هستند که با پلتفرمهای آنلاین مثل سایت تجمیع میشوند.
Editing
ویراستاری: یک مهارت مهم در تولید محتوا است. ویراستار کمک میکند صدا و استایل محتوا حفظ شود. هدفی که محتوا برای آن برنامهریزی شده اتقاق بیافتد و محتوا جدید مکمل محتواهای قبلی باشد.
.
Embedding
قرار دادن یک تکه کد در صفحه وب است طوری که ویدیو و تصاویری که جای دیگر میزبانی میشوند در صفحه نمایش داده شود. مثلاً کدهای یوتبوب که در صفحه Embed میشود ویدیوهایی را نمایش میدهند که روی بوتیوب (سرویس خارجی) قرار دارند.
Emotion
یک عنصر ضروری در تولید محتوا. محتوای خوب احساسات کاربران را برمیانگیزد.
End user
شخص یا ارگانی که از سرویس و محصول را به کار میگیرد.
Entry page
صفحه ورود: اولین صفحهای که کاربر برای ورود به سایت آنرا بازدید میکند.
EPC
مخفف درآمد به ازای کلیک (earnings per click) است. یک شاخص در بازاریابی پورسانتی affiliate marketing که مشخص میکند چقدر از کلیکهایی که صورت گرفته به درآمد تبدیل شده است. معمولاً به کلیکهای روی تبلیغ یا Advert میگویند.
Ethics
اخلافیات یک امر ضروری در هر فعالیت بازاریابی است. فعالیت غیراخلاقی نه تنها تبعات حقوقی دارد بلکه ممکن است موتورهای جستجو آنرا جریمه کنند یا شهرت و اعتبار برند از بین برود.
Evaluation
ارزیابی (Evaluation) یک بخش مهم از هر برنامه بازاریابی و استراتژی محتوا است. موفقیت یا شکست هر نوع برنامه بازاریابی باید ارزیابی شود–.
Exit page
صفحهای که کاربر بعد از دیدن سایت از آن خارج میشوند. آخرین صفحهی که کاربر میبیند.
Experimental Content
محتوای آزمایشی به محتوایی میگویند که استایل آن برخلاف نرم و عرف برند باشد یا فرمت آن جدید باشد. فرمتی که قبلاً تست نشده است. انتشار محتوای آزمایشی برای برند هم فرصت و هم تهدید دارد.
مثلاً Hubspot یکبار به جای ایبوک عکسهای استوک منتشر کرد. که مورد استقبال قرار گرفت. در کنار اینکه شما محتوای معمول خود را منتشر کنید میتوانید فرمتهای دیگری را هم امتحان کنید. ممکن است به موفقیت بزرگی برسید.
External linking
لینک خارجی به لینکهای بین سایتی میگویند. یعنی لینکی که از یک سایت به سایت دیگر میدهند. این نوع لینک دادن تاثیر مثبتی روی سئو دارد چون موتورهای جستجو آن را به عنوان یک نشانه برای رتبهبندی هر صفحه استفاده میکنند.
Ezine
مخفف مجله الکترونیکی: مجلاتی که به صورت آنلاین منتشر میشوند و از طریق ایمیل یا وبسایت در اختیار کاربران قرار میگیرند.
Editor-in-chief
مسئول انتشار و تولید محتوای برند است و هر روز باید به این کار نظارت کند. وظایف او مدیریت پرسنل، تخصیص منابع و استراتژی ویراستاری است. او هر روز سرکار میآید به امید این که روزی به او آقا یا خانم مدیر بگویند.
Editorial
ویراستاری در غالب اسم به معنی داستانی است که عقاید یک ناشر یا نویسنده یا ویراستار را نشان میدهد. در قالب صفت به تمام چیزهایی گفته میشود که به نحوی به محتوای ربط دارد.
eNewsletter
خبرنامه الکترونیک یکی از ابزارهای ساده ولی قوی و موثر برای ارتباط با کاربران و مشتریان است. محتوای کاربردی، مرتبط در زمان مناسب به کاربر ارسال میگردد.
محتوای خبرنامه معمولا اخبار و اطلاعات است که پیام فروش هم در آن تعبیه شده است. از خبرنامه برای تهیه مشتری جدید یا حفظ رابطه و افزایش وفاداری کاربران استفاده کرد.
eBook Curation
گزینش و انتخاب ایبوک از بین سایر ایبوکها است. مثل یک کتابخانه آنلاین که کتابهای یک حوزه خاص را دارد و علاقهمندان مخصوص به خود را دارد.
منابع مورد استفاده:
Content Marketing Glossary Copyblogger
Castleford Content Marketing Glossary
۲۵ Need-to-Know Terms for Content Marketers
The Ultimate Content Marketing Glossary
The ABCs of Content Marketing: A Glossary of Terms by Hubspot
Content Marketing Dictionary Contently
حرف A و B و C نیاز به آپدیت دارد.
لحظاتتون سبز و پر از آرامش .
بسیار عالی واژه ها رو به فارسی توضیح دادید و به نظرم برای همه تولید کنندگان محتوا میتونه مفید و کارا باشه . سپاس فراوان
ممنون شما هم سایت آموزندهای دارید. امیدوارم در زمینه تولید محتوا موفق باشید.
عالی بود مطلبتون ، خیلی وقت بود دنبال این منابع می گشتم ولی پیدا نمی کردم