چرا شرکت‌های نرم‌افزاری دکمه خروج را پنهان می‌کنند؟

عادت دارم بعد از استفاده از اینستاگرام از Sign out کنم ولی برای خارج شدن باید چند کلیک کنم.

سوال: چرا دکمه خروج در صفحه اصلی برنامه قرار ندارد؟

اگر به بعضی نرم‌افزارها دقت کنیم طوری طراحی شده‌اند که ورود آسان ولی خروج از آن بسیار سخت باشد.

همان اینستاگرام را در نظر داشته باشیم. من الان در صفحه اصلی آن در نسخه تحت وب هستم. قصد دارم از آن خارج شوم.

  ۵ بار باید کلیک کنم و به ۳ صفحه جدید منتقل بروم تا در نهایت از نرم افزار بیرون بیایم.

ولی برعکس برای ورود ۲ کلیک کافی است و به هیچ صفحه‌ای جدیدی وارد نمی‌شوم

 

 

یا نرم افزار Dropbox را در نظر بگیریم. اگر روی آیکن Dropbox کلیک کنیم دکمه خروج یا Exit وجود ندارد. باید دو بار کلیک کنید تا دکمه Exit ظاهر شود و با سه کلیک از نرم افزار خارج می‌شوید.

 

 

یا  تلگرام، اگر آن را ببندید همچنان روی کامپیوتر در حال اجراست و آیکن آن تسک بار فعال است.

در تلگرام نسخه موبایل به طور متوسط باید ۵ بار کلیک کنید تا از نرم افزار خارج شوید.

 

 

یاد نرخ پرش در سایت افتادم. همانطور که هر بازاریابی دوست دارند وقتی کاربران به صفحه اصلی می‌رسند کلیک‌های بیشتر انجام دهند و صفحات عمیق‌تری را مشاهده کنند طراحان نرم‌افزارها هم علاقه‌مندند کاربران قبل از رسیدن به دکمه خروج چند صفحه و کلیک اضافی انجام دهند.

 

تعداد مراحل برای خروج از نرم‌افزارهای مختلف

تعداد کلیک (یا اسکرول) برای خارج شدن کامل از نرم افزار تعداد صفحات جدیدی که ظاهر می‌شود تا خارج شوید. (غیر از صفحه اصلی)
تلگرام نسخه ویندوز ۵ ۳
تلگرام نسخه موبایل ۵ ۴
دراب باکس نسخه ویندوز ۳ ۱
اینستاگرام نسخه  وب ۳ ۲
اینستاگرام نسخه موبایل ۴ ۳
گوگل پلی امکان خروج نیست
توئیتر نسخه وب ۲ ۲
یوتیوب نسخه وب ۲ ۱

 

آنقدر از کتاب قلاب یادم هست یکی از ترفندهای طراحی نرم افزار و طراحی سایتٰ، سهل و آسان کردن ورود کاربر است.

مثلاً استفاده از دکمه ثبت نام با گوگل یا ثبت نام با فیس‌بوک که در صفحه ورود بسیاری از سایت‌ها نمایش داده می‌شود. تا کاربر با یک یا دو کلیک وارد سایت شود.

 

 

شاید به نظر برسد که آسان کردن مراحل ورود برای راحتی کاربران است ولی اگر واقعاً نیت خیر وجود دارد چرا خروج آسان نیست؟ این مساله نشان می‌دهد شرکت‌های مثل فیس‌بوک تمام تلاش خود را می‌کنند که کاربر از محیط آن‌ها خارج نشوند.

 

مطالب مرتبط با نقد شبکه‌های اجتماعی:

شبکه‌های اجتماعی بهشتی با دیوارهای بلند

shadow work و فلافلی‌های دره سیلیکون ولی

زاکربرگ‌ها  سیستروم‌ها و لری پیج‌ها  فرعونان عصر جدید

عطش شرکت‌های تکنولوژی برای جمع آوری اطلاعات

 

مطالب مرتبط با طراحی رفتار:

از دو پنجره به دنیای اینترنت نگاه کنیم

اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی؟ چند راه حل من درآوردی برای مقابله با آن

 

یک نظر در “چرا شرکت‌های نرم‌افزاری دکمه خروج را پنهان می‌کنند؟

  • ۱۳۹۷-۰۴-۰۴ در ۶:۳۱ ب٫ظ
    پیوند یکتا

    علی جان
    داشتم کتاب گوگل چگونه کار می‌کند رو میخوندم به یه قسمتش رسیدم که دیدم با پست تو مرتبطه
    اگر چه همونطوری که تو گفتی بیشتر شرکت‌ها سعی می‌کنند که تا جای ممکن مانع خروج کاربر شوند اما حداقل به گفته‌ی خود گوگلی‌ها آنها این کار را نمی‌کنند.

    متن کتاب
    « به مشتریان اجازه دهید به سادگی شما را ترک کنند. در گوگل گروهی داریم که وظیفه‌اش این است که برای کاربران این امکان را فراهم کند تا هر چه راحت‌تر بتوانند ما را ترک کنند. ما می‌خواهیم در میدان بازی رقابت کنیم و وفاداری کاربران را بر اساس شایستگی‌مان برنده شویم. وقتی مشتری‌ها با موانع کمتری برای خروج مواجه باشند، آن وقت مجبور خواهید بود برای نگه داشتن‌شان تلاش کنید.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.