وقتی دیگران ما را تبلیغ می‌کنند

اگر همین حالا به چند سایت خبری یا فناوری سربزنید بعید است مطالبی مرتبط با برندهای مشهور مثل گوگل، اپل، سامسونگ یا یک خودروساز مشهور خارجی به چشمتان نخورد.

حال این مساله را در نظر بگیرید که بسیاری از شرکت‌های کوچک و بزرگ تلاش می‌کنند با هزینه بسیار زیاد و از طریق تبلیغات سنتی یا دیجیتال صدای خود را به گوشِ مشتری برسانند یا مخاطبان را به وب سایت خود هدایت کنند. شاید در قالب رپورتاژ آگهی یا محتوی اسپانسدار سعی کنند درصد کوچکی از رسانه هدف را اشغال کنند تا به این طریق خوانده و دیده شوند.

جالب اینکه همه آن محتوایی که در قالب بنر یا مقاله تهیه می‌شود مستقیماً از جیب شرکت‌ها هزینه می‌شود و کسی به رایگان برای کس دیگر تبلیغ نمی‌کند. ولی در این سوی ماجرا شرکتی مانند اپل نه وب سایت خاصی دارد که مشتریان با آن سرزده و درگیر شوند  و تبلیغات گسترده‌ای (حداقل با تجربه اندک من) انجام داده باشد ولی همه جا پر است از نام اپل و محصولات آیفون و نام استیوجابز. دیگران با هزینه، زمان و انرژی خود هر روز برای این برند تبلیغ می‌کنند و داستان‌های و اتفاقات مرتبط با آن را به گوش دیگران می‌رسانند. به نظرم این نکته ای بود که از این جمله محمدرضا در وب مایندست برداشت کردم جایی که شرکت اپل را یکی از پیشروترین تولیدکنندگان محتوا در جهان معرفی می‌کند:

“بهترین داستان گو کسی است که شنونده را به داستان گوی خود تبدیل می‌کند”

یک نظر در “وقتی دیگران ما را تبلیغ می‌کنند

  • ۱۳۹۶-۰۱-۰۱ در ۲:۵۲ ب٫ظ
    پیوند یکتا

    علی جان ناخودآگاه یاد مفهومی افتادم که نسیم طالب ازش حرف میزنه. “برنده هایی که همه چیز را میبرند”. واقعا خیلی از برندها برنده ی همه چیزاند. یعنی سهم زیادی از علاقمندی مردم رو نصیب خودشون میکنند. علاقمندی که در نهایت میتونه به خرید یا هواداری از برند منجر بشه. در چنین شرایطی از سازمان گرفته تا شخص یا محصول معرفی و در واقع تبلیغش از طرف مردم به همدیگه حتی به یک لذت تبدیل میشه.
    چه استاد شجریان باشه، چه آیفون، چه سامسونگ یا امازون. دیگه از جایی به بعد حتی اگر بخواهند نمیتونند جلوی این موج رو بگیرند.
    ممنونم از اشاره جالبی که به موضوع داشتی.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.