چطور یک پلاگین در وردپرس نصب کنم؟

با جستجویی که کردم  پنج روش برای نصب پلاگین در وردپرس وجود دارد:

پست بعدی: پلاگین وردپرس چیست؟

 

-روش اول: استفاده از بخش Plugins در داشبوردِ وردپرس

-روش دوم: نصب فایل Zip پلاگین

-روش سوم: استفاده از کنترل پنل هاست

-روش چهارم: استفاده از FTP

-روش پنجم: استفاده از WP-CLI

 

 این روش‌ها را از ساده به سخت عبارت‌ند از:

 

روش اول: نصب پلاگین از بخش Plugins

ابتدا به داشبورد وردپرس مراجعه کنید و روی Plugins و Add new کلیک کنید:

پست بعدی: معرفیِ داشبورد وردپرس

.

 

سپس نام پلاگین مربوطه را جستجو کنید. مثلاً من به دنبال پلاگین سئو Yoast‌  هستم به همین خاطر Yoast‌ را جستجو می‌کنم.

برای بزرگنمایی روی تصویر کلیک کنید

 

 

بعد دکمه Install Now را می‌زنم.

اگر افزونه مورد نظر را پیدا نکردم به جای جستجو با Keyword سعی می‌کنم با Author یا Tag جستجو کنم:

.

 

در اصل وقتی دکمه Install now‌ را می‌زنم پلاگین نصب نمی‌شود بلکه دانلود می‌شود. برای اینکه پلاگین فعال شود دکمه Active را می‌زنم

.

 

بعد از نصب شدن پلاگین پیام Plugin Activated ظاهر می‌شود. یعنی کار تمام است:

.

 

حالا می‌توانم به دنبال پلاگین برگردم. در مقابل هر پلاگین توضیحات آن آمده است. می‌خواهم صفحه کمی تمیزتر باشد. می‌توانم این بخش را حذف کنم.

.

 

برای این کار به بخش بالایی صفحه می‌روم و روی Screen Option  کلیک می‌کنم.

و تیک Description را برمی‌دارم:

.

ادامه دارد …

سه ترفند در گوگل آنالیتیک، یوتیوب و Inoreader

احتمالاً با میانبرهایِ صفحهِ کلید یا keyboard shortcuts آشنا هستید. ترکیبی از دکمه‌های کیبورد که کارها را آسان‌تر می‌کند. مثلاً همه ما از  Ctrl + C برای کپی کردن متن استفاده می‌کنیم.

قبلاً چند میانبر برای وردپرس، مرورگر کروم و فایرفاکس و ویندوز۷ معرفی کردم.

 

۱- کلیدِ میانبر در گوگل آنالیتیک

گوگل آنالیتیک هم شورت‌کات مخصوص خود را دارد:

از جمله:

D + 7

D + 3 + 0

یعنی اگر گوگل آنالیتیک باز باشد و دکمه D و بعد عدد ۷ را فشار دهید گزارش هفت روز اخیر نشان داده می‌شود

و اگر دکمه D‌ و سپس عدد ۳ و سپس ۰ را کلیک کنید گزارش سی‌روز اخیر نشان داده می‌شود.

پست بعدی: keyboard shortcuts در گوگل آنالیتیک

 

۲- تکرار مجدد یک ویدیو در یوتیوب

فرض کنیم در حال گوش دادن به یک آهنگ در یوتیوب هستیم و دوست داریم بعد از تمام شدن، موسیقی باز دوباره از اول پخش شود.

برای این کار کافی است روی صفحه کلیک راست کنید و گزینه loop‌ را فعال کنید. بعد از تمام شدن فایل، ویدیو مجدداً پخش خواهد شد.

 

۳- پیدا کردن RSS یک سایت با استفاده از Inreader

ما معمولاً وقتی از یک سایت خوشمان می‌آید دوست داریم فید آن را در Inoreader‌ وارد کنیم.

یا شاید برای سایت‌هایی که فید ندارند، خودمان فید درست می‌کنیم. مثلاً خودم twitter آدم‌های مشهور را به صورت فید درآوردم و دنبال می‌کنم.

به همین دلیل تمام گوشه‌های سایت را می‌گردیم تا آیکون RSS را پیدا کنیم

یا اینکه آدرس سایت را در Inoreader را وارد می‌کنیم. در بیشتر مواقع از پیدا کردن آدرس فید عاجز می‌شویم.

اتفاقاً اشتباه این است که معمولاً فرمت سایت را بدون www و http یا https وارد کادر جستجو inoreader  می‌کنیم که در نتیجه نمی‌تواند فید را پیدا کند.

بلکه باید آدرس سایت را دقیقاً همانطور که دقیقاً در آدرس‌بار مروگر هست، کپی و در Inoreader پیست کنم.

مثلاً می‌خواهم فید سایت lunametrics.com را وارد اینوریدر کنم. همانطور که می‌بینید آدرس سایت را وارد کردم ولی هیچ فیدی برای سایت پیدا نشد.

lunametrics.com

 

 

ولی درست این است که آدرس کامل سایت را همانطور که در مرورگر است است کپی کنم و وارد Inoreader کنم

 

و همچین یک اسلش / آخر آدرس اضافه کنم. می‌بنیم که چندین فید از سایت نمایان می‌شود.

https://www.lunametrics.com/

 

 

چطور از نتایج گوگل، خروجیِ اکسل بگیریم؟

شاید به هر دلیلی نیاز داشته باشیم از نتایج گوگل یا SERP خروجی بگیریم.

روش‌های مختلفی وجود دارد. من با جستجویی که کردم دو ابزار پیدا کردم که می‌تواند مفید باشد:

– روش اول: استفاده از Google SERP Scraper

– روش دوم: استفاده از افزونه SEOquake

 

روش اول:

در این روش تمام نتایج (ارگانیک + تبلیغ + لیست گوگل مپ) خروجی گرفته می‌شود

از یک Bookmarklet‌ استفاده می‌شود. بوکمارک‌ لِت یک دکمه است که شما لازم است آنجا را کشیده و در بخش بوکمارک رها کنید

 

اول از همه Bookmark‌ مرورگر را فعال کنید. مثلاً برای مرورگر کروم داریم:

.

 

حالا Bookmarklet   را بگیرید و در بوک‌مارک رها کنید

.

 

حالا آماده باشید و دکمه زیر را بکشید و در Bookmark رها کنید.

 

Google SERP Scraper – drag this to your toolbar

 

برای شروع کار یک کلمه در گوگل جستجو کنید مثلا مشاور کسب و کار

.

 

روی دکمه Google SERP Scraper در بخش بوکمارک کلیک کنید.

.

 

با جدول زیر مواجه هستید به جز دو لینک اول (youtube و blogger) همه نتایج وجود دارد.

.

 

می‌توانید  از بخش Link کپی کنید و در اکسل paste‌ کنید.

.

 

گرفتن خروجی از ۱۰۰ نتیجه اول گوگل

اگر به صفحه اول قانع نیستید و بخواهید مثلاً ۱۰۰ نتیجه اول گوگل را استخراج کنید. کافی است به بخش Search Setting بروید

.

 

و Result per page را روی ۱۰۰ یا هر عددی که می‌خواهید قرار دهید.

.

 

روش دوم:

در این روش فقط ۱۰ نتیجه ارگانیک خروجی گرفته می‌شود.

ابتدا افزونه SEOquake را روی کروم و فایرفاکس نصب کنید.

.

 

یک کلمه (مثل باربری) را در گوگل سرچ کنید.

روی دکمه Export CVS کلیک کنید. فایل اکسل آماده است.

 

برای اینکه خروجی اکسل بهتر شود می‌توانید مراحل زیر را طی کنید.

ستون  اول را انتخاب کنید:

.

 

 

در تولبار بالایی اکسل به Data و Text to Columns‌ بروید:

.

 

گزینه Delimited را تیک بزنید:

.

 

در پنچره باز شده روی Others‌ کلیک کنید:

.

 

در پنجره جدید روی Finish کلیک کنید:

.

 

حالا می‌توانید ستون اول را پاک کنید:

.

 

اگر نخواهید ستون اول را پاک کنید و فقط سیمی‌کالن را حذف کنید. کافی است ستون را انتخاب کرده و دکمه Ctrl +F را کلیک کنید. در پنجره باز شده روی Replace کلیک کنید و در کادر اول سیمی کالن را وارد کنید و کار در دوم را خالی نگه دارید

.

 

روی Replace All کلیک کنید:

.

.

خروجی شما آماده است:

.

لیست مطالب وبلاگ را چگونه تهیه کنیم؟ (خروجی اکسل)

چند وقت پیش فهرست مطالب وبلاگ را تهیه کردم.

نیاز داشتم برای مرتب کردن مطالب، لیستی تهیه کنم. از تمام آنچه منتشر کردم. مثلاً یک جدول اکسل که در ستون اول “عنوان مطلب” و در ستون دوم “دسته‌بندی” آمده باشد. و داخل اکسل بتوانم به راحتی دسته‌بندی مطالب را عوض کنم.

 

.شاید دوست داشته باشیم اینجنین جدولی از مطالب وبلاگ تهیه کنیم.

 

بعضی مواقع (به هر دلیلی) نیاز داریم که لیستِ مطالبِ وبلاگ را تهیه کنیم. مثلاً می‌خواهیم دسته‌بندی (Category) یا تگ (Tag) مطالب را عوض کنیم.

پست بعدی: Category در وردپرس چیست؟

پست بعدی:  Tag در وردپرس چیست؟

و از لیست پست‌ها، خروجی اکسل تهیه کنیم.

برای این کار روش‌های زیادی  وجود دارد: استفاده از پلاگین، استفاده از دیتابیس و phpMyAdmin و نوشتن کد PHP

نشستم و اکثر این روش‌ها را تست کردم.

ساده‌ترین و بی‌دردسرترین روش استفاده از پلاگین Export to Text است.

چون بقیه یا پیچیده‌اند یا خروجی CSV و بهم ریخته می‌دهند که دردسر دارد.

پلاگین‌ها و روش‌هایی که من تست کردم:

– پلاگین WP CSV Exporter

– پلاگین Advanced Export

– پلاگین Export All Post Meta

– پلاگین Export All URLs بد نیست

– پلاگین Export Post Info بدک نیست. فایل نهایی با دکمه Text to Column تو اکسل باید تفکیک بشه.

– پلاگین Export to Excel خوبه

– پلاگین Export to Text خوبه

– پلاگین Simple CSV/XLS Exporter کار نکرد

– پلاگین WP All Export (این خیلی خیلی حرفه‌ای ولی کمی پیچیده است و خروجی‌ش هم CSV و بهم‌ریخته است باید بشینی یک ساعت تو اکسل درستش کنی)

– پلاگین WP Awesome Import & Export این امکاناتش زیاده ولی خوشم نیومد

– پلاگین WP Ultimate Exporter اینم کار نکرد

– استفاده از phpMyAdmin برای گرفتن خروجی عنوان مطالب و Permalink: منبع

– استفاده از phpMyAdmin برای گرفتن خروجی عنوان مطالب همراه با دسته‌بندی و تگ: منبع

– استفاده از کد PHP: منبع و منبع و منبع و منبع و منبع

(قبل از از استفاده از سه روش آخر حتماً از وردپرس بک‌آپ بگیرید)

 

برای استفاده از پلاگین Export to Text کافی است ابتدا آن را نصب  کنید. و فعال کنید.

.

 

سپس به قسمت Tools در وردپرس بروید. و بعد Export to Text

.

 

با صفحه زیر مواجه می‌شوید. توضیحات کامل در عکس آمده است. برای دیدن سایز بزرگتر روی آن کلیک کنید.

.

 

فرض کنید ما می‌خواهیم لیست مطالب وبلاگ همراه با دسته‌بندی هر مطلب را تهیه کنیم. کافی است در جدول نهایی تیک Category و Page Title را فعال کنیم. بقیه تنظمیات نیازی نیست تغییر کند.

 

 

حال برای مشاهده پیش نمایش روی دکمه Generete preview کلیک می‌کنیم.

.

 

در نهایت روی دکمه Download As Text کلیک می‌کنیم.

 

حال یک فایل متنی داریم. کافی است آن را در اکسل کپی کنیم. خروجی مطالب وبلاگ آمده است.

 

فقط بدی که دارد Url خروجی را به صورت زیر می‌دهد:

cylog.ir/?post_type=post&p=4466

که اگر پلاگینی دیگری بخواهید که لینک‌ها را درست نشان دهد Export to Excel را پیشنهاد می‌کنم ولی بدی این پلاگین این است که تمام مطالب (منتشر شده و درفت و …) را با هم خروجی می‌دهد و نمی‌شود تفکیک کرد ولی با فارسی خوب است و مستقیم خروجی اکسل می‌دهد. بقیه پلاگین‌ها خروجی CSV می‌دهند که معمولاً زبان فارسی‌شان به هم ریخته است و یک بار باید به فارسی تبدیل کنید و یکبار به فایل اکسل که دردسر است.

در نهایت

فکر کنم با نرم افزارهایی مثل screaming frog و deepcrawl‌ که مال سئو هست هم بشود خروجی گرفت ولی امتحان نکردم. با گوگل آنالیتیک هم می‌شود خروجی پست‌ها را گرفت ولی آنالیتیک به جای Title، تایتل سئو می‌دهد. بعداً فرق تایتل و سئو تایتل را می‌گویم.

برای دیگران وبلاگ‌نویسی نکنیم

اگر نمی‌خواهیم روزی وبلاگ نویسی را رها کنیم

اگر نمی‌خواهیم روزی برای نوشتن در وبلاگ بی‌انگیزه شویم

و اگر می‌خواهیم همراه با وبلاگ نویسی رشد درونی و توسعه فردی را تجربه کنیم

برای دیگران ننویسیم

برای خودمان بنویسم.

فرض کنیم وبلاگمان یک خواننده دارد

می‌دانیم یک وبلاگ با یک خواننده دائمی همچنان وبلاگ هست

فرض کنیم آن یک نفر خودمانیم

حال برای خودمان چه چیزی منتشر می‌کنیم؟

خودمان چه مطلبی دوست داریم و از آن لذت می‌بریم؟

چه نوشته‌ای خودمان را هیجان زده می‌کند؟

چه مطلبی برای ما مفید است و به در خود “ما” می‌خورد؟

.

بیاید برای شهرت و برند شخصی ننویسیم

برای گرفتن کامنت و تحسین و به و به و چه چه از خوانندگان، وبلاگ ننویسیم

وبلاگ، کسب و کار نیست که برای رضایت مشتری فعالیت کنیم.

فقط برای خودمان بنویسیم

خودخواه باشیم.

برای خودمان بنویسیم.

وبلاگ نویسی یعنی خودخواهی هوشمندانه

نوشتن

برای دل خودمان، برای خالی کردن ذهنمان، برای تمرین نوشتن، حتی برای فحش دادن

برای یادگیری خودمان بنویسم.

حتی اگر مطلب ما بسیار تخصصی یا سطحی یا ضدمخاطب باشد

یادگیری بهترین انگیزه برای وبلاگ نویسی است

وبلاگ خانه ماست. نگذاریم این خانه هم توسط دیگران تصاحب شود.

در خانه، پدر و مادر خود را برما تحمیل کردند

در دوستی، دوستانمان خود را بر ما تحمیل کردند

در جامعه، حاکمان خود را بر ما تحمیل کردند

در کار، مدیرمان خود را بر ما تحمیل می‌کند

نگذاریم نظر و سلیقه‌یِ دیگران اینجا را فتح کند.

وبلاگ آخرین سنگر است

.

هزینه‌های یک کسب‌و‌کارِ محتوامحور چیست؟ [در حال تکمیل]

البته منظورم از کسب و کار محتوامحور، همهِ نوع کسب و کاری نیست و نوع خاصی است که شرایط زیر را دارد:

–  هسته اصلی کسب و کار، وب سایت شرکت است و بیشتر مشتریان آن از گوگل می‌آیند و متکی به سئوست.

– مدل کسب و کار آن‌ها فیزیکی +  دیجیتال (Brick and Mortar) است و کاملاً دیجیتال نیست.

– کسب و کار به شدت اطلاعات محور با چگالیِ اطلاعاتِ بالا است و بیشتر فرایندهای کسب و کار روی بسترهای دیجیتال مثل تلفن، اینترنت اتفاق می‌‌افتد.

به طور نمونه سایت باراست به عنوان پلتفرم نیروی انسانی (که تامین ‌کنندگان آن‌ها رانندگان و باربری‌ها هستند) می‌تواند یک نمونه کسب و کار محتوامحور باشد.

البته هزینه‌های راه‌اندازی و اداره یک کسب و کار محتوا محور کمی با کسب و کارهای سنتی فرق می‌کند و به نظرم بخشی از آن پنهان و نامشهود است.

چون بیشتر کارهایی که در کسب و کارهای محتوامحور اتفاق می‌افتد از جنس فعالیت فکری است به همین دلیل خیلی از بیرون دیده نمی‌شود.

گفتم هزینه‌های یک کسب و کار محتوامحور پنهان است و به همین خاطر این پست را نوشتم که برای خودم و کسانی که قصد راه‌اندازی کسب و کار جدید را دارند این هزینه شفاف شوند و از پس پرده بیرون بیایند.

 

هزینه فرصت

 مهمترین و سنگین‌ترین و نامشهودترین هزینه‌ی که برای راه‌اندازی یک کسب و کار پرداخت می‌کنیم هزینه فرصت است.

هزینه فرصت چیست؟

اگر گزینه خوب X‌ مقدار ارزش داشته باشد و گزینه عالی ۱۰X. و ما حق انتخاب داشته باشیم  و به جای گزینه‌یِ عالی، گزینه بدتر (یعنی خوب) را انتخاب کنیم به اندازه‌ی اختلاف دو گزینه (یعنی ۹X) ضرر کردیم و هزینه کردیم. بدون اینکه بدانیم.

همان طور که در هزینه فرصت برای استراتژی محتوا هم اشاره کردم. وقتی شما گزینه خوب را انتخاب می‌کنید و گزینه عالی را کنار می‌گذارید شاید در ظاهر برنده شده باشید ولی در اصل ضرر کردید. مثلاً فرض کنید من سئوکار  هستم اگر برای دیگران کار کنم و ماهی ۳X  دریافت کنم ولی خودم وب‌سایت راه‌اندازی کنم و ۲X درآمد داشته باشم. درست است که من ۲X درآمد داشتم ولی در واقع نه تنها سود نداشتم بلکه X مقدار هم زیان کردم. به بیان دیگر شما نمی‌توانید با افتخار بگویید من یک سایت راه‌اندازی کردم و ۱۰۰ میلیون درآمد دارم بلکه باید این سوال‌ها را هم پاسخ بگویید؟

– آیا می‌توانستم به جای کسب و کار محتوا محور، کسب و کار سنتی راه‌اندازی کنم؟

– خوب الان که تصمیم گرفتم سایت قرار است راه‌اندازی کنم چه ایده‌ی استفاده کنم؟ آیا بهترین ایده ممکن را انتخاب کردم؟

– آیا با این همین نیروی انسانی که دارم می‌توانم ایده پولسازی دیگری راه بیاندازم؟

– هزینه فرصت پرسنل من چیست؟ آیا بهترین شرکتی که می‌توانند کار کنند شرکت ما است؟ آیا من از حداکثر توان و استعداد آن‌ها استفاده می‌کنم؟

 

هزینه تولید محتوا

 همچنان که قبلاً گفتم محتوا، بزرگترین سرمایه و هسته اصلی یک کسب و کار محتوا است

و از نظر من اگر بخواهیم کسب و کار موفقی داشته باشید، هزینه‌یِ تولید محتوا بیشترین هزینه باید باشد که می‌پردازیم

از طرفی تولید محتوا یک پروژه یا فعالیت موقت نیست که فقط یک بار هزینه کنیم و تمام شود.

بلکه باید به صورت مدام و پیوسته برای سایت خود محتوا تولید کنیم و بیشتر از جنس عملیات است.

حتی  گوگل هم به سایت‌هایی که پیوسته محتوا تولید می‌کنند جایگاه بهتری در نتایج  جستجو می‌دهد.

 

هزینه سئو (و سایر روش‌های بازاریابی)

البته اینجا به هزینه سئو فقط اشاره می‌کنم (چون از سایر روش‌های بازاریابی خوشم نمی‌آید و اصلاً به هیچ روش بازاریابی جز سئو اعتقاد ندارم)

درست است که در ایران بعضاً کسی که طراحی سایت را انجام می‌دهد و نیروی فنی است سئوکار هم هست یا کسی که تولید کننده محتوا است کار سئو را هم ممکن است انجام بدهد ولی سئو یک هزینه و ردیف کاملاً مجزا برای خودش دارد. باید هزینه و دستمزد سئوکار را در نظر بگیرید.

چون او کسی هست که برای شما مشتری می‌آورد و اگر یک خطای در تنظیمات گوگل کنسول و سئو تکنیکال انجام دهد سایت شما به فنا خواهد رفت و زحمات تولید کننده محتوا از بین خواهد رفت. باید قبول کرد که هزینه سئو بخشی از هزینه جذب مشتری است.

 

هزینه آموزش

هر چه هم نیروی انسانی که شما استخدام می‌کنید ورزیده و حرفه‌ای باشد باز نیاز است که شما او را آموزش بدهید. چون هر کسب و کاری محیط خاص خودش را دارد و الزامات خودش را دارد.

شما حتی بهترین متخصص هوش مصنوعی در گوگل را هم بردارید در آمازون استخدام کنید باز طول می‌کشد که آن فرد با فضای شرکت دیگر آشنا شود با اینکه شاید اصول هوش مصنوعی همه‌جا احتمالاً ثابت است ولی خوب جنس هر کسب و کاری فرق می‌کند.

برای تولید کننده محتوا هم مصداق دارد کسی که برای صنعت آی‌تی مطلب نوشته کمی طول می‌کشد که با صنعت حمل و نقل آشنا شود و مطالب مرتبط با حوزه حمل و نقل را بنویسد پس در اینجا باید به نیروی جدید آموزش بدهید و را با فضای جدید آشنا کنید.

اگر هم خودتان کار آموزش نیروی انسانی جدید را انجام می‌دهید و پولی بابت آموزش پرسنل نمی‌دهید بدانید این هزینه از نوع هزینه فرصت است و وقتی که قرار بوده جای دیگری بگذارید برای آموزش نیروی انسانی جدید گذاشتید و از آن عقب افتادید.

 

هزینه نیروی فنی و وردپرس‌کار

 اگر ساختن یک کسب و کار را مانند ساختن یک ساختمان بدانید اگر شما طرح و نقشه را خودتان طراحی کنید باید کسی باشد شالوده و پی و فوندانسیون این ساختمان را پی ریزی کند. این کار نیروی فنی است.

حتی نگهداری از ساختمان هم برعهده نیروی فنی است.

به همین خاطر این بخش اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد و اگر یک صفر و یک جابجا شود یا هک شود ممکن است کل سایت شما از بین برود و کسب و کار شما نابود شود.

پس در کنار اینکه طراحی سایت و نگهداری از آن را به یک انسان قابل اطمینان بسپارید باید هزینه‌ی آن را هم متقبل شوید. که معمولاً هزینه کمی هم نیست و نیروی فنی هم پیدا نمی‌شود و کم است

(البته چون من خودم تاحالا کارهای فنی را انجام دادم فعلاً سرو کارم به گروه نیافته و صابونشان به تنم نخورده)

 

هزینه تجهیزات

 شامل میز و صندلی، لپ‌تاپ، دستگاه موبایل و تلفن رومیزی، مودم و روتر، بخاری و کولر، تجهیزات آشپزخانه

 

هزینه اجاره و ملک

 

هزینه آب و برق و گاز

 

هزینه تلفن و اینترنت

 چرا هزینه تلفن را به صورت جدا ذکر کردم. چون واقعیت در بعضی کسب و کارها همه چیز همان شماره تلفن است و تنها راه‌ ارتباطی شما با مشتری تلفن و زیرساخت مخابراتی است.

حتی ممکن است دفتر نداشته باشید ولی تلفن مهم است.

پس اگر این هزینه را حساب نکنید ممکن است بعدًا دچار مشکل شوید.

هزینه تلفن هم شامل شارژ ماهانه و هم هزینه خرید خط تلفن است.

ممکن است مجبور به خریدن یک تلفن روند یا چند تلفن روند و پشت سر هم شوید و چون باید از دلال بخرید این هزینه خیلی بیشتر از نرخ مصوب مخابرات است.

آبونمان ماهانه بعضی شماره‌های رند ۴ یا رقمی در ایران بعضاً به چند ده میلیون می‌رسد.

از طرفی اگر بخواهید یک شماره در سایتان استفاده کنید ولی در منطقه‌ی که شما دفتر دارید خط‌ها پر باشد یا قابل انتقال نباشد باید از دایورت استفاده کنید که در این حالت وقتی مشتری زنگ می‌زند هزینه مکالمه به شما تحمیل می‌شود.

هزینه اینترنت را هم حساب کنید  که ممکن است سر به فلک بکشد چون کارمند ممکن است با آن فیلم و سریال دانلود کند.

 

هزینه گرافیک و گرافیست

 البته من تا حالا هزینه‌ی برای گرافیک سایت پرداخت نکردم ولی در پروسه تولید محتوا واقعاً نیاز به یک گرافیست حرفه‌ای را احساس کردم.

خود گرافیکِ عکس و گرافیکِ سایت درست است روی سئو شاید خیلی تاثیر نداشته باشد ولی روی نرخ تبدیل بسیار تاثیر دارد و مخاطب وقتی یک سایت شکیل و زیبا را می‌بیند احتمال بیشتری هست که به ما زنگ بزند یا محصول ما را بخرد.

مخصوصاً برای کسانی که کالا از طریق اینترنت می‌فروشند خیلی خیلی خیلی نیاز است چون برخلاف کسب و کارهای محتوا محور مردم وقتی قرار است از اینترنت چیزی بخرند دوست دارند آن محصول را از ۱۰۰ زاویه و جهت مشاهده کنند و اگر واقعاً قصد راه‌اندازی کسب و کار فروشگاهی را دارید هزینه گرافیست را باید حتماً حساب کنید.

 

هزینه نرم افزار

 هزینه نرم افزارهای شامل موارد زیر است:

هزینه هاست، که به صورت سالانه پرداخت می‌شود..

هزینه دامنه

هزینه قالب و پلاگین وردپرسی. اگر به کپی رایت اعتقاد دارید باید برای بیشتر قالب‌ها و پلاگین‌هایی که استفاده می‌کنید پول پرداخت کنید. حتی همین پلاگین یوست Yoast که ۶.۵ میلیون نفر از آن استفاده می‌کنند هم نسخه پولی دارد اگرچه ما غیرقانونی دانلود می‌کنیم.

هزینه فونت

 

هزینه سوئیچ کردن همکار یا شریک

 اگر برای کسب و کار خودتان با کسی شریک هستید و تصمیم دارید وسط راه او را تغییر دهید یا یکی از پرسنل شما قرار است استعفا بدهد یا شما او را اخراج کنید توجه داشته باشید که این سوئیچ کردن از یک نفر به نفر جدید هزینه مادی و مالی به شما تحمیل خواهد کرد. تا اینکه فرد جدید بیاد و با شرایط شما تطبیق پیدا کند و آموزش بینید زمان و انرژی زیادی از شما می‌گیرد. البته بیشتر این هزینه از نوع هزینه فرصت و هزینه آموزش است و در کل این هزینه را هم جزو هزینه های اداره یک کسب و کار محتوا محور  بگنجانید.

 

هزینه آپدیت شدن و تحقیق و توسعه

 چون حوزه محتوا و بازاریابی محتوا و سئو به شدت در حال تغییر است و روش‌های بازاریابی دیجیتال هر سال تغییر می‌کند و اثر بخشی ابزار کم و زیاد می‌شود

نیاز است که کسی باشد که مدام اخبار سئو را دنبال کند و  کتاب‌ها و مقالات جدید در حوزه بازاریابی محتوا را مطالعه کند.

ممکن یک روز بلند شوید و ببینید که گوگل یک قانون جدید گذاشته و ترافیک سایت شما کم یا زیاد شده.

برخلاف شرکت‌های فیزیکی فرایندها و دستورالعمل‌ها در آن کمتر تغییر می‌کند کسب و کارهای اینترنتی بسیار متغیر هستند.

اصلاً اینترنت یعنی تغییر. هر چیزی که فضای دیجیتال فعالیت می‌کند به شدت مستعد افول و فرود است از جمله کسب و کارهای محتوا محور.

مواظب باشید فضای دیجیتال جای نشستن و چرت زدن و کارت زدن مثل ادارات دولتی نیست مدام باید مطالعه کنی و به روز باشی وگرنه یک حریف قدر از راه می رسد و تو را با اوردنگی بیرون می‌اندازد.

 

البته فهرست بالا به شدت ناقص است و درصدد هستم ریزِ هزینه‌های یک کسب  و کار را در بیاورم و با ذکر قیمت بیان کنم تا کسانی مثل خودم که قصد راه‌اندازی یک کسب و کار را دارند قبل از همه چیز حساب و کتاب هزینه را بکنند و وسط به خاطر تمام شدن پول دچار مشکل نشوند.