لیست ۷۰ پلاگین وردپرسی که تا امروز استفاده کردم

داشتم دستی به سر و صورت سایت می‌کشیدم، خواستم یک سری از پلاگین‌های بلااستفاده را پاک کنم.  حیفم آمد چون برای بعضی‌هاش خیلی وقت گذاشتم تا پیدا کنم. گفتم ممکنه بعداً بهش نیاز داشته باشم  لیست کامل اونها را اینجا میارم شاید به درد شما هم بخوره. البته زیاد افزونه روی سایتتون نصب نکنید. کند میشه.

.

– Akismet Anti-Spam

پلاگینی برای جلوگیری از کامنت‌های اسپم. چیز خوبی هست با اینکه همیشه چند تا کامنت از زیر دستش رد می‌شه.

.

– Auto Update Plugins و Automatic Plugin Updates

امتحان نکردم. پلاگینی هست که به صورت اتوماتیک پلاگین‌ها را آپدیت می‌کنه و نیازی نیست که هر دفعه دستی اینکار را انجام بدهید.

.

– Author Chat Plugin و WP Dashboard Chat

یک زمانی که تلگرام فیلتر شد به این فکر افتادم که برای چت کردن با تولید کننده محتوام به جای اینکه از یک نرم افزار پیام رسان استفاده کنم ببینم آیا پلاگینی هست که بشه روی وردپرس نصب کرد و داخل همون سایت را نویسندگان سایت چت کرد که به این رسیدم ولی دیگه چکش نکردم چون امکاناتش خیلی ابتدایی بود و فایل هم نمی‌شد ارسال کرد توش.

.

– Automatic Responsive Tables

اینو با پلاگین Tablepress نصب کنید جدول‌هاتون ریسپانسیو و موبایل‌پسند می‌شه

.

– BackWPup

برای بردشتن بک‌آپ از سایت‌های وردپرسی

.

– Blogging Checklist و Good Writer Checkify

برای تولید محتوا چک لیست تهیه کنید.

.

– Buttonizer – Smart Floating Action Button

این فکر کنم دکمه call to action به سایت اضافه می‌کرد.

.

– batch-move و Bulk Move

فکر کنم برای این بود که به صورت فله‌ای دسته‌بندی و تگ پست‌ها را عوض کنیم. یا به صورت فله‌ای پست‌ها را از یک دسته‌بندی به دسته‌بندی دیگه انتقال بدیم.

.

– Call Now Button

برای اضافه کردن دکمه تلفن و تماس با ما به سایت. اگر کسب و کار دارید که افراد بهش زنگ می‌زنن حتماً‌این پلاگین را نصب کنید.

.

– Quick Call Button

اینم برای اضافه کردن دکمه تماس

.

– Categories to Tags Converter Importer

بعضی موقع‌ها دوست دارید دسته‌بندی‌ها که دارید را به تگ تبدیل کنید یا برعکس. این پلاگین این کار را انجام می ده. ولی مواظب باشید که تمام دسته‌بندی‌ها قبلی را باید ریدایرکت کنید وگرنه از نظر سئو افت  می‌کنید.

.

– Contact Form 7

یکی از پلاگین‌های مشهور برای درست کردن فرم. یکی دیگه Gravity form‌ است که فکر کنم کار کردن باهاش آسونتره ولی پولیه.

.

– Crazy Egg

برای فیلم‌برداری کردن از کاربران وقتی نوشته‌ها را می‌خونن یا تهیه heatmap‌ و اینطور مسائل.

.

– Crisp و raychat و Tidio Chat

برای چت آنلاین با مشتریان روی سایت. می‌گن crisp فیلتر شده ولی نمی‌دونم. raychat خوبه ایرانی هم هست. این آخری را  امتحان نکردم

.

– Category Order and Taxonomy Terms Order

دیدید دسته‌بندی سایت براساس حروف الفبا مرتب می‌شه؟ می‌تونید با این پلاگین دسته‌بندی ها را با هر سلیقه‌ای که دوست دارید مرتب کنید.

.

– Disabler

برای غیرفعال کردن امکانات وردپرس

.

– Display PHP Version

نسخه‌ای php که هاست شما استفاده می‌کنه را نشون می‌ده

.

– Display Posts Shortcode

برای نشون دادن لیست پست‌ها داخل مطلب. فکر کنم.

.

– Duplicator

برای بک‌آپ برداشتن و انتقال محتویات وبلاگ از یک هاست به هاست دیگر.

.

– Easy WP SMTP

برای فرستادن ایمیل

.

– Export All URLs و Export Post Info 

برای خروجی گرفتن از لیست پستها و نوشته‌ها. یعنی می‌تونید ببیند کلاً چه مطالبی نوشتید تا حالا.

.

– FV Gravatar Cache

برای کش کردن عکس‌ها آواتار. تصاویر به جای اینکه از سرور خارجی لود بشن روی هاست خودمون ذخیره می‌شن

.

– Google Analytics Dashboard for WP و Google Analytics for WordPress by MonsterInsights

افزونه‌ای گوگل آنالیتیک برای وردپرس. به نظرم امکانات اولی بیشتره ولی دومی یوزر‌فریندلی‌تر است. در پست‌های جداگانه در مورد این دو افزونه توضیح می‌دم. اینا خیلی امکانات دارن در حالی که خیلی‌ها خبر ندارن.

.

– Google Analytics Top Content Widget 

اگر می‌خواهید پربینده‌ترین پست‌ها تون براساس آمار گوگل آنالیتیک نشون داده بشه این را با افزونه قبلی یعنی monsterinsights نصب کنید.

.

– heatmap for WordPress

برای تهیه heatmap از سایت.

.

– Hide SEO Bloat

برای حذف کردن یک سری  امکانات افزونه یواست yoast

.

– HubSpot – Free Marketing Plugin for WordPress

افزونه سایت Hubspot که یک نرم افزار بازاریابی از نوع Saas است. برای track‌کردن کاربرها و اینکه کی کجا میره و چه صفحه‌ای می‌خونه و ….

.

– kk Star Ratings

برای ستاره‌دار شدن نوشته‌ها تو گوگل. فکر کنم هر افزونه‌ی نصب کنید گوگل ستاره‌‌هاشون نشون نمی‌ده غیر از این افزونه.

.

– Inline Preview

اینم جالبه. یکبار حتماً نصب کنید و امتحان کنید. وقتی شما یک نوشته را تو ادیتور وردپرس می‌نویسید وقتی روی دکمه preview‌ می‌زنید که نوشته را چک کنید همیشه یک tab جدید باز میشه. ولی این پلاگین پنجره جدید را کنار همون نوشته باز می‌کنه و دیگه شما نیاز نیست برید و مدام صفحه جدید را چک کنید.

.

– Inline Related Posts

برای اضافه کردن پست‌های مرتبط داخل متن. بعضی افزونه‌ها مطالب مرتبط را انتهای نوشته اضافه می‌کنند ولی این وسط متن این کار را می‌کنه. فقط مطلع باشید اگر از افزونه‌های اینچینی زیاد استفاده کنید دیگه نمی‌تونید اون را حذف کنید چون نوشته‌هاتون خراب میشه و به جای پست‌های مرتبط یک سری کدهای عجق و وجق نشون داده می‌شه.

.

– Indent Lists Button

برای ایجاد تو رفتگی یا indent تو خطوط

.

– Lockdown WP Admin

برای عوض کردن صفحه ورود پیش فرض وردپرس. تا هکرها نتونن سایت را هک کنن.

.

– P3 (Plugin Performance Profiler)

اگر این افزونه را نصب کنید می‌فهمید که کدوم پلاگین سرعت سایت شما را کم می‌کنه و بهتره غیرفعال کنیدش.

.

– PHP Compatibility Checker

این فکر کنم چک می‌کرد ببینه آیا پلاگین‌ها و قالب‌های سایت شما با php نسخه ۷ سازگار هست یا نه؟

.

– Popup Maker

برای درست کردن pop آپ تو سایت. امتحان نکردم.

.

– PublishPress

اینم برای ایجاد فرایند تولید محتوای روی سایت. اگر چند نفر نویسنده داشته باشید.

.

– ManageWP – Worker

برای آپدیت وردپرس.

.

– MetaSlider

این افزونه اسلایدتر از revolution slider ساده‌تر و سبکتره

.

– Oasis Workflow

برای ایجاد فرایند تولید محتوا. به درد کسانی می‌خوره که گروه تولید کنندگان محتوا دارن. امتحان کردم زیاد به درد نخورد.

.

– RAD Text Highlighter

به صورت پیش‌فرض فکر نمی‌کنم نمی‌تونید نوشته‌ها را تو وردپرس هایلایت کنید با این افزونه میشه

.

– Related Posts for WordPress by Bibblio

این افزونه با استفاده از هوش مصنوعی مطالب مرتبط را به پست فعلی را نشون می‌ده. ولی برای مطالب فارسی جواب نمیده فکر کنم ولی ایده‌اش جالب بود.

.

– Remove Query Strings From Static Resources

اینم برای افزایش سرعت سایت. یکی از خطاهایی که Gtmetrix.com میده را حل می‌کنه.

.

– QuickieBar و Top Bar و WP-TopBar و WPFront Notification Bar

برای اضافه کردن تاپ بار یا بنر بالای صفحه به سایت

.

– Rounded Tag Cloud

برای نشان دادن برچسب‌های سایت به صورت ابر.

.

– Smush

برای بهینه‌سازی و کاهش حجم تصاویر به صورت اتوماتیک تو وردپرس. قبلاً اینجا معرفی کردم.

.

– Shortcodes Ultimate

این افزونه خیلی خفنه. شما می‌تونید با استفاده از یک سری کد، هر چیزی که خواستید را به نوشته‌هاتون اضافه کنید مثل باکس‌های زنگی یا نقل و قول و …

.

– Speed Contact Bar

برای نشان دادن اطلاعات تماس.

.

– Squirrly SEO 2018

یک پلاگین برای سئو. امتحان نکردم.

.

– Smart Icons For WordPress

نمی‌دونم فکر کنم آیکون به سایت اضافه می‌کرد.

.

– TinyMCE Advanced

ادیتور وردپرس به صورت پیش‌فرض خیلی از امکانات را نداره یا این افزونه می‌تونید امکانات بیشتری بهش اضافه کنید. حتماً نصب کنید نیازه.

.

– Theme Switcha

برای عوض کردن تم و قالب سایت.

.

– TablePress

وردپرس انگار خودش امکان اضافه کردن جدول نداره. با این افزونه می‌تونید جدول حرفه‌ای به نوشته‌هاتون اضافه کنید. ولی سرعت سایت را پایین میاره. در کل استفاده از جدول سرعت سایت را پایین میاره.

.

– Top Commentators Widget

برای نشان دادن بیشترین کامنت‌گذار. یعنی اسم کسانی که بیشترین کامنت را تو وبلاگ شما گذاشتن را تو ساید‌بار نشون می‌ده

.

– UpdraftPlus – Backup/Restore

به نظرم بهترین افزونه برای بک‌آپ برداشتن از وردپرس است. در یک مطلب نحوه کار باهاش را توضیح خواهم داد.

.

– UTM for Feeds

با این افزونه می‌تونید UTM به لینک های فیدتون اضافه کنید. بعد رفتار کابرانی که از inoreader میان را بررسی کنید

.

–  WP All Export

این برای خروجی گرفتن از محتویات وردپرس است. ولی بهترین استفاده‌ای که من کردم برای انتقال محتوای وبلاگ بلاگفایی به وردپرس بود. تو مطلب طراحی سایت وقتی یکی از دوستان از محتوای وبلاگ قدیمیش تو بلاگفا خروجی rss گرفته بود و نمی‌تونست با import‌ خود وردپرس این کار را انجام بده و خطا می‌داد من با استفاده از این افزونه به راحتی rss را وارد وردپرس جدید کردم. فقط این افزونه پولی هست.

.

– Webcraftic Clearfy – WordPress optimization plugin

برای غیرفعال کردن امکانات وردپرس و افزایش سرعت سایت. امتحان نکردم.

.

– Widget Logic

نمی‌دونم

.

– Wordfence Security

یک افزونه حرفه‌ای برای امنیت وردپرس. خیلی امکانات داره مثلاً‌اینکه به بات‌های مزاحم اجازه ندید به سایت شما حمله کنن و موارد مشابه. همه فقط نصب می‌کنن ولی خیلی تنظیمات و امکانات داره.

.

– WP Disable

اینم برای اینکه بعضی feature های وردپرس را غیرفعال کنید تا سرعت سایت افزایش پیدا کنه.

.

– WP Rocket

بهترین و مشهورترین پلاگین برای افزایش سرعت سایت. فقط مشکل‌ش اینه که پولی است.

.

– WP-RTL

قسمت editor وردپرس انگار به صورت پیش فرض امکان چپ به راست کردن با راست به چپ کردن متن را نداره با این افزونه این قابلیت را به وردپرس اضافه کنید.

.

– Yet Another Related Posts Plugin

برای نشان دادن پست‌های مرتبط. خوبی این افزونه نسبت به inline اینه که اگر بعداً خواستید حذفش کنید مطالبتون بهم نمی‌خوره چون اینا پست‌های مرتبط را آخر متن نشون میدن نه وسط متن.

.

– Yoast SEO Premium

معرف حضور همه است. قوی‌ترین و مشهورترین پلاگین سئو در دنیا.

.

– بسته وردپرس پارسی

اینم پلاگینی که توسط هم‌وطنان خودمان برای فارسی کردن back end ‌و front end وردپرس ارائه شده است.

پست بعدی: back end ‌و front end وردپرس چیست؟

.

نکته‌ پایانی: اگر دوست دارید افزونه‌هایی که دیگران روی سایت وردپرسی نصب کردند را پیدا کنید می‌تونید از افزونه whatsrun و buildwith برای مروگر کروم استفاده کنید. تو این مطلب توضیح دادم.

.

ذهن‌ِ مردم اخبار مثبت را فیلتر می‌کند، آنچه به دست ما می‌رسد محتوای احساسی است بیشتر تا واقعیت

رولف دوبلی در کتاب هنر شفاف اندیشیدن جمله جالب و تامل برانگیزی دارد:

“اگر پیگیری و خواندن اخبار کسی را موفقیت کرده بود خود روزنامه نگاران الان باید از موفقیت‌ترین افراد جامعه می‌بودند”

چرا دنبال کردن اخبار فایده‌ی ندارد؟

از دید من شاید به این برمی‌گردد که آنچه از سایت های خبری و شبکه اجتماعی به دست ما می‌رسد واقعیت محض نیست بلکه محتوای وایرال است

با محتوای وایرال آشنا هستیم. در مطلب میم اینترنتی در مورد آن صحبت کردم. یکی از ویژگی‌های محتوای وایرال بار احساسی شدید است.

بعید می‌دانم خبری را در رسانه‌ها پیدا کنیم که احساسات ما را جریحه‌دار یا برانگیخته نکند.

من هر روز در خانواده خودم این را تجربه کردم. چند روز یک بار مادرم خبر درگذشت یا بیماری یکی از بستگان دور یا نزدیک را به ما می‌دهد.

مثلاً:

“حجت آقا را می‌شناختید؟ همسایه قدیمی‌مان بود، بنده خدا می‌گن سرطان گرفته”

“فردا هفتم صفدرعلی است ، نوه‌یِ عمویِ دامادِ برادرزادهِ خاله‌یِ … نصرت خانم که با موتور تصادف کرده بود. دوتا بچه هم داشت بیچاره”

“شنیدی؟ هفته پیش طلاهای ننه قمر را تو خیابان جلوی چشمش دزدیدن”

من هم به شوخی به مادرم می‌گویم بدشانسی ما اگر ۱۰ نفر تو فامیل ازدواج کنن و ۱۰ تا اتفاق خوب و شادی آفرین هم بیافتد کسی به ما خبر را نمی‌دهد کافی است یک نفر بمیرد و یک خبر منفی تولید شود از هفت جا و هفت دهان و هفت منبر به گوشَت می‌رسانند.

به نظر ذهن ما به شدت فیلتر کننده است.

فیلتر کننده‌یِ اخبار مثبت.

سوراخ‌ این غربیل چنان فشرده است که اجازه نمی‌دهد دانه‌هایِ درشتِ اخبارِ مثبت و شاد از آن رد شود ولی،

دانه‌های ریز اخبار منفی و غم‌انگیز و ناامید کننده چنان از آن رد می‌شوند که نگو. مثل هوایی که استشمام می‌کنیم در فضا پراکنده می‌شوند و در ذهن و گوش ما وارد می‌شوند.

.

شبکه‌های اجتماعی هم که ماشالله پر است از نوع اخبار سیاه و چرکین

اصلاً شبکه های اجتماعی خواستگاه و بستر رشد و پراکندنِ ویروسِ اخبارِ منفی است.

مثلاً تلگرام ذاتاً برای re-share کردن محتوا ساخته شده. اینکه بتوانی در یک ساعت یک خبر را به ۸۰ میلیون نفر برسانی.

متاسفانه کسی که می‌خواهد با  پنجره شبکه‌های اجتماعی و محتوای قطره چکانی و جملات کوتاه و بندانگشتی جهان را درک کند دچار سوء یادگیری می‌شود.

سوء یادگیری از جهل مطلق هم بدتر است.

تجربه شخصی من می‌گوید خواندن اخبار و دنبال کردن محتوای فله‌یِ تلگرام انسان را منفعل می‌کند.

 او را فوق‌العاده هراسان و ترسان و نگران می‌کند.

امیدِ حرکت و تلاش را می‌گیرد.

وقتی ذهن انسان با این حجم زیاد اخبار منفی مواجه می‌شود تنبل می‌شود، کسل می‌شود، دیگر نمی‌خواهد کاری کند.

مثلاً فرض کنیم من یک کارآفرین هستم و فردی مشتاق راه‌اندازی کسب وکار

می‌خواهم در این ممکلت بمانم و سرمایه گذاری کنم. حال مدام اخبار تحریم و بوروکراسی دولت و فساد مدیران دولتی تا قطع آب و برق به گوشم می‌رسد.

ناامید می‌شوم.

 با خودم می‌گویم دیگر نمی‌شود اینجا کار کرد. با این وضع سیاه دولت و فساد وحشتناک مدیران و فقر مردم آیا ارزش دارم  تولید کنم و به بازار ارائه دهم؟ آیا دولت به من مجوز می‌دهد؟ آیا مدیران دولتی از من رشوه می‌گیرند؟ آیا مردمی که ازنظر رسانه‌ها دستشان به دهانشان نمی‌رسد، برای خرید کالای من، دستشان به جیبشان می‌رود؟

ولی.

 آیا واقعیت این است؟ آیا وضع اینقدر خراب است؟

نمی‌شود از دور نظر داد. با خواندن اخبار فقط خبر داد.

باید خودت بروی وسط کار. بپری داخل گود. خودت ببینی و بشونی و بچشی. ببینی دولت چه می‌خواهد. شاید اصلاً آن فساد و بوروکراسی آنطور که رسانه ها می‌گویند نباشد. شاید اصلاً در صنعتی که تو فعالیت می‌کنی بازار بکر و پررونقی باشد.

شاید در همین اوضاع بد اقتصادی مردم کالا و محصول تو را بخرند و بابت آن پول بدهند.

باید با چشمانمان خودمان ببینیم و با دو دستمان واقعیت را لمس کنیم. برویم و ببینیم چه خبر است. در اتاق دربسته نشستن و در مورد اوضاع اقتصادی و کسب کار بیرون نظر دادن درست نیست.

همیشه این جمله مجله اکونومیست را در محمدرضا شعبانعلی در اکانت اینستاگرامش  به اشتراک گذاشته بود را به یاد می‌آورم و  تکرار می‌کنم.

 پشتِ میز، جای خطرناکی برای دیدن دنیاست.

.

من همیشه مکانیسم خبررسانی و رشد خبر در شبکه های اجتماعی و رسانه های خبری را این طور می‌بینم:

ما یک سری خبر درست داریم و یک سری خبر نادرست.

بخش کوچکی از اخبارِ درست، ویژگی وایرالیتی دارند. بخش زیادی از محتوای منفی و احساسی قابلیت وایرال شدن را دارند.

.

بعضی مواقع یک محتوا به جای اینکه خودش ساخته شود، توسط فرد خارجی ساخته و مهندسی می‌شود. مثلاً وقتی کسی عکس یک گربه را طوری فوتوشاپ می‌کند که انگار در حال نماز خواندن است عمداً قصد ساختن محتوای وایرال دارد.

یک محتوای چطور پرطرفدار می‌شود؟

مثلاً ستون اخبار پربازدید سایت عصرایران را بررسی کنیم:

.

اینجا تیترهایی داریم که پرطرفدار هستند.

ولی آیا دغدغه واقعی جامعه اینهاست؟ آیا واقعیت را منعکس کنند؟ آیا درست و مستند هستند؟

از نظر من مراحل پرطرفدار شدن یک محتوا به شرح زیر است:

۱- تولید کننده محتوا یا مدیر سایت دو خبر منتشر می‌کند:

خبر الف که منفی، احساسی جذاب ولی اشتباه و نادرست است.

خبر ب که درست است ولی جذاب نیست و بار احساسی ندارد.

۲- اولین کسی که این دو خبر را می‌خواند احتمالاً روی خبر الف که جذاب است کلیک می‌کند و خبر ب خوانده نمی‌شود.

۳- نفر دوم و سوم و .. هم به ترتیب بیشتر روی خبر الف کلیک می کنند یا آن را بازنشر می‌کنند.

۴- خبر الف پرطرفدار و ترند می‌شود. کاربران جدید چون می‌بییند این محتوای بیشتر لایک و کلیک شده روی آن کلیک می‌کنند این کار باعث می‌شود یک چرخه مثبت ایجاد شود.

.

۵- خبر ب که درست و منطقی ولی جذاب نبود از دور خارج می‌شود

۶- تولید کننده محتوا می‌بیند محتوای جذاب و منفی بیشتر کلیک می‌خورد پس سعی می‌کند از این نوع محتوای بیشتر تولید کند.

۷-  یک چرخه مثبت ایجاد می‌شود. کاربران محتوای منفی می‌خواهند و تولید کننده محتوا می‌بیند انتشار این نوع محتوا درآمد او را افزایش می‌دهد پس بیشتر محتوای منفی تولید می کند و این چرخه باز ادامه پیدا می‌کند.

.

در این حالت هر جا که می‌رویم انبوهی از اخبار زرد و تاریک و غم‌ناک است و انگار هیچ خبر مثبت و امیدوار‌کننده در جهان وجود ندارد.

با این وضع و با این مکانسیم معیوب چطور می‌خواهیم با پیگیری خبرهای تلگرامی و دیسگاوری اینستاگرام وضع دنیا را بفهمیم؟ و برداشت واقعی از اوضاع و احوال جامعه خودمان داشته باشیم؟

حرف نهایی من این است:

آن خبری که مردم در مورد آن صحبت می‌کنند و در رسانه‌ها ترند می‌شود احتمالاً واقعیت نیست بلکه محتوای وایرال و احساسی است.

.

شباهت انسان‌ها به موجوداتِ دنیایِ دیجیتال

بعضی آدم‌ها مثل گوگل‌اند.

فقط به درد گرفتن اطلاعات می‌خورند.

.

از هر چیزی کمی می‌دانند. هر موضوعی از آن‌ها بپرسی بالافاصله جواب تو را می‌دهند. انبوهی از اطلاعات در ذهنشان انباشته شده. و به محض پرسیدن، فوراً جواب تو را گشته و تحویل می‌دهند.

کلاً همه چیزدان و همه چیز فهم‌اند. در تمام موضوعات نظر می‌دهند.

از زندگی شخصی محمد خاتمی گرفته تا تا پاک کردن قالب وردپرسی، حرف برای گفتن دارند.

از این آدم‌ها نباید انتظاری زیادی داشت. قرار نیست ما را سرگرم کند. قرار نیست از کنار آن‌ها بودن لذت ببریم. فقط فقط به درد کسب اطلاعات می‌خورند.

 

بعضی آدم‌ها انگار وبلاگ تخصصی‌اند.

آن‌ها شبیه استاد دانشگاه هستند. در مورد یک موضوع همه چیز را می‌دانند ولی بسیار بسیار عمیق.

هر وقت‌شان می‌بینی در زمینه تخصصی خود حرف می‌زنند.

تک بعدی و خشک هستند. مثل ماشین هستند.

در مورد مسائل دیگر چیزی نمی‌دانند. فقط و فقط روی رشته تخصصی خود تمرکز دارند.

از این گونه انسان‌ها هم نباید انتظار دوستی و همنشینی و لذت بردن و کیف کردن داشته باشی.

 

بعضی آدم‌ها مثل یوتیوب و آپارات هستند.

مخصوص اوقات فراغت و سرگرمی.

.

اینها شبیه بازیگرها و خواننده‌ها و مجری‌ها و دلقک‌ها هستند.

پرشور و پرهیجان و پر از احساسات. اهل رقص و موسیقی و پریدن و جهیدن. چند لحظه‌ که با اینها بگذارنی خیلی حالت خوب می‌شود.

 

بعضی آدم‌ها شبیه تلگرام هستند.

خبرچین و فضول.

آماده‌اند تا یک حرف از تو بشوند و بالافاصله کفِ دستِ دوست و آشنای دیگر بگذارند.

مثل پیام‌هایی که در تلگرام دست به دست می‌چرخد این‌ها هم خبرهای خصوصی و غیرخصوصی مردم را مخابره می‌کنند.

 

بعضی آدم‌ها مثل اینستاگرام هستند

به درد show و نمایش می‌خورند.

اطلاعات مفیدی برای عرضه ندارند.  پیش این‌جماعت می‌رویم تا چند لحظه‌‌ای خوش باشیم.

مثل اکثر پست‌های اینستاگرام که یک خط هم کپشن ندارد این‌ها هم صرفا ظاهرند و حرفی برای گفتن ندارند.

چیز خاصی از آن‌ها در نمی‌آید جز قیافه و اندام زیبا.

برعکس گوگل و وبلاگ تخصصی‌ها نه سوادی دارند و نه تحلیلی و نه درکی.

مثل بعضی هنرپیشه‌ها که فقط  شمایل و صدای زیبا دارند و دیگر هیچ.

قرار نیست هنگام مواجه با این‌ گروه رشد کنیم فقط آمدیم تا چشمانمان چند دقیقه‌ای لذت ببرد.

.

.

مغز آدم‌های شبه‌یوتیوبی و شبه‌تلگرامی و شبه‌اینستاگرامی پر است از غلط و غلوط.

ملغمه‌ای است از راست و دروغ.

نصف داستان‌هایی که می‌گویند اگر درست باشد نصف دیگر جعلی و قلابی است.

شایعه، اخبار منفی و آمارهای نادرست بخشی از حرف‌هایی است که هر روز از آن‌ها می‌شنویم.

 

مطالب مرتبط با شبکه‌های اجتماعی:

هر شبکه اجتماعی را بهر کاری ساختند

میکروسلبریتی‌ها

قضاوت براساس یک کلیپ و بس

 

افزونه‌یِ برای تغییر دادن محل جستجو در گوگل

همانطور که می‌دانیم  نتایج گوگل براساس سلیقه و محل زندگی کاربران تغییر می‌کند.

مثلاً عبارت News را جستجو کنید. اگر در ایران باشید ممکن است گوگل،  پرس‌تی‌وی (presstv.com) و ایسنای انگلیسی (en.isna.ir) را نشان دهد و اگر در آمریکا باشید سایت‌های ABC یا فاکس نیوز.

 

عبارت یکسان ولی نتایج متفاوت (منبع عکس)

 

یا به دنبال یک شرکت حمل بار باشید. با جستجو کردن عبارت باربری، شرکت‌هایی که در شهر شما و نزدیک محل زندگی شما هستند نشان داده می‌شود.

مثلاً مطلبی نوشته شده با عنوان وانت بار زنجان.

وقتی کاربر در شهر زنجان عبارت “وانت بار” را جستجو می‌کند به صورت اتوماتیک گوگل این صفحه را اول به کاربر نشان می‌دهد.

اینجا در کوئری، کاربر به شهر اشاره نکرده ولی گوگل با روش‌های مختلف می‌داند کاربر از چه شهری جستجو کرده و تشخیص می‌دهد این مطلبی به درد او می‌خورد.

اگرچه این مساله موجب راحتی کاربران هست ولی برای سئوکارها دردسر است. چون شهری که مشتریان زندگی می‌کند با شهری که مدیرسایت زندگی می‌کند متفاوت است. الان سایت‌هایی هستند که برای تهران مطلب تولید می‌کنند ولی خودشان در شهرستان هستند.

نتایجی که گوگل به کاربر تهرانی نشان می‌دهد بعضاً متفاوت با کاربری است که در کرج زندگی می‌کند.

این ممکن است خطا ایجاد کند.

برای حل این مشکل من از افزونه Manual Geolocation  کروم استفاده می‌کنم. برای فایرفاکس افزونه Location Guard موجود است. البته من امتحان نکردم.

در این افزونه‌ها به صورت فیک و قلابی به مرورگر مختصات داده می‌شود و گوگل براساس آن شهر نتایج جستجو را اختصاصی می‌کند.

چون خدمات سایت ما برای شهر تهران است من مختصات مرکز تهران یعنی یوسف آباد را به افزونه دادم.

 

 

بعد از جستجو کردن می‌توانم با زدن دکمه Use Precise Location محل جستجوی را به یو‌سف‌آباد تهران تغییر یافت.

 

 

شهری که بازار هدف در آن قرار دارد مهم است. اگر روی سایت انگلیسی زبان کار می‌کنید این نقطه حتی می‌تواند خارج از ایران باشد.

برای جستجوی موبایل فعلاً من راه‌حل یا افزونه‌ای پیدا نکردم. اگر شما پیشنهادی دارید خوشحال می‌شوم در بخش کامنت‌ها اشاره کنید.

حداقل کار، مسدود کردن دسترسی مروگر کروم به Location گوشی است. ویدیو زیر به مدت یک دقیقه نشان می‌دهد:

 

مطالب مرتبط با Location

گوکل چطور مکان شما را تشخیص می‌دهد؟

گوگل چطور ترافیک تهران را نشان می‌دهد؟

 

تعریفِ پولدار در عصر دیجیتال: کسی که تلفن ندارد

توجه: این نوشته علمی نیست و نظرات شخصی و بعضاً مغرضانه است.

فکر می‌کنم در ۵ سال گذشته دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم بسیار تغییر یافته و بهتر است معانی بعضی واژه‌ها از نو تعریف شوند.

از جمله این کلمات ثروت و ثروتمندی است.

احساس می‌کنم در دوران جدید ثروتمند واقعی دیگر کسی نیست که مال و املاک فراوان دارد یا حساب بانکی‌ او پر از پول است. تعریف ثروت و ثروتمندی در دوران دیجیتال دچار تغییر شده است. من تعریف خودم را ارائه می‌کنم:

ثروتمند واقعی در عصر دیجیتال کسی هست که بدون اینکه خسارتی به او وارد شود هر لحظه‌ “اراده کرد” بتواند گوشی تلفن خود را خاموش کرده و چندماه‌ به آن پاسخ ندهد.

 

 

فقیر کسی است که به تلفن وابسته است. به تلگرام وابسته است. به اینستاگرام وابسته لست.

اگر کسی مدیرعامل بزرگترین شرکت جهان باشد ولی نتواند یک لحظه‌ی هم شده تلفن خود را کنار بگذارد در نظر من او یک کارگر است. بهتر بگویم کارگرِ تلفنِ خویش. کارگرِ فرعونان عصر جدید.

کسی که مجبور است هر لحظه تلفن یا شبکه‌های اجتماعی خود را چک کند تهی‌دست است اگر ثروت قارون را داشته باشد.

چرا این تعریف را ارائه می‌کنم؟

هر کس برای رسیدن به قله موفقیت و هدف‌های مالی داشته‌هایی از دست می‌دهد. ممکن است خانواده باشد ممکن است سلامتی باشد. ممکن است جوانی‌اش باشد. بالاخره این دنیا محل معامله است. برای اینکه پول به دست بیاوری باید چیزی از دست بدهی. حال هر چیزی که باشد.

آدم باهوش کسی است که با کمترین خسارت پولدار شود و بی‌ارزشترین منبع خود را بدهد تا ثروتمند شود. مثلاً کسی تمام عمر و سلامتی را بدهد تا ۳۰۰ میلیون دربیاورد مثلا ثروتمند شده (در دهات ما و البته قبل از گران‌شدن دلار 🙂 ) ولی از نگاه یک ناظر بیرونی یک آدم احمق محسوب می‌شود چون معامله‌ی خوبی انجام نداده. از طرف دیگر کسی که یک دامنه اینترنتی که مایملک اوست را به ۸۰ میلیون بفروشد انصافاً باید به او معامله‌گر موفق گفت.

این روزها دیگر نه وقت، زمان و انرژی و جوانی و زور بازو مثل سابق ارزشمند نیست. ارزشمندترین منبع ما توجه است.

توجه از گرانترین منابع دنیا است. اگر وابستگی مطلق به تلفن وجود دارد احتمالاً در حال از دست دادن گرانترین، نایاب ترین و مهمترین منبع جهان یعنی توجه هستیم.

هر بار که یک نوتیفیکشن را چک می‌کند یا از یک کانال به کانال دیگر می‌رود در حال خرج کردن سکه‌های توجه‌ است و مبتلا شدن به ویروس‌های سیاه

نمی‌داند چه منبع بسیار بسیار بسیار ارزشمندی از کف می‌دهد.

فقدان توجه با چشمان ظاهری قابل مشاهده نیست بلکه اثر از آن چنان موریانه‌وار بینان زندگی را می‌پوساند که نمی‌داند از کجا خورده و علت عدم پیشرفت و درجا زدن او چیست و چرا با اینکه صبح تا شب می‌دود ولی به موفقیت نمی‌رسد.

 

مطالب مرتبط با مدیریت توجه:

از دو پنجره به دنیای اینترنت نگاه کنیم

کش دادن زمان با تکنولوژی؟

میکرواکشنی برای مدیریت توجه

 

مطالب مرتبط با مدیریت منابع:

زمان مساوی پول است؟

یادگیری از منظر مدیریت منابع

 

در حسرتِ فروشنده شدن

توجه: این متن خاصیتی ندارد و  برون‌ریزی ذهنی است. ممکن است باج گیری عاطفی از خوانندگان باشد.

نمی‌دانم ضعف زبان بود. اینکه ما با زبان فارسی و در محیط فارسی رشد نکردیم.  بسیاری از لغت‌های کوچه و خیابان و روزمره مردم را ندانستیم و الان هم نمی‌دانیم یا اینکه دلیل دیگری داشت.

اینکه عزت نفس پایین داشتیم یا داریم. اگر توانمندی و مهارت و دانش بالایی هم داریم ولی خودمان هم  از آن خبر نداریم و یا به وجود آن باور نداریم

اینکه مغرور بودیم

اینکه تنبل بودیم

اینکه زیاد دانشگاه رفتیم

اینکه ترسو بودیم

اینکه از نه شنیدن هراس داشتیم.

اینکه تفکر کمونیستی و ضدسرمایه‌داری در تهِ ذهنِ ما وجود داشت و همچنان هم وجود دارد و اینکه به برابری مطلق بین انسان‌ها اعتقاد داشته و داریم.

نمی‌دانم علت چه بود

ولی در نهایت من نتوانستم فروشنده شوم.

مهارت فروختن و دیگران را قانع کردن.

 چند سال پیش آرزو کردم ولی نشد.

حس بدی است.

حسرت اینکه یکبار درست و حسابی یک نفر را با حرف‌هایت قانع کنی.

همیشه هم اگر چیزی گفتی دیگران مخالفت کرده‌اند

حتی اگر در خلوت به تو ایمان بیاورند.

حس بازنده بودن در اکثر مذاکره‌های زندگی.

ممکن است برای بعضی‌ها مذاکره کردن و ارتباط گرفتن با دیگران و فروختن حرف و جنس و عقیده‌شان آسان باشد ولی برای من سخت است. نمی‌دانم چرا.

غم‌باد می‌گیرم وقتی می‌بینم دیگران با قدرت کلام و استدلال و پرویی کار خودشان را جلو می‌برند و دیگران را قانع می‌کنند و رشد و پیشرفت مالی و مادی را تجربه می‌کنند.

بارها فکر کردم. با خودم فکر کردم می‌گویم احتمالاً دلیل اصلی آن ضعف زبان باشد.

در جایی و شهری زندگی کردم و بزرگ شدم که نه زبان مادری را کامل فهمیدم و از لغات آن سر درآوردم و نه زبان ملی کشور را که فارسی ا‌ست.

آخر زبان فارسی که همین چهار تا کلمه نیست که در کتاب‌های دبستان و دبیرستان یاد می‌گیریم.

هر زبان اصطلاح دارد، ضرب المثل دارد، حکایت دارد، شعر دارد، نثر دارد. باید در آن زندگی کرد.

وقتی کلمه پیدا نمی‌کنی تا چیزی که در ذهن داری بگویی چکار کنی؟

حتی وقتی ناراحت هستی فحش مرتبط هم نمی‌توانی در دلت به طرف بگویی؟ به کدام زبان: فارسی؟ ترکی؟ انگلیسی؟

 از هر کدام اندکی می‌دانی و نه کامل. سرگردان بین مثلت فارسی و ترکی و انگلیسی.

وقتی واژگان آن زبان را نمی‌دانی چطور می‌خواهی با دیگران ارتباط بگیری؟ چطور می‌توانی مذاکره کنی؟ چطور می‌توانی آن‌ها را اقناع کنی؟

بالاخره ارتباط انسان با انسان با زبان است. کسی که زبان غالب مردم را نمی‌داند کارش لنگ است.

مادرم چند سال است می‌گوید برو یک مغازه باز کن و چیزی بفروش. پیش خودم می‌خندم و می‌گویم: من؟ فروشندگی در شان ما نیست. دیگر وقت اینکار گذشته ما مثلاً برای خودمان یک پا تحلیل‌گری هستیم. من کجا و تو کوچه و خیابان رفتن کجا.

ولی باز فکر می‌کنم باید روزی فروشندگی را تجربه کنم. این مسیر را یکبار باید تجربه کرد وگرنه این حسرت تا آخر عمر پیش آدم می‌ماند و آزارم می‌دهد.

واژه نامه‌ی بازاریابی محتوا (حرف E)

 حرف A 

A/B Testing یا Split-Testing

شاید در نگاه اول تست A/B شبیه کارهایی به نظر می‌رسد که دانشمندان در آزمایشگاه فیزیک روی اتم ها و پروتون ها و نورون‌ها انجام می‌دهند ولی در واقع تست AB یک راه ساده و روش‌مند برای افزایش نرخ تبدیل در فضای آنلاین است.

مثلاً دو صفحه وب را فرض کنید. هر دو صفحه دقیقاً مشابه هم هستند جز در تیتر. مثلاً اولی تیتر الف و دومی تیتر ب را دارد. کاری که می‌کنیم صفحه اول را به پنجاه درصد بازدیدکنندگان نشان می‌دهیم و صفحه دوم را به ۵۰ درصد دیگر.  بعد بررسی می‌کنیم که از کدام صفحه استقبال بیشتری شده و نرخ تبدیل بیشتری دارد؟ آن را به عنوان صفحه برتر انتخاب می‌کنیم.

حال تست AB را روی همین صفحه ادامه می‌دهیم. مثلاً یک نسخه با ویدیو و یک نسخه بدون ویدیو آماده می‌کنیم. یا شاید دو نسخه یکی با دکمه‌های آبی و یک نسخه با دکمه‌های سبز تهیه کنیم و بسنجیم که بازدیدکنندگان کدام را بیشتر می‌پسندند.

در تست AB می‌توانید بی‌نهایت اجزای صفحه را تغییر دهید. این کار در کنار اینکه بسیار جذاب و اعتیادآور برای شما منافع مالی زیادی هم به ارمغان می‌آورد.

Above the Fold

Above the Fold بخشی از صفحه وب هست که بدون اسکرول کردن قابل مشاهده است. قسمت بالای صفحه که به محض باز کردن می‌بینیم.

Affiliate Marketing

تقسیم سود بین صاحب سایت و تبلیغ دهنده براساس شاخص‌های عملکردی. این شاخص‌های ممکن است تعداد فروش، تعداد کلیک یا تعداد ثبت نام‌های کاربران باشد.

Agile

کلمه Agile که در بازاریابی محتوا استفاده می‌شود در اصل از دنیای مهندسی کامپیوتر و توسعه نرم افزار آمده و به معنی توسعه تدریجی و پویا است. چابک می‌گوید شما از یک چیز کوچک شروع کنید. سپس از تعداد محدودی از کاربران فیدبک بگیرید. اینکه نظر آن‌ها چیست و چه بخش‌هایی باید بهبود پیدا کند.

بعد از بهبود‌ همین مراحل را باز تکرار می‌شود. فرق این روش با روش‌های سنتی این است که در فرایندهای قدیمی همه منتظر بودند تا محصول نهایی شود و در آخر کار، که یک محصول کامل ارائه می‌شود، مردم نظر خود را اعلام کنند.

Aggregate

فرایند یک‌کاسه کردن اطلاعات

Analytics

روشی برای کشف و جستجوی الگوهای معنی‌دار بین داده‌هاست. چند ابزار متدوال که در بازاریابی محتوا استفاده می‌شود عبارت‌اند از Google Analytics  و Google Webmaster Tools و Facebook Insights.  اطلاعات رفتاری کاربران، کانال‌های ورود کاربران و نرخ تبدیل از جمله‌ی داده‌های تحلیلی هستند.

Ann Handley

مدیریت ارشد محتوا Chief Content Officer در سایت MarketingPros  یکی مراجع مهم در زمینه بازاریابی. او همچنین از نویسندگان کتاب Content Rules است.

Autoblogging

به فرایند انتشار اتوماتیک محتوا روی وبلاگ یا سایت Autoblogging گفته می‌شود. محتوا توسط فید RSS منشر می‌شود و یا از سایر ابزارهای Aggregator استفاده می‌شود. اتوبلاگینگ اکثر مواقع با Content Curation اشتباه گرفته می‌شود. در اتوبلاگینگ کنترل کمتری روی اختصاصی بودن و شخصی‌سازی بودن محتوا وجود دارد.

Autoresponder

یک سری ایمیل در ایمیل مارکنیگ است که توسط شما و براساس ترتیب و فرکانسی که شما تعیین می‌کنید فرستاده می‌شود.

حرف B

B2B

کسب و کاری که خدمت یا کالای خود را به سایر کسب و کارها می‌فروشد. Adobe و جنرال الکتریک نمونه‌هایی از شرکت های b2b هستند

Backlinks

بک لینک صفحاتی وب را نشان می‌دهد که به نوشته شما اشاره می کنند. شما معمولاً بک لینک را در انتهای مقالات یا پست های وبلاگ می‌بینید.

Blogging

به انتشار محتوا روی وب گفته می‌شود. بلاگ جایی است که محتوا در آنجا منتشر می‌شود. Blog مخفف weblog است که آنهم ترکیب web  و log  است. در اوایل وبلاگ نویسی ده ۹۰ میلادی وبلاگ بیشتر خاطرات شخصی بودند. در دهه ۲۰۰۰ وبلاگ نویسی به روش غالب در انتشار محتوا تبدیل شد. طوری که الان بیشتر کسب و کارها وبلاگ دارند.

Bounce Rate

درصد کاربرانی که وارد سایت شما می‌شوند ولی بدون دیدن صفحات دیگر از آن خارج می‌شوند. البته نباید آن را با نرخ خروج اشتباه گرفت. نرخ خروج یک صفحه خاص درصد افرادی را نشان می‌دهد که از آن صفحه خاص به سایت‌های دیگر رفته‌اند (البته بعد از دیدن صفحاتی از سایت شما)

Buyer Persona

یگ گزارش ریز و با جزئیات در مورد ویژگی‌های مشتری ایده آل. اطلاعات در این گزارش شامل مواردی مثل آرزوها و ترس‌ها و انتخاب‌های شغلی و سرگرمی‌های فرد و حسشان نسبت به کالا یا محصول شما می‌شود.

Buying Cycle

مراحلی که یک مشتری طی می‌کند تا در نهایت از کسب و کار ما خرید کند. حداقل ۵ مرحله وجود دارد که مشتری از آن‌ها عبور می‌کند. آگاهی – در نظر گرفتن – قصد کردن- خرید و خرید مجدد.

B2B Marketing

بازاریابی یک کسب و کار برای جذب کسب و کارهای دیگر. بازاریابی محصول برای مشتریان سازمانی که جامعه هدف ما هستند.

B2C Marketing

بازاریابی سازمان از مردم. بازاریابی محصول برای مردم به عنوان مشتری نهایی.

Blog Marketing

یک شیوه بازاریابی یا بخشی از یک برنامه بازاریابی بزرگ که وبلاگ به عنوان محور اصلی focal point کار انتخاب شده است. اجزای تشکیل دهنده بازاریابی وبلاگی عبارتند از بازاریابی محتوا و سئو

Brand Awareness

یک شاخص که میزان آگاهی مصرف کنندگان یا جستجوکنندگان وب از برند را نشان می‌دهد. در یک برنامه بازاریابی آنلاین برندآگاهی یا Brand Awareness توسط شاخص‌هایی مثل ترافیک مستقیم وب‌سایت یا جستجوی‌ برند شده branded search یعنی جستجویی که کاربر با اسم خود شرکت را جستجو کرده و وارد سایت می‌شود.

Brand Building

یکی از هدف‌های برنامه‌های بازاریابی آنلاین ساخت برند است. استراتژی‌ها و تاکتیک‌هایی که به کار گرفته می‌شوند تا آگاهی نسبت به نام برند ایجاد شود.

 اثربخشی فرایند برندسازی با شاخص‌هایی مثل ترافیک مستقیم سایت یا جستجوهای برند شده یعنی میزان جستجویی که کاربر با اسم شرکت  وارد سایت شده اندازه گیری می شود.

Brand Engagement

میزان وابستگی برند با کاربران را نشان می‌دهد. از شاخص‌های معمول که برای درگیری برند استفاده می‌شود به تعداد کامنت‌های وبلاگ و ایتنتراکشن در شبکه‌های اجتماعی اشاره کرد.

Business Blogging

جنسی از وبلاگ نویسی که برای تامین اهداف یک شرکت استفاده می‌شود. مثلاً شرکت‌ها برای افزایش ترافیک سایت یا دیده شدن برند خود قصد راه اندازی  وبلاگ داشته باشند.

Business Blogging Software

 نرم افزاری که کار تولید و انتشار محتوا برای وبلاگ نویسان شرکت آسان می‌کند. هدف این است که محتوا به موتورهای جستجو شناسانده شود.

حرف C

Click-Through Rate   یا CTR

تعداد دفعاتی که کاربر روی یک لینک کلیک می‌کند تقسیم بر تعداد دفعاتی که آن لینک را دیده است. مثلاً اگر ۱۰۰ نفر  یک لینک را ببینند و تنها ۱۰ نفر روی آن کلیک کنند CTR آن لینک ۱۰ درصد خواهد بود. این واژه در ایمیل مارکتینگ خیلی استفاده می‌شود.

CC Chapman

یک کارآفرین، برنامه‌ساز و متخصص بازاریابی آنلاین که نویسنده همکار کتاب Content Rules  است. او بنیانگذار digitaldads.com هم می‌باشد.

Content Management System یا CMS

سیستمی که با آن محتوای یک سایت را مدیریت می‌کنند. مثلاً این سیستم می‌تواند پلتفرم وردپرس باشد. یک CMS کمک می‌کند که محتوای خود را مدیریت کرده و آن را به صورت آنلاین منتشر کنیم.

Content Marketing

بازاریابی محتوا به فرایند تولید و اشتراک‌گذاری محتوای رایگان و باارزش گفته می‌شود تا بدین وسیله بتوان کاربران بالالقوه را به مشتری و مشتریان را به یک خریدار دائمی تبدیل کنیم. نوع محتوایی که تولید می‌شود با محصولی که فروخته می‌شود ارتباط دارد. در بازاریابی محتوا قصد داریم مردم را طوری آموزش دهیم که از کسب و کار ما خبردار شوند،  آن را دوست داشته باشند و طوری به آن اعتماد کنند که خرید نهایی را انجام دهند.

Content Shock

هر چه قدر اقبال عمومی به بازاریابی محتوا بیشتر و بیشتر می‌شود. ما آرام آرام با پدیده‌ی به نام Content Cliff مواجه می‌شویم. یک دوره که آنچنان محتوا دچار فروپاشی می‌شود که ظرفیت مخاطبان برای مصرف این حجم محتوا به انتهای خود می‌رسد.

Copywriting

کپی‌رایتینگ یکی از اجزای مهم بازاریابی آنلاین است. علم  و هنر کپی‌رایتینگ یعنی چه کلماتی را به مشتری تحویل دهیم که باعث یک فعل یا عمل یا تصمیم در مشتری شود. تست کردن یک بخش مهم از کپی راتینگ محسوب می‌شود.

Cornerstone Content

محتوای کرنرستون اطلاعات ساده ولی کاملاً ضروری روی وب‌سایت شماست که به سوالات متدوال پاسخ می‌دهد، مشکلات را پاسخ می‌دهد. سرگرم می‌کند. آموزش می‌دهد. یا همزمان همه‌ی این موارد را انجام می‌دهد.

نکته اصلی اینجاست که محتوایی تولید کنیم که ارزش لینک دادن داشته باشد و دنبال راهی باشیم که آن را به دست دیگران برسانیم.

صفحه‌ی که محتوای کرنراستون ما محسوب می‌شود باید همه‌ی چیزهایی که در مورد یک موضوع خاص را یکجا جمع کرده و به خواننده ارائه کند.

معمولاً شما از سایر نوشته‌ها مثل پست‌های وبلاگ یا مقالات به کرنراستون لینک می‌دهید. چون محتواهای کرنراستون  موضوعاتی هستند که شما اغلب در مورد آن‌ها صحبت می‌کنید.

هر کرنراستون محلی برای جمع کردن محتواهای مرتبط است. تمام اطلاعات پایه‌ی و اساسی و ضروری یکجا و در کرنراستون جمع آوری می‌شود.

محتوای کرنراستون به شما کمک می‌کند بهترین محتواهایی که آرشیو شدند را آنجا نشان دهید. همچنین برای شما بک لینک جذب می کند. مشترک پدید می‌آورد و ترافیک شما را افزایش می‌دهد. این‌‌ها دراصل هدف سایتی است به دنبال سودآوریست.

Cost Per Action  یا CPA

هزینه تبدیل یک مخاطب به مشتری چقدر است؟ CPA آن را نشان می‌دهد.

Cost Per Click   یا CPC

یک نوع مدل پرداخت در صنعت تبلیغات که در آن صاحب بنر به ازای تعداد کلیک روی بنرها پول پرداخت می‌کند. برخلاف مدل سنتی که تعداد مشاهده‌ها یا impression ملاک نظر بود. در این روش به محض اینکه بودجه روزانه تمام شد تبلیغات متوقف می‌شود.

Cost Per 1,000 Impressions   یا CPM

یکی از شاخص‌های مورد استفاده در تبلیغات اینترنتی. CPM هزینه‌ی است که تبلیغ کننده برای نشان دادن تبلیغ به ۱۰۰۰ نفر پرداخت می‌کند. CPM را با شاخص قبلی CPC مقایسه می‌کنند.

Cost Per Sale  یا CPS

برای اینکه یک خرید اتفاق بیافتد چقدر هزینه کردیم؟ CPS‌ آن را اندازه گیری می‌کند.

Creative Commons Licenses

لایسنس‌های رایگان که به سازنده اجازه می‌دهد حق و حقوق اثر خود را به دیگران اعلام کند. اینکه چقدر از آن حق و حقوق را برای خود حفظ می‌کند و چقدر اجازه‌ی دسترسی به مخاطبان و سازندگان دیگر اعطا می‌کند. به طور مثال اگر شما یک عکاس هستید، می‌توانید به دیگران اجازه‌ی توزیع، ریمیکس، تویئک و تغییر عکس‌های خود را حتی برای مصارف تجاری بدهید ولی به شرط اینکه به نام شما به عنوان سازنده اصلی عکس اشاره کنند.

Crowdsourcing

به جمع آوری ایده، پول،  محتوا یا خدمت از طریق درخواست کمک از گروهی بزرگ از مردم گفته می‌شود. کرودسورسینگ معمولاً در فضای های آنلاین اتفاق می‌افتد.

Curation

هنر جمع آوری، سازماندهی و اشتراک محتوا است. این کار از طریق شبکه‌های اجتماعی، وبلاگ و خبرنامه‌ی ایمیلی اتفاق می‌افتد.

حرف D

Digital Commerce

تجارت دیجیتال زمانی اتفاق می‌افتد که یک خریدار مبلغی را برای خرید کالای دیجیتال به فروشنده پرداخت می‌کند. فروشنده می‌تواند فرد یا یک شرکت باشد. ولی کالای دیجیتال چیست؟ به مثال‌های زیر توجه کنید:

نرم افزار

دوره‌های آنلاین آموزشی

کتاب اکترونیک یا Ebook

فایل‌های پخش زنده

فونت و فایل های گرافیکی

اپلکیشین

توکن‌های آنلاین کازینو

پس‌زمینه دسکتاپ

بازی کامپیوتری

فایل‌های موسیقی

به طور خلاصه کالای دیجیتال، کالای غیرفیزیکی است که تنها در حالت دیجیتال وجود دارند. به همین خاطر خرید و فروش این اجناس به تجارت دیجیتال معروف است.

نکته‌ی جالبی که در مورد کالای دیجیتا اینکه وقتی این نوع از کالا تولید شد و مشتری خود را پیدا کرد می‌تواند برای مدت طولانی منبع درآمد تولید کنندگان باشد.

Digital Sharecropping

مساقات دیجیتال واژه‌ای است که توسط نیکولاس کار ابداع شده و وضعیتی را توصیف می‌کند که Web 2.0 زمینه ساز آن بوده. تعریف آن چنین است: یکی از ویژگی‌های اصلی وب ۲ قرار گرفتن تولید (محتوا) در دستان اکثریت مردم و تمرکز سود در دستان عده معدود است. یعنی هر کس در شبکه اجتماعی فیس‌بوک می‌تواند تولید محتوا کند ولی پس از آن محتوا به فیس‌بوک تعلق دارد این یعنی ساختن کسب و کار در زمین دیگران.

Digital Marketing

فرایند استفاده از کانال‌های دسترسی الکترونیک از جمله اینترنت برای اطلاع‌رسانی فعالیت‌ها و برنامه‌ها

Direct Marketing

بازاریابی مستقیم: نوعی از بازاریابی که در آن مستقیماً به گروه خاص از مشتریان  ایمیل و کاتالوگ فرستاده می‌شود.

Direct Response

پروموشن‌ و تشویق‌هایی که به مشتری به ازای ارسال پاسخ در قالب ایمیل با تلفن یا سایر ابزارهای ارتباطی داده می‌شود.

Data Mining

آنالیز پایگاه داده برای استخراج داده‌هایی در مورد کاربران که can inform behavior. یکبار که شما user base خودتان را شناختید می‌توانید از این داده‌ها برای بهبود کمپین‌های بازاریابی آتی استفاده کنید. یا اینکه کاربران خاص یا رفتار های خاص را نشانه بروید و موارد بیشتر.

Deep Link

 لینکی که کاربر را به یک صفحه پایین‌تر هدایت می‌کند. منظور از پایین‌تر اینکه آن صفحه در ساختار سایت در رده پایین تری قرار می‌گیرد. مثلاً لینک‌هایی که به صفحات خارج از Homepage یا صفحه فرود می‌روند. آن‌ها ممکن است به یک ویژگی خاص یا موضوع خاص یا صفحه خواص مثل صفحه شرایط Terms and Condition اشاره کند.

Defamation

یک ادعای کذب (یا ادعایی که درستی آنرا نمی‌توانید ثابت کنید) که می‌تواند شهرت یک نفر را نابود کند. این مساله مهمی در قوانین رسانه است که بازاریابان محتوا باید آن را درک کنند.

Disavow Tool

بخشی از آپدیت Penguin که به مدیران سایت اجاره می‌دهد که بک لینک های ضعیف را از سایت خود حذف کنند. این مساله به سایت هایی که گرفتار تکنیک های سیاه سئو هستند  کمک می‌کند سایت خود را اصلاح کنند تا مورد جریمه الگوریتم پنگوئن گوگل قرار نگیرند. ابزار Disavow در بخش گوگل کنسول قرار دارد.

Domain Authority

اعتبار دامنه: سایت با اعتبار دامنه بیشتر رتبه‌ بهتری در نتایج جستجو پیدا می‌کنند. ابزارهای  مختلفی برای اندازه گیری اعتبار دامنه وجود دارد. همچنین شاخص‌های از جمله‌ اندازه سایت، سن، لینک داخلی inbound links، و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی social footprint روی اعتبار دامنه تاثیر دارد.

Domain Name Keywords

دامنه‌ی که شامل کلمه‌ی کلیدی می‌شود. کلمه‌ی کلیدی که قرار است رتبه در آن بیاورید. ContentMarketing.ir

Duplicate Content

محتوای واحد که روی بیش از یک آدرس url قرار می‌گیرد. این محتوا ممکن است توسط گوگل به عنوان محتوای تکراری در نظر گرفته شود. از زمان آپدیت پاندا، گوگل تلاش می‌کند محتوای تکراری را از پلتفرم خودش پاک کند.  محتوای منحصر به فرد و اورجینال (چه به صورت خبر یا یک پست وبلاگ یا صفحه فرود) یکی از عوامل موفقیت در سئو است.

Dynamic Content

محتوای پویا روشی است که در آن پیام‌های اختصاصی به کاربر نشان داده می‌شود. یعنی براساس اطلاعاتی از کاربر داریم محتوای متناسب با او را نشان می‌دهیم. به عنوان مثال شما می‌توانید از کال‌تواکشن‌های هوشمند (Smart CTAs) استفاده کنید که برای بازدیدکنندگان تازه وارد یک CTA و برای بازدیدکنندگان قدیمی هستند CTA متفاوتی نشان داده شود.یا مثلاً بازدیدکنندگانی که به صورت مداوم از یک سایت بازدید می‌کنند ممکن است محتوایی را ببیند که متناسب با محل زندگی یا تاریخچه خرید یا علایق شخصی‌شان تغییر کند.

Data-backed content

محتوای پشتیبانی شده توسط داده یعنی استفاده از داده برای پشتیبانی از ادعاهایی که درون محتوا مطرح می‌کنیم. این مساله به محتوا را قوی‌ می‌کند و هم اعتبار خود ما به عنوان نویسنده را افزایش می‌دهد. حتماً منبع آمار و نمودارهایی که در محتوا استفاده شد را باید ذکر کرد.

Data extraction

برداشتن اطلاعات از منابع مختلف مثل کتاب‌های اسکن شده یا ایمیل‌های قدیمی و آرشیو شده گفته می‌شود. این نوع اطلاعات معمولاً به پردازش و فرمت‌بندی مجدد نیاز دارد تا قابل استفاده باشند

Dead link

لینک‌ مرده لینک به صفحاتی است که وجود ندارند. این لینک‌ها باید حذف یا باید اصلاح شوند تا توسط گوگل جریمه نشود.

حرف E

Ebook

ای‌بوک یا کتاب دیجیتال یکی از انواع متدوال محتوا است.  Ebook معمولاً محتوای تبلیغاتی است که برای تولید لید یا مشتری راغب به کار می‌رود. Ebook از جنس محتوای طولانی یا Long-form‌ هستند .حجم آن‌ از پست‌های وبلاگی بیشتر است و عمیق‌تر و با جزئیات بیشتری به یک موضوع می‌پردازد. کتاب دیجیتال برای کتاب‌خوان الکترونیک Kindle و Nook  یا موبایل یا تبلت طراحی می‌شود . معمولاً به هر نوشته‌ای که بالای ۳۰۰۰ کلمه باشد ای‌بوک می‌گوییم.

Editorial Calendar

تقویم ویراستاری واژه شیک برای همان تقویم محتواست.  تقویم ویراستاری می‌تواند به صورت یک سند یا نرم‌افزار باشد. تقویم ویراستاری به بازاریابان محتوا و سازمان‌ها کمک می‌کند تصمیم بگیرند چه محتوایی برای چه کسی در چه زمانی و در چه مکانی منتشر شود. پست وبلاگی، پادکست، خبرنامه ایمیلی یا آپدیت شبکه‌های اجتماعی از جمله محتوایی است که در تقویم محتوا قرار می‌گیرد.

تقویم ویراستاری نقشه‌یِ راه تولید محتواست.  هر نوع کم و کاستی در تولید محتوا را نشان می‌دهد.

Email Marketing

از نظر بعضی‌ها ایمیل مارکتینگ از مد افتاده و در دنیای بازاریابی شبیه استفاده از درشکه به جای اتومبیل است. ولی اینطور نیست. در روش صحیح ایمیل مارکتینگ از مخاطب می‌خواهیم که با اجازه‌ی او محتوای جذاب و مرتبط به او ایمیل کنیم.

تقریباً همه ایمیلشان را چک می‌کنند ولی درصد کمی از مردم همه‌ی پیام‌های شبکه‌های اجتماعی را می‌خوانند.

ایمیل مارکتینگ ارتباط شما را کاربران را عمیق‌ می‌کند. هر ایمیلی که به کاربران ارسال می‌کنید: روزانه یا ماهانه، از طریق Autoresponder یا نه، صدای منحصر به فرد شما را به گوش مخاطب می رساند. در این بین محتوای با کیفیت و تخصصی در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد. ایمیل مارکتینگ خوب، اعتماد ایجاد می‌کند و اعتماد کسب و کار شما را تقویت می‌کند.

ایمیل مارکتینگ استفاده از ایمیل برای کمپین‌های بازاریابی است. معمولاً یک وب‌سایت برای پشتیبانی از ایمیل مارکتینگ وجود دارد. تحویل ایمیل به مخاطبان ممکن است ماه‌ها یا حتی سال‌ها طول بکشد.

ایمیل مارکتینگ تحویل محتوای مفید و مرتبط به مخاطبانی هست که قبلاً به ما برای ارسال ایمیل اجازه داده‌اند.

Engagement

فعالیتی که در آن کاربر به محتوا توجه می‌کند. اینکه چطور می‌توانیم توجه کاربران را نگهداریم و تشویق کنیم کاری که ما دوست داریم را انجام دهند. مثلاً کارهایی کنیم کاربران توئیت‌های ما را بازنشر کنند یا خوانندگان وبلاگ کامنت بگذارند یا به سوالات ما در فیس‌بوک جواب دهند.

Exit Rate

برخلاف بانس ریت که تنها یک بازدید (Session) دارد (کاربر صفحه  را باز می‌کند و بعد آنرا ترک می‌کند) Exit Rate تعداد کاربرانی را نشان می‌دهد که از یک صفحه خارج شدند با اینکه چند بازدید از صفحات دیگر هم داشتند.

EBook Marketing

بازاریابی ای‌بوک: تولید و ترویج محتوای حرفه‌ای و با جزئیات که معمولاً در قالب PDF است. ای‌بوک به یک حوزه خاص می‌پردازد. ای‌بوک برای برندسازی و جذب مشتری راغب یا Lead به کار می‌رود.

Editorial Brief

به خلاصه‌ی تحریریه، خلاصه‌یِ محتوایی (content brief) یا خلاصه‌ی خلاق (content brief)  هم می‌گویند. سندی که در آن قوانین و مسیر کلان بازاریابی محتوا شرکت آمده است. این سند سیال است و در طول زمان تغییر می‌کند.

این سند الزامات یک محتوا را تشریح می‌کند. معمولاً این خلاصه به نویسندگان محتوا داده می‌شود تا به تولید محتوا کمک کند. Brief‌ یا برای یک محتوا جزئی تدوین می‌شود یا اینکه به صورت کلان و یک بخش از استراتژی محتوای را تشکیل می‌دهد.

Engagement Metrics

شاخص‌های درگیری مخاطب با محتوا یا Engagement Metrics نشان می‌دهد کاربران چقدر با محتوای ما درگیر می‌شوند. مثلاً در گوگل آنالیتیک شاخص های زیر از جمله شاخص های درگیری مخاطب‌ هستند:

نرخ پرش bounce rate  (درصد کاربرانی که فقط یک بار از سایت بازدید می‌کنند و بدون برداشتن قدم بعدی سایت را ترک می‌کنند)

pages per session

average session duration

Evergreen Content

محتوای سبز: محتوایی که در طول زمان ارزش و کیفیت آن ثابت می‌ماند.  چون اطلاعات در آن وجود دارد که به مرور زمان کهنه نمی‌شود و تازه می‌ماند. فارغ از اینکه مخاطب کی محتوا سبز را می‌خواند همچنان این نوع محتوا برای کاربران ارزش دارد.

محتوای سبز بسیار مورد علاقه‌ی بازاریاب‌هاست چون سئو زیادی می‌گیرد.

Eye Tracking

تکنولوژی Eye Tracking نشان می‌دهد کاربران به کدام بخش‌‌های یک صفحه بیشتر نگاه کرده‌اند. استفاده از این ابزار برای بازاریاب محتوا بسیار مفید است چون می‌تواند نشان دهد کدام بخش از محتوا مفید و مورد توجه کاربران است.

Earned Media

رسانه‌ی اجاره‌ای: به آن رسانه‌ی رایگان یا free media  هم می‌گویند. رسانه‌‌ای‌ِ که بابت آن پول پرداخته نشده. مثل محتوایی که  مردم در شبکه‌های اجتماعی به همدیگر ارسال می‌کنند یا مطالبی که روزنامه‌نگاران در تعریف برند منتشر می‌کنند. هدف هر برنامه بازاریابی محتوایی این است بدون اینکه به رسانه‌ها پول پرداخت کند و از طریق محتوای باکیفیت مخاطبان را جذب کند.

eCommerce

هر نوع تراکنش آنلاین که در فروشگاه‌های اینترنتی صورت می‌گیرد.

eCommerce SEO

بهینه‌سازی موتورهای جستجو برای سایت‌های فروشگاهی

eCRM

مخفف ارتباط با مشتریان الکترونیک است. برعکس CRM سنتی eCRM ابزارهای ارتباط با مشتریان هستند که با پلتفرم‌های آنلاین مثل سایت تجمیع می‌شوند.

Editing

ویراستاری: یک مهارت مهم در تولید محتوا است. ویراستار کمک می‌کند صدا و استایل محتوا حفظ شود. هدفی که محتوا برای آن برنامه‌ریزی شده اتقاق بیافتد و محتوا جدید مکمل محتواهای قبلی باشد.

.

Embedding

قرار دادن یک تکه کد در صفحه وب است طوری که ویدیو و تصاویری که جای دیگر میزبانی می‌شوند در صفحه  نمایش داده شود. مثلاً کدهای یوتبوب که در صفحه Embed می‌شود ویدیوهایی را نمایش می‌دهند که روی بوتیوب (سرویس خارجی) قرار دارند.

Emotion

یک عنصر ضروری در تولید محتوا. محتوای خوب احساسات کاربران را برمی‌انگیزد.

End user

شخص یا ارگانی که از سرویس و محصول را به کار می‌گیرد.

Entry page

صفحه ورود: اولین صفحه‌ای که کاربر برای ورود به سایت آنرا بازدید می‌کند.

EPC

مخفف درآمد به ازای کلیک (earnings per click) است. یک شاخص در بازاریابی پورسانتی affiliate marketing  که مشخص می‌کند چقدر از کلیک‌هایی که صورت گرفته به درآمد تبدیل شده است. معمولاً به کلیک‌های روی  تبلیغ یا Advert می‌گویند.

Ethics

اخلافیات یک امر ضروری در هر فعالیت بازاریابی است. فعالیت غیراخلاقی نه تنها تبعات حقوقی دارد بلکه ممکن است موتورهای جستجو آنرا جریمه کنند یا شهرت و اعتبار برند از بین برود.

Evaluation

ارزیابی (Evaluation) یک بخش مهم از هر برنامه بازاریابی و استراتژی محتوا است. موفقیت یا شکست هر نوع برنامه بازاریابی باید ارزیابی شود–.

Exit page

صفحه‌ای که کاربر بعد از دیدن سایت از آن خارج می‌شوند. آخرین صفحه‌ی که کاربر می‌بیند.

Experimental Content

محتوای آزمایشی به محتوایی می‌گویند که استایل آن برخلاف نرم و عرف برند باشد یا فرمت آن جدید باشد. فرمتی که قبلاً تست نشده است. انتشار محتوای آزمایشی برای برند هم فرصت و هم تهدید دارد.

مثلاً Hubspot یکبار به جای ای‌بوک عکس‌های استوک منتشر کرد. که مورد استقبال قرار گرفت. در کنار اینکه شما محتوای معمول خود را منتشر کنید می‌توانید فرمت‌های دیگری را هم امتحان کنید. ممکن است به موفقیت بزرگی برسید.

External linking

لینک خارجی به لینک‌های بین سایتی می‌گویند. یعنی لینکی که از یک سایت به سایت دیگر می‌دهند. این نوع لینک دادن تاثیر مثبتی روی سئو دارد چون موتورهای جستجو آن را به عنوان یک نشانه برای رتبه‌بندی هر صفحه استفاده می‌کنند.

Ezine

مخفف مجله الکترونیکی: مجلاتی که به صورت آنلاین منتشر می‌شوند و از طریق ایمیل یا وب‌سایت در اختیار کاربران قرار می‌گیرند.

Editor-in-chief

 مسئول انتشار و تولید محتوای برند است و هر روز باید به این کار نظارت کند. وظایف او مدیریت پرسنل، تخصیص منابع و استراتژی ویراستاری است. او هر روز سرکار می‌آید به امید این که روزی به او آقا یا خانم مدیر بگویند.

Editorial

ویراستاری در غالب اسم به معنی داستانی است که عقاید یک ناشر یا نویسنده یا ویراستار را نشان می‌دهد. در قالب صفت به تمام چیزهایی گفته می‌شود که به نحوی به محتوای ربط دارد.

eNewsletter

خبرنامه الکترونیک یکی از ابزارهای ساده ولی قوی و موثر برای ارتباط با کاربران و مشتریان است. محتوای کاربردی، مرتبط در زمان مناسب به کاربر ارسال می‌گردد.

محتوای خبرنامه معمولا اخبار و اطلاعات است که پیام فروش هم در آن تعبیه شده است. از خبرنامه برای تهیه مشتری جدید یا حفظ رابطه و افزایش وفاداری کاربران استفاده کرد.

eBook Curation

گزینش و انتخاب ای‌بوک از بین سایر ای‌بوک‌ها است. مثل یک کتابخانه آنلاین که کتاب‌های یک حوزه خاص را دارد و علاقه‌مندان مخصوص به خود را دارد.

منابع مورد استفاده:

Content Marketing Glossary  Copyblogger

Castleford Content Marketing Glossary 

۲۵ Need-to-Know Terms for Content Marketers

The Ultimate Content Marketing Glossary

The ABCs of Content Marketing: A Glossary of Terms by Hubspot

Content Marketing Dictionary Contently

Content Marketing Glossary

حرف A و B‌ و C نیاز به آپدیت دارد.