چرا تولید محتوا در ایران درآمدی ندارد؟

چند سال پیش که بحث محتوا و بازاریابی محتوا داغ شد عده‌ی زیادی وارد این حوزه شدند. ولی بعضی از افراد که دستی در آتش تولید محتوا دارد بعضاً اظهار می‌کنند که از تولید محتوایِ صرف، آنچنان درآمدی حاصل نمی‌شود و بیشتر خرحمالی است.

من تجربه زیادی در تولید محتوا ندارم و این چیزهایی که می‌گویم در حد یکی دو سال فعالیت در فضای محتوا ایران است. پس اگر شما تجربه‌ی متفاوتی در اینباره دارید خوشحال می‌شوم در بخش کامنت‌ها اشاره کنید.

چرا تولید محتوا در ایران درآمد چندانی ندارد؟

اولین مساله به نیروی انسانی و رقابت بین تولید کنندگان محتوا برمی‌گردد. اساساً چون تولید محتوا یک فعالیت آنلاین و دورکاری هست بازار عرضه نویسنده و نیروی انسانی تولید کننده تمام ایران هست. یعنی اگر شما یک کسب وکار در تهران داشته باشید نویسنده شما می‌تواند در اهواز یا مشهد یا تبریز باشد. تولید محتوا مثل کارهای دیگری نیست که حتماً حضور فیزیکی لازم باشد. پس این مساله باعث می‌شود یک بازار عرضه بسیار بزرگ ایجاد شود که رقابت را افزایش و قیمت را کاهش می‌دهد. از طرفی چون هزینه زندگی در شهرستان نسبت به تهران و کلان‌شهرها پایین‌تر است دستمزدهایی که پیشنهاد می‌شود بسیار نازل است. همچنین چون فعالیت تولید محتوا از خانه هم قابل انجام هست برای تولید کننده محتوا هزینه زیادی ندارد و هزینه ایاب و ذهاب و غیره حذف می‌شود و نرخ‌های اعلامی برای تولید محتوا پایین می‌آید.

بخش زیادی از تولید کنندگان محتوا در ایران فارغ التحصیلان بی‌کار دانشگاهی هستند که متقاضی شغل تولیدکنندگی محتوا هستند و چون این افراد جمعیت زیادی را تشکیل می‌دهد پس رقابت برای تولید محتوا زیاد است

از طرفی چون دیوار تولیدکنندگی محتوا کوتاه هست و هرکس می‌تواند خود را نویسنده و تولیدکننده محتوا قلمداد کند باز باعث ورود افراد زیادی به این صنعت می‌شود که قیمت‌ها را کاهش می‌دهد.

همچنین معیار  کمی هم برای کیفیت محتوا نداریم و محتوای خوب از محتوای بد قابل تفکیک نیست همه چیز باهم حساب می‌شود و محتوای خوب هم در حد محتوای متوسط و ضعیف  قیمت‌گذاری می‌شود. یعنی تقریباً محتوا به کالا تبدیل شده مثل پفک یک قیمت ثابت دارد. مثلاً می‌بینید نوشته شده که یک مقاله‌ی ۳۰۰ کلمه‌ی: قیمت ۱۵ هزارتومان و مقاله‌ی ۵۰۰ کلمه‌ی ۲۵ تومان. مثل چی‌توز موتوری که ۳۰۰ گرم آن یک قیمت دارد و ۵۰۰ گرم آن یک قیمت دیگر.

ولی مساله دوم که بسیار مهتر از مشکل نیروی انسانی مازاد در این حوزه است نبود استراتژی محتوا برای کسب و کارهاست.

یعنی کسب و کارهای و سایت‌هایی که به تولید محتوا مشغول هستند تقریباً در ایران فاقد استراتژی محتوا و مدل درآمدی محتوا هستند و نداشتن استراتژی و مدل  یعنی نداشتن درآمد زیاد و این یعنی پولی نیست که تولیدکننده محتوا دریافت شود.

تولید محتوا تنها یکی از قطعات پازل کسب و کار است و  و به خودی خود ارزش خاصی ندارد. تولید محتوا بدون داشتن استراتژی محتوا چیزی جز تلف کردن منابع نیست.

به همین خاطر است که بعضی کسب وکارها به استراتژی تولید محتوای فله‌ی رو می‌آورند .تا شاید با تولید محتوای کیلویی و بسیار زیاد محتوا بتوانند درآمد ایجاد کند

فرق یک شرکت که استراتژی محتوا دارد با شرکتی که فاقد آن است در مساله ROI یا بازگشت سرمایه‌ است.

سایت الف را فرض کنید که استراتژی قوی و طرح کسب و کار کارشده دارد و شرکت ب که به صورت هردمبیل و جاهلانه فعالیت می‌کند. هر کلمه‌ی که در سایت الف محتوا تولید می‌کنید ۱۰۰ واحد درآمد برای شرکت الف ایجاد می‌کند و هر کلمه‌ی که در سایت ب تولید می‌شود تنها ۱ واحد درآمد برای شرکت ب فراهم می‌کند.

پس تولید‌کننده‌ی می‌تواند موفق و ثروتمند باشد که برای یک شرکت دارای استراتژی محتوا قوی فعالیت کند و در غیر این صورت جز اتلاف منابع و دریافت مبالغ بسیار نازل به چیزی خاصی نمی‌رسد.

توصیه من به عنوان کسی که تولیدکننده محتوا استخدام کردم به کسانی که قصد درآمدزایی از محتوا را دارند این است که قبل از درخواست دادن به آن شرکت و استراتژی شرکت توجه کنند و ببینند که یک مقاله که برای آن شرکت تولید می‌کنند چقدر روی درآمد آن‌ها تاثیر دارد؟ اگر واقعاً هیچ تاثیری ندارد و ارتباط بین تولید محتوا و افزایش فروش مشخص نیست اطلاع داشت باشند که دریافتی زیادی بابت تولید مطلب نخواهند داشت و سیستم شرکت تولید کیلویی محتوا خواهد بود.

افتخار می‌کنم تولید‌کنندگان محتوا برای سایت باراست با کمترین حجم محتوا تولید شده بیشترین درآمد را کسب می‌کنند و این نتیجه یک استراتژی محتوا فکر شده و قوی است که قبل از راه‌اندازی سایت روی آن کار شده است.

9 thoughts on “چرا تولید محتوا در ایران درآمدی ندارد؟”

  1. سلام
    این موضوع مدتی است که ذهن من را هم مشغول کرده است. چون خیلی از کارفرماهایی که سفارش تولید محتوا می دهند، واقعا نگاهِ کیلویی به تولید محتوا دارند. و واقعا تولید محتوا برای چنین سایت های نمی صرفد. و از طرفی هم، حرفه ای کار نمی کنند که در رزومه کاری بتواند تجربه کاری حرفه ای تلقی شود.

    در ارتباط با این موضوع، چند سوال مدتیه که در ذهنم هست.
    سایتها و شرکت های حرفه ای، چه ملاک های برای جذب تولید کننده محتوا دارند؟ و چگونه می توانیم چنین موقعیت هایی را بدست بیاوریم؟

    با تشکر

    • والله علی جان من تجربه از شرکت‌های “حرفه‌ای” ندارم ولی به نظرم یک روش اینه که روی یک زمینه تخصصی مطلب تولید کنیم مثلاً پزشکی یا مدیریت.
      مثلاً تو خودت تو حوزه زبان انگلیسی فعالی می‌ری تو زمینه تولید محتوا برای سایت‌های آموزش زبان انگلیسی و مثلاً با ۵ تا شرکت کار می‌کنی وقتی شرکت ۶می رزومه می‌فرستی طرف می‌گه این چند سال به طور تخصصی فقط محتوای آموزش زبان انگلیسی تولید کرده پس احتمال استخدام می‌ره بالا.
      به نظرم باید دورشته‌ای بود مثلاً
      مهارت نویسندگی + مهارت پزشکی
      مهارت نویسندگی + مهارت مدیریتی
      مهارت نویسندگی + مهارت تکنولوژی
      اینکه فکر کنی می‌تونی تو هر زمینه مطلب تولید کنی کارت را سخت می‌کنه و می‌افتی تو رقابت وحشتناک
      یک راهم اینه که یک شرکت خوب پیدا کنی و به صورت “صفر کیلومتر” بری توش و بزاری اونا تو را آموزش بدن. اینطوری چون رو تو سرمایه‌گذاری کردن و خیلی‌ کارها دست توعه راحت ولت نمی‌کنن و قدرت چانه‌زنیت می‌ره بالا.
      ولی درکل به کسب درآمد از طریق تولید محتوا “به صورت فریلنسری” زیاد دلخوش نباش چیزی توش نیست. فقط سعی کن به صورت حضوری و تمام وقت جذب شرکتها بشی. اون وقت که شرکت ولت نمی‌کنه

  2. علی این طوری هم میشه بهش نگاه کرد.
    ببین خیلی از کارفرما ها حتی اگه کسب و کار نسبتا مدرنی هم داشته باشند، باز هم از دنیای کسب و کار غیرآنلاین به این دنیای جدید مهاجرت کردن.
    دنیای مارکتینگ آنلاین تقریبا برای همه جدیده (البته جز اون عده ای که مدعی هستن قبل از گوگل، سئو رو کشف کرده بودند) برای همین کم و کیف چیزهایی که درونش هست هم هنوز شفاف نیست.
    نمیخوام بگم یکی از این ناشناخته هایی که بهش جفا شده “ارزش محتواست”، میخوام بگم چیزی که هنوز ثابت نشده به کارفرما ها تا بابتش پول خوبی بدن “اثر محتواست”.
    برای مثال هنوز که هنوزه تو “محتوای فارسی” صاحبان وب سایت ها میتونن با ترکیبی از یک محتوای ضعیف(همون که بابتش کلمه ای پول میدن) با خرید بکلینک و رپورتاژ و … بالا بیان و مشتری خلق کنند. نیازی به استراتژیست یا تولید کننده محتوای عالی ندارند.
    حتی تو بعضی از صنعت ها صرف وجود یک وب سایت با ۱۰ الی ۲۰ تا لندینگ پیج ساده، برای تو مشتری خلق میکنه. خودت در جریان هستی و نمونه ها رو میدونی.
    در کل حرفم اینه، تو حجم بالایی از بازار، رقابت الان سر “تولید محتوای عالی” نیست. وقتی سر تولید محتوا رقابت شدید تر شد (که خواهد شد)، ارزش کار تولید کننده بالا میره.

    • پوریا جان اینجا هم باهات موافقم

      من فکر می‌کنم این تازگی و نو رسیدگی که دورانش تمام شد؛ به صورت جمعی به بررسی خواهیم پرداخت و محتوای ارزشمند (ارزش‌آفرین) باقی خواهد ماند.

      فکر می‌کنم سیر تکامل درستی رو داره می‌ره و البته علی کریمی یه کمی زودتر از بقیه بهش رسیده 😉

  3. سلام
    با نظرتون موافقم . شاید زیاد با دنیای تولید محتوا آشنایی نداشته باشم ولی از این سر ماجرا یعنی دیده شدن محتوا نیز همین هرج و مرج وجود داره . ما فارسی زبان ها به اصلت محتوا چندان توجه نداریم و هر چیز جالبی ما رو جذب میکنه و خیلی زود هم زده میکنه . نمونه هاش هم تو شبکه های اجتماعی وجود داره که کافیه یه مطلب جالب و تو چش بنویسی که افراد را جذب خودش کنه ، اونوقت هر جور محتوایی رو میتونی بچسبونی بهش و به خورد مشتری بدی .
    البته باور دارم ذائقه ها هم تغییر کرده . الان یه متن یک صفحه ای بهمون بدن ، اگر همون اول داستان رو مشخص نکنن زود از خوندن منصرف میشیم ولی محتوایی که زود و سریع بتونه انتقال اطلاعات بده جذاب تره .

  4. علی جان سلام؛ امیدوارم حالت خوب باشه

    مثل همیشه نگاه تیزبین و دقیقت رو اینجا هم دیدم و فکر می‌کنم باید برای شخص خودم بنشینم و از نو یک بازنگری داشته باشم

    اما یک بحث دیگر هم من دارم:
    من فقط برای مخاطب آنلاین محتوا تولید نمی‌کنم؛ راستش را بخواهی برای مراجعین و آدم‌های حضوری خودم محتوا را منتشر می‌کنم وبعد هم ارجاع می‌دهم. یک کلونی کوچک از آن محتوایی که نیاز دارم

    آیا به نظرت این مدل می‌تونه به صرفه باشه و ارزش وقت گذاشتن داره؟

    • سلام باران
      من اینجا منظورم نوشتن مقاله برای سایت‌ها بود. یعنی یه نفر سایت شما را بگیره و براش مقاله تولید کنه. مثلاً هفته‌ای سه تا مقاله تو سایت وردپرسی شما منتشر کنه. حالا این آدم را می‌تونید استخدام کنید یا اینکه خودتون داخل شرکت یک نفر که هم کارش فروش هست و هم نوشتن، آموزش بدید که تو سایت مطلب منتشر کنه. به این شخص می‌گن “کارشناس تولید محتوا”

  5. تو ایران متاسفانه تولید محتوا بیشتر تقلیدی و فاقد دید ،استراتژی مشخص، علمی و هوشمندانه هستش،و صرفا باری به هر جهت برای بالارفتن سئو سایت انجام میشه و عده ای سودجو صرفا بخاطر درامد راحت وارد این کار شدن و البته این روند طبیعی هر سیستمی هستش و در نهایت فقط تولید کنندگان واقعی و دارای چشم انداز توی بازار باقی میمونن و بقیه از دور خارج خواهند شد

دیدگاه‌تان را بنویسید: