چرا استراتژی محتوا؟

تا امروز که سه قسمت از فایل صوتی حرفه گری را گوش کردم فهمیدم که باید برای آینده، یک یا چند حوزه مشخص را به عنوان مسیر حرفه گری و حرفه ای شدن انتخاب کنم. مثل همه انتخابها، برای مسیرِ شغلی هم باید یک گزینه را انتخاب و گزینه های دیگر را کنار گذاشت یا محدود کرد.

همانطور که در مباحث مدل ذهنی مطرح شد ما در مواضع تصمیم گیری با پاسخ  یا اقدام روبرو هستیم. اقدام یعنی انتخاب براساس یک سری اصول و ارزش ها مشخص که در ذهن مان منسجم شده و یا پاسخ، که رفتاری از جنس تبعیت از دیگران یا عکس العمل غیرارادی و غیرآگاهانه به انتخاب های پیش رو.

چند ماه یا بهتر بگم چند سال است که دغدغه اصلی و حوزه تمرکزی که برای خودم تعریف کردم و قصد سرمایه گذاری روی آن را دارم شامل موارد زیر است:

  • تکنولوژی دیجیتال
  • فلسفه تکنولوژی
  • تفکر سیستمی
  • سیستم های پیچیده
  • بازاریابی محتوا
  • استراتژی محتوا

البته فکر می کنم این موضوعات  اشتراکاتی زیادی با هم دارند که می توانم آنرا به صورت تصویر زیر نشان دهم:

باید اعتراف کنم سواد بنده در موضوعات بالا غیر از آشنایی نصفه و نیمه با بعضی ابزارهای دیجیتال تقریباً صفر مطلق است و بیشتر تا امروز به عنوان علاقه مند، مطالب و مباحث را دنبال کرده ام ولی خوب باید برای آینده روی یک یا حداکثر دو حوزه وقت و انرژی خود را صرف کنم تا در آینده به همه چیزدانِ هیچ دان یا اقیانوسی به عمق یک متر تبدیل نشوم.

به خودم که نگاه می کنم یک آشفتگی و از همه چیز سخن راندن و ذهنی شبیه سوپ داشتن، متصور و برداشت می شود. اینکه از هر موضوعی چیزکی دانستن و به هر تخصصی ناخنک زدن، حداقل در روزگار ما رسم و شیوه درستی برای موفقیت و کسب مزیت نیست. باید و باید این پرتوهای انرژی و پول و زمان و دانش و تخصص را در یک نقطه خاص متمرکز کرد تا با گرمایی که ایجاد می شود بشود حفره ای در دیوار مشکلات ایجاد کرد و آن را حل و رفع کرد. همانطور که با کمی فشار بر یک سوزن بسیار کوچک می توان لایه ضخیم را سوراخ و سوزاند. ولی با همان فشار از جانب یک آجر هیچ تغییر و تحولی ایجاد نمی شود. تمرکز کردن، قدرتی به انسان می بخشد که می تواند او را از دیگران متمایز کند و این یعنی موفقیت.

به بحث برگردیم من برای خود استراتژی محتوا را انتخاب کرده ام ولی چرا؟ اگر بخواهم با مدل اقدام و پاسخ توضیح دهم واقعیت امر این است که این انتخاب و صرف زمان و انرژی در دو سال اخیر روی این موضوع از جنس اقدام نبود. یعنی من سایر حوزه ها بازاریابی یا مدیریت یا کسب و کار را تجربه یا امتحان نکرده بودم که به این نتیجه برسم که این حوزه ارزش سرمایه گذاری دارد. این انتخاب همچون یک جرقه از یک کامنت در زیر یکی از روزنوشته های محمدرضا زده شد جایی که با یکی از دوستان عزیز درددل می کرد و آنچنان روی من تاثیر گذاشت که تصمیم گرفتم در آینده به استراتژیست محتوا تبدیل شوم. من بخشی از آن کامنت را اینجا نقل می کنم:

الان دو ساله که دارم خودم رو تکه تکه می‌کنم که پول و ثروت و رشد و موفقیت، در استراتژی محتواست و ایران باید به جای نفت، محتوا صادر کنه و کسانی که استراتژی محتوا می‌فهمند، ثروتمندان چند سال آینده ایران و جهان هستند و خدایان شبکه‌های اجتماعی (مثل سیستروم و زاکربرگ) پنج سال دیگر باید در مقابل خدایان استراتژی محتوا، سجده کنند. همچنانکه واتسون در برابر گیتس و استیو جابز این کار رو کرد و گیتس و استیو جابز زمین بازی رو به زاکربرگ و سیستروم و رید هافمن واگذار کردند و این روندی است که همچنان ادامه دارد.

حالا صبر کن چند سال دیگه که لیسانس استراتژی محتوا اومد و فوق لیسانس و دکتراش هم اومد و مردم فهمیدند که این حوزه با حوزه رسانه فرق داره و با لایک خریدن در اینستاگرام فرق داره و با بنر زدن در سایت‌های پربازدید فرق داره و با پول دادن و تولید مشارکتی برنامه پایش فرق داره و با وبلاگ نویسی فرق داره و با سئو فرق داره و ربطی به حوزه IT نداره که چهار تا Developer بیان راجع بهش حرف بزنن. یک فلسفه است برای فهمیدن دنیا و برای کسب و کار و برای زندگی…

بالاخره شاید یک متد این است که ببینیم کسی که بیشتر از ما می داند و ما هم به دانش و تخصص او اعتماد کامل داریم چه می گوید  و چه پیش بینی می کند. این هم راهی است برای تصمیم گیری. بالاخره اگر من پسر خاله وارن بافت باشم به او اعتماد می کنم و چشم بسته پولم را عیناً جایی سرمایه گذاری می کنم که او می کند. شاید او تمام راه های و مسیرها را تجربه کرده و به این برداشت رسیده .حال استفاده کردن از تصمیم او باعث می شود کمی جلوتر بیفتم و هزینه بی هوده در این مسیر خرج نکنیم.

به همین خاطر امروز هم به استراتژی محتوا علاقه دارم و انتخاب این موضوع را از روی یک شور و شوق کوتاه مدت نمی دانم که اگر اینگونه بود امروز هم درس های متمم را با هیجان نمی خواندم و مقالات آنرا مرور نمی کردم. من این مسیر را تا اینجا آمده ام حال هر چه بوده گذشته. حتی اگر مثل گوسفند تصمیم گرفتم. سعی می کنم این راه را تا آخر بروم و n سال وقت بگذارم بعد بر می گردم و به پشت سرم نگاه کنم.

شاید آن روز بگویم ارزش نداشت و می روم دنبال یک موضوع دیگر. زندگی همین است شاید اصلاً بمیری و به هیچ جایی هم نرسی. هیچ بلدی، اولِ راه تضمین نکرده که این جاده به ناکجا آباد یا ترکستان نمی رود. موفقیت یعنی ریسک کردن. تو چند سال روی چیزی وقت می گذاری بعد می بینی دستاوردش به لعنت خدا هم نمی ارزد رهایش می کنی و می روی دنبال یک موضوع دیگر. کدام آدم ابلهی گفته: من تضمین می کنم تو برو.

6 نظر در “چرا استراتژی محتوا؟

  • ۱۳۹۶-۰۱-۰۶ در ۳:۵۰ ق٫ظ
    پیوند یکتا

    علی جان منم چند ماه پیش استراتژی محتوا رو به عنوان حرفه ام در آینده انتخاب کردم دلایلشم دقیقا حرف های محمد رضا بود یعنی ثروت و پول و پیشرفت و همینطور علاقه ای که فکر میکردم به تولید محتوا دارم. البته من هنوز هیچی در این مورد نمی دونم البته چند باری درسهای استرتژی محتوای متمم رو خوندم ولی متاسفانه غیر از اون کار خاصی نکردم تا اینکه چند ماه پیش (اگه یادت باشه به خودتم گفتم) یه سری تصمیم های جدید تو زندگیم گرفتم که هنوز درگیرشونم. و الان دیگه نظرم نسبت به نظر چند ماه پیش خودم تغییر کرده الان هنوزم فکر میکنم به تولید و استراتژی محتوا علاقه دارم اما به نظرم اومد که من باید در زمینه ی مورد علاقه ی زندگیم کار کنم و یاد بگیرم و بفهمم و حرفه ای بشم و بعد در مورد همون مسائل مورد علاقه که در موردش حرفه ای و درجه یک هم شدم حالا بیام و از استراتژی محتوا برای بیان و ترویج و ثروت افرینی بیشتر و بهتر از حرفه و فعالیت مورد علاقه ام استفاده کنم. و فقط استراتژیست محتوا بودن بدون توجه به علاقه هام برام خشک و بی روح جلوه کرد.
    نمیدونم درباره ی استراتژی محتوا درست فکر میکنم یا نه ولی چیزی که تا حالا از این حرفه فهمیدم منو به چنین نتایجی رسونده.
    بازم ممنون از نوشته های خوبت و نکته های خوبی که برای من داشته.

    پاسخ
    • ۱۳۹۶-۰۱-۰۶ در ۱۲:۳۴ ب٫ظ
      پیوند یکتا

      سلام ابراهیم. خوبی؟ کار درستی کردی که موضوع مورد علاقه ات را پیگیر هستی و مطمئناً با راهنمایی که محمدرضا در فایل حرفه ای گری ارائه داد در آینده به یک آدم حرفه ای در آن زمینه تبدیل شوی. ولی به نظرم اونطور که گفتی حداقل برای من استراتژی محتوا و بازاریابی محتوا خشک و بی روح نیست و اتفاقاً چون حوزه جدید و متنوعی است من دوستش دارم. ابراهیم به نظرم بعضی حوزه خیلی جنرال و همه گیر هستند و با یادگرفتنش می تونیم خیلی از مشکلات خودمون و کسب کارمون و اطرفیانمان را حل کنیم. مثل خوندن رشته کامپیوتر و مدیریت در مقابل خیلی رشته های تخصصی دیگر است که هیچ جا به درد آدم نمی خوره. به همین خاطر این مباحث برای من همین ویژگی را داره. استراتژیست محتوا کسی هست که قراره دنیای دیجیتال و اتفاقاتی که قراره توش بیافته را درک و تحلیل کنه و این یعنی بهترین چیزی که میشه از یک زمینه داشت.

      پاسخ
  • ۱۳۹۶-۰۱-۰۸ در ۱۰:۳۳ ب٫ظ
    پیوند یکتا

    من هنوز مطالعه زیادی تو زمینه استراتژی محتوا نداشتم جز نوشتته های محدودی اما به کرات در جاهای مختلف شنیدم که کسی در اقتصاد آینده موفق خواهد بود که به سمت تولید محتوا پیش بره. و در اقتصاد آینده قصه نقش مهمی داره سعی کنید قصه هر چیزی رو درآرید و البته نه فقط اینها بلکه علاقه خودم به تولید محتوا که در زندگی روزمره و کارم یه جورایی باهاش درگیر هستم و واقعا اهمیتش رو درک کردم بخصوص تو زمینه ادبیات و فرهنگ که بازهم زیاد شنیدیم که می گویند تولیدات فرهنگی به اندازه چاه نفت برا ایران ثروت آفرینی دارن . باعث شده نسبت به این موضوع تمایل بیشتری داشته باشم و خوشحال شدم شما هم به این موضوع پرداختین گاهی همزمانی ها و نشانه هایی در زندگی آدم پیش میان که بیشتر به ادامه مسیر تشویقش می کنن امیدوارم تو این حوزه بیشتر بنویسین.

    پاسخ
    • ۱۳۹۶-۰۱-۰۹ در ۱۲:۲۴ ب٫ظ
      پیوند یکتا

      سلام معصومه از اینکه علاقه ات نسبت به قصه و استراتژی محتوا را شنیدم خیلی خوشحال شدم. همون طور که میدونی داستان یکی از قویترین انواع محتوا است که میشه خواننده را درگیر خودش کنه. یادم هست دنیل پینک در کتاب ذهن کامل نو می گفت که هیچ چیز در ذهن انسان نمی مونه غیر از داستان. نه آمار و نه اطلاعات و نه حرف و استدلال های رسمی و خشک. این خاطرات و حوادث زندگی آدم های اطراف ماست که به خاطر ما می مونه و در بزنگاه زندگی ممکنه به کمکمون برسه. همیشه جمله متمم یادمه، انسان پس از تولد، بعد از نیاز به غذا، دومین نیاز بزرگ او داستان است.

      پاسخ
  • Pingback معجزه عدد در بازاریابی محتوا (همراه با ۸ مثال کاربردی از سطح وب) - سایلاگ

  • Pingback آیا مهارت‌های شما مقیاس پذیر هستند؟ - سایلاگ

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.