نقشه گسترش ادیان مهم جهان در یک نگاه

ویدیو زیر که از پربیننده‌ترین مطالب سایت Business Insider است در ۲ دقیقه نقشه گسترش ۵ دین مهم دنیا را نشان می‌دهد:

هندو (Hinduism)

بودایی (Buddhism)

مسیحیت (Christianity)

یهودیت (Judaism)

و اسلام (Islam)

 

 

ادیان هم موجودات زنده هستند. مثل همه موجودات زنده دیگر مثل درخت و انسان و گل. طول عمر دارند و ممکن است با یکدیگر نزاع ‌کنند و یکی شکست بخورند و نابود شود. ولی در کل باید آن‌ها را موجودات زنده بدانیم که تلاش می‌کنند حیات داشته باشند.

 

زاکربرگ‌ها، سیستروم‌ها و لری پیج‌ها، فرعونان عصر جدید

فرعون چه کسانی بودند؟ چرا با نگاه منفی به آن‌ها نگاه می‌کنیم؟ شاید به خاطر این باشد که آن‌ها از هزاران نفر همچون برده بهره کشی کردند و از انسان بی‌دفاع برای ساختن اهرام باشکوه و امپراتوری‌های عظیم خود استفاده کنند. در قبال جابجا کردن تخته‌ سنگ‌ها و بیگاری کشیدن هیچ مزدی به آن‌ها پرداخت نکردند. آن‌ها خیل عظیمی از مردم را به کار گرفتند و جز پاره‌ی قوت زنده ماندن و لذت گذری چیزی به آن‌ها تحویل ندادند. عمر و زمان آن‌ها را استثمار کردند تا کاخ‌های خود را آباد کنند.

 

 

 الان مدیران و موسسان تلگرام و گوگل و اینستاگرام در حال انجام همین کارند. آن‌ها برای ساختن کسب و کار خود از هزاران هزار انسان دیگر استفاده می‌کنند. فرعونان عصر قدیم جسم انسان‌ها را به کار می‌گرفتند و فرعونان عصر جدید مغز و قوه توجه را. هر روز به حیل و ترفندهای مختلف تلاش می‌کنند از نرم‌افزارها و ابزارها و اپ‌های آن‌ها بیشتر استفاده کنیم و بیشتر با آن‌ها درگیر شویم تا اهرام و عمارت‌های رویایی خود را سریعتر تکمیل کنند.

 هر ذره فعالیتی که ما در این شبکه‌ها و پلتفرم‌ها و نرم‌افزار می‌شود هر یک به مثابه تکه سنگی است که گوشه‌ای از امپراتوری و سلطنت آن‌ها را می‌سازد و سامان می‌دهد. به ازای هر کلیکی و انگشتی که روی صفحه می‌فشاریم، سکه‌ی از جیب ما خارج شده و در دخل زاکربرگ و سیستروم و لری پیچ و پادشاهان سیلیکون ولی ریخته می‌شود ولی این سکه‌، سکه‌ی مادی نیست چیزی است که از کیسه توجه ما خرج می‌شود.

ما کارگران ذهنی هستیم که به ازای مشتی دوپامین توانمان و زور بازومان را در اختیار ثروتمندان سیلیکون ولی قرار می‌دهیم و این یک معامله غیرمنصفانه و غیرانسانی است.

 

۱۸ پرسش در زمینه بازاریابی محتوا

یکی از امکانات جالبی که گوگل، در کنار کشف و جستجوی اطلاعات، در اختیار ما قرار می‌دهد سوالاتی است که مردم در ذهن دارند . مثلاً اگر عبارت “با میلیون” را در گوگل وارد کنیم و بین دو کلمه، طبق مطلب قبلی، چند کارکتر underscore  تایپ کنیم. تعدادی از سوالات سرمایه‌گذاری مردم ظاهر می‌شود.

 

خوب در هر موضوعی می‌توان کلمات مرتبط را جستجو و سوالات مردم را استخراج کرد. مثلاً من بازاریابی محتوا را انتخاب کردم و تلاش کردم با ابزارهایی مثل Autocomplete و keywordtool.io هر چیزی که مردم در مورد محتوا جستجو کردند را استخراج کنم.

حال لیستی از سوالاتی که مردم در زمینه محتوا پرسیدند آماده است. البته من تغییرات زیادی روی آن‌ها اعمال کردم ولی احساس می‌کنم اگر به صورت حرفه‌ای به دنبال یادگرفتن بازاریابی و استراتژی محتوا هستیم شایسته است به این پرسش‌ها پاسخ دهیم.

۱- تاریخچه بازاریابی محتوا

۲- تعریف بازاریابی محتوا چیست؟

۳- تفاوت بازاریابی محتوا و تبلیغات چیست؟

۴- مثال (هایی در مورد) بازاریابی محتوا

۵- شرکت (های فعال در زمینه) بازاریابی محتوا

۶- بازاریابی محتوا یا سئو؟

۷- ابزارهای بازاریابی محتوا (چه هستند؟)

۸- انواع بازاریابی محتوا

۹- محتوا چیست؟

۱۰- محتوای دیجیتال چیست؟

۱۱- انواع محتوا (محتوای بروشور، محتوای تصویری، محتوای چند رسانه ای، محتوای خبرنامه، محتوای همیشه سبز، محتوای شبکه های اجتماعی، محتوای گرافیکی، محتوای گردشگری، محتوای متنی، محتوای وب، محتوای ویدیویی، محتوای ویروسی)

۱۲- تولید محتوا چیست؟

۱۴- چگونه محتوا تولید کنیم؟

۱۵- محتوای تولید شده توسط کاربر یا UGC

۱۶- صنعت محتوا

۱۷- کارشناس محتوا

۱۸- محتوا پادشاه هست؟ محتوا پادشاه نیست؟

سایر کلمات کلیدی که مردم با محوریت محتوا جستجو کرده‌اند را در قالب یک فایل اکسل استخراج کردم.

 

مطلب مرتبط: ۱۲۵ لینک در استراتژی محتوا

 

توئیت‌های گذری

– یکی دغدغه‌اش تورّم است یکی دیگه تورِ رم

– این کیوسک‌های کتاب را دیدین  تو خیابونا؟ تو جامعه ما تنهایی چیزی که اگر تو خیابان ولش کنی کسی نمی‌دزده همین کتاب است.

– یک مقدار از قضیه‌ی نابود کردن روحیه علمی در جامعه و فراری دادن مردم از علم، تقصیر همین دکتر و مهندس و استاد دانشگاه و دانشجوهاست که پرچمدار علم در جامعه هستند. چرا؟ چون اونقدر عملکردشون ضعیف بوده که هر آدم بی‌سواد نگاه می‌کنه می‌گه اگر آخر و  عاقبت علم و کار علمی این‌ است همین که بهتر سراغ علم نرفتم.

– کسی که از یک ابزار استفاده می‌کنه می‌شه عین اون ابزار. اونهایی که زیاد تلویزیون می‌بیند میشن آدم‌های تلویزیونی. کسانی که زیاد کتاب می‌خونن می‌شن آدم‌های کتابی. یک عده میشه آدم‌های تلگرامی یا آدم‌های اینستاگرامی یا آدم‌های تحت وب. این آخری برای من بیشتر مصداق داره. آدم‌هایی که با وب عجین شدن تا شبکه‌های اجتماعی یا کتاب.

– اون چیزی که مردم پسند است یا اصطلاحاً popular لزوماً خوب نیست. مثلاً کسی که سلبریتی است حتماً آدم موجهی نیست ولی عکس این قضیه درست نیست. آدم‌های فوق العاده خوب داریم که سلبریتی هم هستند.

–  معیار تخصص چیه؟ به قول یاور مشیرفر اگر کسی تونست در یک زمینه “یک میلیون کلمه” بنویسه بعدش می‌تونه خودش را متخصص معرفی کنه. وگرنه هر کس می‌تونه صبح بلند بشه توی بیو اینستاگرام بنویسه “متخصص فلان”

– با اینکه تجربه‌ی کمی در خوندن کتاب‌های انگلیسی و فارسی دارم ولی نمی‌دونم چرا وقتی نسخه انگلیسی یک کتاب را می‌خونم بیشتر می‌فهمم تا نسخه‌های فارسی. علت‌های مختلف داره: یا ما مترجم خوب نداریم یا زبان فارسی کشش متن‌های علمی و به روز را ندارد. بعضی موقع‌ها می‌گم کاش زبانم مادری‌ام انگلیسی بود واقعاً زبان فارسی چه چیزی به ما داده؟ پدرم در اومد آنقدر Alt+ Shift و Ctrl + Shift تو زندگی گرفتم. گذشته از شوخی زبان فارسی یک زبان شاعرانه، غیرعلمی، گنگ و پر از ابهام و ایهام. زبان فارسی نمی‌تونه ما را، در دنیای امروز نجات بده.

–  نوشتن برای من راحتر از ترجمه‌ است. شاید به خاطر اینکه ترجمه با سیستم دو مغز اتفاق میافته و نوشتن با سیستم یک. چون سیستم یک انرژی کمتری می‌خواد پیر آدم در میاد تا یک چیزی را ترجمه کنه.تازه ترجمه یک چارچوب بهت تحمیل می‌کنه که نمی‌تونی حرف دل خودت را بزنی یا اینکه چیزی را کم و زیاد کنی. بهترین راه اینه که چند تا منبع انگلیسی را  آدم بخونه و بعد برداشت خودش را به زبان فارسی بنویسه. باور کنید برای یک ساعتی که برای ترجمه وقت می‌گذاریم دیدگاه خودمون را بنویسم انرژی کمتری صرف ‌کردیم.

۶ کلید میانبر در مرورگر کروم و فایرفاکس

خودم وقتی از مرورگر کروم یا فایرفاکس استفاده می‌کنم این چند کلید میانبر برای من  کاربردی هستند. خواستم آن‌ها را با شما به اشتراک بگذارم.

 

 

برای اینکه تاریخچه یا کش مروگر را پاک کنیم. H اول کلمه History ‌ است

 


وقتی چیزی دانلود می‌کنیم با زدن این کلید‌ها به آخرین فایلی که دانلود کردیم دست  پیدا می‌کنیم.

 

 

این مورد خیلی کاربردی است وقتی به اشتباه یک صفحه را می‌بندید این کلید خیلی به کارتان می آید. یک بار حتماً آن را امتحان کنید.  هر چند بار این کلیدها را بزنید صفحاتی که قبل‌تر باز کردید دوباره باز می‌شوند.

 

 

فقط مواظب باشید اشتباهاً  F4 را نزنید چون مرورگر بسته می‌شود. باز اشکال ندارد چون با Shift + Ctrl + T صفجات بسته شده باز می‌شوند. 🙂

 

 

فرق آن با F5 این است که محتویات صفحه از سرور اصلی سایت بازگذاری می‌شود برعکس F5 خالی که ممکن است از کش مروگر یا کش شرکت ADSL باشد. مواقعی که شارژ ADSL تمام می‌شود ممکن است پس از پرداختن پول باز صفحه شارژ نمایش داده شود در این موارد اگر به اپراتور ADSL زنگ بزنید می‌گویند Crtl + F5 را بزنید که صفجه از سرور اصلی بارگذاری شود نه از کش خود شرکت.

 

مطلب مرتبط: ۳ کلید میانبر برای وردپرس

مطلب مرتبط: کلیدهای معجزه گر Win + X در ویندوز ۷

 

 

دولت چین، با دوربین‌های خود، افراد را در چند دقیقه شناسایی می‌کند

یکی از مطالب قبلی به کنترل شرکت‌های تکنولوژی روی کاربران وجمع آوری اطلاعات شخصیاشاره کردم. طبیعتاً وقتی شرکت‌های خصوصی به خود حق این کار را می‌دهند نباید از دیگران انتظاری بیشتری داشت.

اخیراً شبکه بی‌بی سی گزارش داده دولت چین در حال ساخت بزرگترین و پیشرفته‌ترین سیستم دوربین های مداربسته دنیاست. در شهر guiayang پلیس در حال آزمایش این سیستم است. به طوری که تمام تصاویر شهروندان در بانک اطلاعاتی پلیس شهر جمع آوری شده است. برای بررسی عملکرد این سیستم خبرنگار بی بی سی تصویری از چهره‌ی خود را در اختیار پلیس قرار می‌دهد تا کارایی سیستم سنجیده شود. چقدر طول می‌کشد تا موقعیت او را شناسایی شود.

در ویدویی زیر که به زبان انگلیسی است می‌توانید نتیجه  این آزمایش را مشاهده می‌کنید. ادامه نوشته صرفاً ترجمه بخشی از  ویدیو است.

 

 

در چین دوبین‌های مداربسته در همراهی با با تکنولوژی هوش مصنوعی به صورت گسترده استفاده می‌شود. بعضی از دوربین‌ها می‌توانند چهره فرد را تشخیص دهند و بعضی دیگر حتی قادرند جنسیت، سن و قومیت فرد را از روی تصاویر گرفته شده تعیین کنند.

فقط یک کارخانه در hangzhou‌ یک میلیون دوربین مداربسته تولید و به فروش رسانده است. چین بزرگترین سیستم دوربین‌های مداربسته در جهان را داراست. تخمین زده می‌شود حدود ۱۷۰ میلیون دوربین CCTV در سراسر کشور نصب شده که این تعداد تا سال ۲۰۲۰ به بیش از سه برابر افزایش خواهد یافت.

کارشناس شرکت Dahua Technolgy می‌گوید: ما می‌توانیم چهره هر کس را با کارت شناسایی او تطبیق ‌دهیم و تمام حرکات و مکان‌هایی که در طول هفته اخیر رفته را استخراج کنیم. ما خودرو هر کس را با چهره او لینک می‌دهیم و حتی نزدیکان و کسانی که بیشتر با آن‌ها رفت و آمد می‌کند را شناسایی می‌کنیم. با افزایش تعداد دوربین‌ها قادریم تشخیص دهیم شما با چه کسانی بیشتر ملاقات می‌کنید.

Sudworth گزارشگر بی بی سی برای آزمایش این سیستم از نقطه نزدیک سی تی سنتر شروع به حرکت می‌کند تا پی برد سیستم چقدر طول می‌کشد تا او را شناسایی کند؟ قبلاً تصویر او به عنوان یک عنصر نامطلوب به سیستم اعلام شده.

چند دقیقه طول نمی‌کشد که دوربین موجود در محوطه چهره را تشخیص داده و صدای زنگ اتاق کنترل بلند می‌شود و ماموران بالافاصله او را دستگیر می‌کنند تمام این مراحل فقط ۷ دقیقه طول می‌کشد.

منبع (+)

توئیت‌های هفته

– نوشتن برای نوشتن را دوست ندارم. تو این دوره زمونه که محتوای و سایت و کانال ریخته، وقت و توجه گوهر نایابه گزافه‌نویسی خوب نیست. مخاطب یکبار میاد می‌خونه چیزی نمی‌گه، دوبار می‌یاد می‌خونه، دفعه سوم میره دنبال یک چیز دیگه.

– واقعاً از نوشته‌های ارشادی خسته شدم. از جمله‌ی خودم. نویسنده‌ داره هی تلاش می‌کنه بهت بگه اینکار بکن اون کار نکن. انگار خودش مسیر موفقیت را تا آخر رفته و قله‌های سعادت را فتح کرده که داره به دیگران ارشاد می‌کنه.

– فکر می‌کنم هر قدر تکنولوژی پیشرفت کنه قشر پایین و کم سواد جامعه بیشتر متضرر می‌شه. چون بیشتر این افراد تو کارهایی مشغول به کارند که احتمال داره اتوماتیک بشه. یادمه یکبار مسئول دولتی از سرمایه‌گذاران می‌خواست از چین کارخانه‌ی تمام اتوماتیک وارد نکنن تا جا برای چند تا کارگر باشه کار کنن.

– وقتی تکنولوژی پیشرفت می‌کنه کشورهای توسعه یافته بیشتر سهم می‌برن تا کشورهای توسعه نیافته. یادمه یک نویسنده می‌گفت دوست داشته باشیم یا نه پیشرفت و توسعه آینده سهم کشورهای غربی است تا کشورهای آفریقایی و خاورمیانه.

– زندگی در ایران یعنی زندگی در  سرزمین‌ پیش‌بینی‌ناپذیری:

نمی‌دونی کارمندی که امروز زیر دستت کار می‌کنه فردا میاد سرکار یا نه؟

نمی‌دونی شرکتی که بالا سرته، ته ماه، اخراجت می‌کنه یا نه؟

نمی‌دونی شریک یا مدیری که امروز باهات خوبه فردا نابودت می‌کنه یا نه؟

نمی‌دونی دوستی که امروز باهاش دوستی فردا ناپدید میشه یا نه؟

نمی‌دونی ماشین یا وسیله‌ی که سوار میشی سالم به مقصد می‌رسه یا نه؟

نمی‌دونی اگر مریض بشی آنقدر تمکن داری که هزینه درمانش را بدی یا نه؟

نمی‌دونی چیزی که دیگران تولید کردن و می‌خوری واقعاً سالمه یا نه؟

نمی‌دونی فردا که از خواب بیدار می‌شی آیا شبکه‌ اجتماعی x هست یا نه؟

نمی‌دونی دو روز دیگه سایت یا وبلاگت  سرجاش هست یا نه؟

نمی‌دونی قانون X  بازم فردا وجود داره یا نه؟

نمی‌دونی اصلاً فردا از خواب پاشی ممکلتی به اسم ایران هست یا نه؟