ذهن‌ِ مردم اخبار مثبت را فیلتر می‌کند، آنچه به دست ما می‌رسد محتوای احساسی است بیشتر تا واقعیت

رولف دوبلی در کتاب هنر شفاف اندیشیدن جمله جالب و تامل برانگیزی دارد: “اگر پیگیری و خواندن اخبار کسی را موفقیت کرده بود خود روزنامه نگاران الان باید از موفقیت‌ترین افراد جامعه می‌بودند” چرا دنبال کردن اخبار فایده‌ی ندارد؟ از دید من شاید به این برمی‌گردد که آنچه از سایت های خبری و شبکه اجتماعی […]

شباهت انسان‌ها به موجوداتِ دنیایِ دیجیتال

بعضی آدم‌ها مثل گوگل‌اند. فقط به درد گرفتن اطلاعات می‌خورند. از هر چیزی کمی می‌دانند. هر موضوعی از آن‌ها بپرسی بالافاصله جواب تو را می‌دهند. انبوهی از اطلاعات در ذهنشان انباشته شده. و به محض پرسیدن، فوراً جواب تو را گشته و تحویل می‌دهند. کلاً همه چیزدان و همه چیز فهم‌اند. در تمام موضوعات نظر […]

افزونه‌یِ برای تغییر دادن محل جستجو در گوگل

همانطور که می‌دانیم  نتایج گوگل براساس سلیقه و محل زندگی کاربران تغییر می‌کند. مثلاً عبارت News را جستجو کنید. اگر در ایران باشید ممکن است گوگل،  پرس‌تی‌وی (presstv.com) و ایسنای انگلیسی (en.isna.ir) را نشان دهد و اگر در آمریکا باشید سایت‌های ABC یا فاکس نیوز.   عبارت یکسان ولی نتایج متفاوت (منبع عکس)   یا به […]

تعریفِ پولدار در عصر دیجیتال: کسی که تلفن ندارد

توجه: این نوشته علمی نیست و نظرات شخصی و بعضاً مغرضانه است. فکر می‌کنم در ۵ سال گذشته دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم بسیار تغییر یافته و بهتر است معانی بعضی واژه‌ها از نو تعریف شوند. از جمله این کلمات ثروت و ثروتمندی است. احساس می‌کنم در دوران جدید ثروتمند واقعی دیگر کسی نیست […]

در حسرتِ فروشنده شدن

توجه: این متن خاصیتی ندارد و  برون‌ریزی ذهنی است. ممکن است باج گیری عاطفی از خوانندگان باشد. نمی‌دانم ضعف زبان بود. اینکه ما با زبان فارسی و در محیط فارسی رشد نکردیم.  بسیاری از لغت‌های کوچه و خیابان و روزمره مردم را ندانستیم و الان هم نمی‌دانیم یا اینکه دلیل دیگری داشت. اینکه عزت نفس […]

واژه نامه‌ی بازاریابی محتوا (حرف E)

 رفتن به حرف A  رفتن به حرف B  رفتن به حرف C  رفتن به حرف D  رفتن به حرف E  حرف A  A/B Testing یا Split-Testing شاید در نگاه اول تست A/B شبیه کارهایی به نظر می‌رسد که دانشمندان در آزمایشگاه فیزیک روی اتم ها و پروتون ها و نورون‌ها انجام می‌دهند ولی در واقع […]

چرا شرکت‌های نرم‌افزاری دکمه خروج را پنهان می‌کنند؟

عادت دارم بعد از استفاده از اینستاگرام از Sign out کنم ولی برای خارج شدن باید چند کلیک کنم. سوال: چرا دکمه خروج در صفحه اصلی برنامه قرار ندارد؟ اگر به بعضی نرم‌افزارها دقت کنیم طوری طراحی شده‌اند که ورود آسان ولی خروج از آن بسیار سخت باشد. همان اینستاگرام را در نظر داشته باشیم. […]