گوگل، bot یا دستیار صوتی؟

ما برای تعامل با دنیای دیجیتال هر روز به سایت‌هایی مثل گوگل یا شبکه‌های اجتماعی رجوع می‌کنیم.

و نیازهای خود را در قالب کلمات در کادر جستجو گوگل وارد می‌کنیم و اطلاعات لازم را دریافت می‌کنیم.

ولی این سبک استفاده از گوگل به زمانی برمی‌گشت که تمام دنیای دیجیتال محدود به وب و وب سایت بود. و هنوز شبکه‌های اجتماعی و اینترنت اشیا به وجود نیامده بودند.

ظهور شبکه‌های اجتماعی، موبایل و دستگاه‌های متصل به اینترنت باعث شد نحوه تعامل ما با دنیای مجازی تغییر پیدا کند.

و ما امروز می‌توانیم از طریق صحبت کردن با دستیاران صوتی یا گفتگوی با ربات‌های درون شبکه‌های اجتماعی به پاسخ‌های خود دست پیدا کنیم.

امروز بسیاری از کاربران بیشترین زمان آنلاین بودن را درون شبکه‌های اجتماعی صرف می‌کنند تا فضای وب.

به همین خاطر رقبای جدی مثل بات‌ها برای وب‌سایت‌ها از جمله گوگل ظهور کرده که می‌تواند یک خطر بالقوه برای موتور جستجوی گوگل به حساب آید.

به همین خاطر قصد داشتم مقایسه‌ی بین گوگل، botهای درون برنامه‌ی (مثل تلگرام) و دستیار صوتی انجام بدهم.

سوال اینجاست که تعامل ما با دنیای دیجیتال در آینده به چه سمتی خواهد رفت؟

آیا باز کماکان به وب‌سایت گوگل مراجعه خواهیم کرد؟

یا در داخل شبکه‌های اجتماعی با بات‌ها تعامل خواهیم داشت؟

یا نه همه چیز به دستیار صوتی واگذار خواهد شد و دست به کیبورد نخواهیم برد؟

برای همین موضوع جستجوی در اینترنت انجام دادم و به مقاله‌ی جالبی رسیدم که نویسنده با چند مثال عملکرد گوگل را با بات‌ها مقایسه کرده است.

مثلاً برای هواشناسی وقتی ما دنبال آب و هوا یک شهر هستیم.

همانطور که در تصویر زیر دیده می‌شود مراحل کار با گوگل راحتر  و کمتر از ربات (مثلاً تلگرامی) است.

 

یا برای اطلاع از اخبار زرد وقتی اسم یک بازیگر به نام ashton kutcher را در گوگل وارد می‌کنیم و همزمان با ربات CNN هم وارد گفتگو می‌شویم:

 

یا زمانی که دنبال یک مدل کفش مردانه h&m هستیم. گوگل در یک مرحله اطلاعات را نشان می‌دهد. در حالی که ربات در چهار مرحله این کار را انجام می‌دهد.

 

 البته تمام مثال‌های بالا نتیجه استراتژی گوگل است که قصد دارد کاربران در آینده اصلاً روی لینک‌ها کلیک نکنند و وارد سایت‌ها نشوند و از همان صفحه اول گوگل اطلاعات خود را بردارند و بروند.

به همین خاطر گوگل ویژگی‌هایی مثل knowledge graph، featured snippet و AMP را معرفی کرده تا ما در کمترین زمان اطلاعات را در یک فرمت ساده و ثابت دریافت کنیم.

ویژگی featured snippet که باعث می‌شود اطلاعاتی که دنبال آن هستیم بدون مراجعه به وب‌سایت مربوطه در یک فرمت ساده به ما نشان داده شود. در تصویر از گوگل سوال پرسیده شده که ماموریت شرکت گوگل چیست؟

 

ویژگی knowledge graph که اطلاعات مختصر و کوتاهی را در اختیار ما قرار دهد. مثلاً در تصویر ما کلمه ماکروسافت را جستجو کرده‌ایم و گوگل اطلاعات جمع و جوری را در اختیار ما قرار داده. شاید نیاز نباشد به روی لینک‌ها کلیک کنیم.

امکان AMP به وب‌سایت‌ها کمک می‌کند محتوای خود را بهتر و سریعتر به کاربران موبایل نشان دهند.

نکته مهم این است که تمام روش‌های تعامل با کاربر مثل دستیار صوتی نیاز به انبوهی از داده‌‌های ورودی دارد.

هیچ یک از ابزارها مثل بات یا دستیار صوتی در خلای نمی‌توانند فعالیت کنند و باید به یک دیتابیس قوی و هوش مصنوعی قدرتمند متصل باشند.

از طرفی چون گوگل به عنوان یکی از بزرگترین دارندگان داده و محتوا در جهان شناخته می‌شود و حتی ماموریت خود را جمع‌آوری تمام دیتای موجود در جهان قرار داده می‌تواند به عنوان منبع اصلی برای مراجعه سازندگان بات و دستیار صوتی تبدیل شود.

گوگل هر ماه میلیاردها صفحه وب را تحلیل می‌کند، داده‌های کاربران را جمع‌آوری می‌کند  و میزبان میلیاردها سوال‌ها از مردم جهان هست.

گوگل تلاش می‌کند بهترین و دقیق‌ترین پاسخ را به آن‌ها ارسال کند. و هوش مصنوعی او هر روز بیش از هر پیش آموخته‌تر و ورزیده‌تر می‌شود. به همین خاطر در آینده شرکت‌های دیگر مثل IBM‌ و آمازون هم نمی‌توانند به پای گوگل برسند.

هر شرکتی که بات‌ها و دستیاران صوتی ارائه می‌کند در آینده ناچارست از دیتابیس و امکانات گوگل استفاده کند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.