پلتفرم‌ های دیجیتال و شیوه نوین کسب درآمد

به نظرم تا چند سال پیش تو نوع کار کردن داشتیم

اینکه برای دیگران کار کنیم. مثل کارمندی برای یک شرکت کوچک یا بزرگ

یا برای خودمان کار کنیم که اکثراً با لفظ کارآفرینی از آن یاد می‌شد

مجبور بودیم خودمان را به زور در یکی از دسته‌ها بالا قرار دهیم و اگر شما یکی از عناوین کارآفرین یا کارمند را نداشتید احتمالاً فردی بیکار بودید.

چه قدر بحث در ممکلت بر سر کارآفرینی شد و می‌شود که گوش ما از آن پر است. من خودم اصلاً به این واژه حساسیت پیدا کردم. هر جا می‌شونم سعی می‌کنم فرار کنم و از آن‌جا دور شوم.

ولی واقعیت این است که به خاطر افزایش سرعت اینترنت و افزایش تعداد موبایل در دست مردم شکل جدیدی از کار کردن ایجاد شد. چیزی بین کارمندی و کارآفرینی.

یعنی از یک طرف شبیه یک کارآفرین و مغازه دار زمان ثابت کار کردن نداری و به نوعی هر وقت عشقت بکشه است و از طرفی مثل کارمندی برای یک سازمان بزرگ است که حداقل‌ قانون و ضابطه وجود دارد و مجبور هستی آن‌ها رعایت کنی و مینیمم تسهیلاتی هم شاید  به تو اختصاص داده شود

این شیوه جدید، کار کردن روی پلتفرم‌ هاست از اسنپ و الوپیک گرفته تا گوگل و اینستاگرام.

شاید این روزها از زبان خیلی‌ها شنیدید که می‌گویند از بیکاری نمی‌ترسیم و ادعا می‌کنند “اگر کاری هم نبود حداقل می‌رم تو اسنپ کار می‌کنم”

یا کسانی را دیده باشید که روی تلگرام یا اینستاگرام یک اکانت دارند یا با ایمیل مارکتینگ یا روش‌های دیگر کسب درآمد می‌کنند.

تفاوت این کسب و کارها با کارافرینی این است که اینجا بستر آماده است. امکانات فراهم است و فقط لازم است شما کار خودتان را از فردا شروع کنید دیگر نیاز نیست ماه ها درگیر راه‌اندازی صفر تا صد یک کسب و کار شوید.

کسی که امروز در یک پلتفرم پیک موتوری ثبت نام می‌کند غیر از داشتن یک موتور چند صد هزارتومانی زیرساخت دیگری نیاز ندارد یا کسی که یک سایت کوچک وردپرسی تاسیس می‌کند دیگر هزینه های سنگین مالی و زمانی به او تحمیل نمی‌شود.

پلتفرم ها از اسنپ گرفته تا گوگل بخشی از کار را انجام دادند و درصدی از کار را پیش می‌برند و مهم این است که ما به خوبی از این زیرساخت‌ها استفاده کنیم.

مثلاً کسی که یک سایت با سیستم تولید محتوا وردپرس راه اندازی می‌کند و سیستم آنالیز گوگل آنالیتیکس را روی آن نصب می‌کند دقیقاً بخشی از مسیر دشوار راه اندازی کسب و کار دیجیتال را طی کرده. چرا؟ چون در گذشته برای همین وردپرس و آنالیز سایت باید می‌نشستی و از صفر یک نرم‌افزار طراحی می‌کردی.

حال سوال اینجاست ایا ما از این بسترها استفاده می‌کنیم؟ آیا از بستری به نام متمم یا وبلاگ شخصی که با هزینه بسیار کم فراهم آمده بهره می‌بریم؟ آیا از یک تلگرام و کانال تلگرام می‌توانیم برای اهداف خود استفاده کنیم؟ آیا می‌توانیم در بین جنگل انبوه کاربران گوگل چندتایی دام پهن کنیم و مشتریان خود را جذب کنیم؟

چرا باید باز به همان تفکر کهنه و از صفر تا صد کارآفرینی و استارت‌آپ بپردازیم؟

چرا باید از پی ساختمان کسب و کارمان را شروع به ساختن کنیم؟ چرا از بسترها و پلتفرم ها و تکنولوژی و ابزارهایی که به رایگان در کف ما قرار گرفته استفاده نمی‌کنیم؟

آیا از یک سری نوجوان هندی کم هستیم که روی پلتفرمی مثل Fiverr از همه جهان مشتری دارند و درآمد کسب می‌کنند؟

مطلب مرتبط: FunnyGuys و روش ساده‌ی آنها برای کسب درآمد

تا کی دنبال ایده‌های میانمایه اپلیکیشین زدن و مغازه زدن؟

در این بل بشو و رقابت نفس‌گیر کی و کجا مردم ما را پیدا خواهند کرد؟

اصلاً کسی صدای ما را می‌شنود؟ بین این همه اپ و سایت و فروشگاه و فلان و فلان ما گمشده و رها شده ایم فکر می‌کنیم و توهم داریم که دیگران ما را می‌بینند و می‌شنوند.

زمان را از دست ندهیم یا خود پلتفرمی بنیان کنیم یا در پلتفرم دیگران فعالیت کنیم.

مطلب مرتبط: سری استراتژی پلتفرم در وبلاگ من

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.