صوت یا متن؟

فکر می‌کردم فرق فایل صوتی و نوشته چیست؟ آخر یکی از درس‌های متمم که فایل‌ صوتی داشت را قصد داشتم بخوانم. دیدم باید ۴ ساعت برای گوش دادن آن وقت صرف کنم. در حالی که با همان ۴ ساعت می‌توانستم چند درس دیگر که متنی بود را بخوانم. چیزی که به ذهنم خطور کرد این بود که هر چقدر هم مهارت داشته باشی نمی‌توانی سریع‌تر گوش کنی یعنی یک فایل ۳۰ دقیقه‌ای را باید در ۳۰ دقیقه‌ گوش کنی نه کمتر و نه بیشتر. هر کسی با هر ظرفیت ذهنی را هم انتخاب کنیم نمی‌تواند معجزه کند و مثلاً در ۵ دقیقه آن‌را گوش کند.

ولی متن فرق می‌کند اگر امروز من یک صفحه را در ۱۰ دقیقه می‌خوانم اگر تلاش کنم و قدرت ذهنیم را افزایش دهم شاید در آینده آنرا در ۵ دقیقه بخوانم. یا همین الان هم می‌توانم کسی را پیدا کنم که در ۲ دقیقه آنرا بخواند.

این برمی‌گردد به محدودیت صوت و تصویر و برتری متن و نوشته. یعنی ما برای کسب اطلاعات در قالب صدا و ویدیو زمان زیادی صرف می‌کنیم در حالی که متن و نوشته می‌تواند زمان کمتری را از ما بگیرد. انگار متن یک نسخه فشرده شده از اطلاعاتِ دیداری و شنیداری است.

مثل همین دنیای فیزیکی و دنیای دیجیتال  می‌ماند که در اولی با شنیدن و گوش دادن  و دیدن روبرو هستیم ولی در دومی سرکارمان می‌تواند بیشتر با نوشته و متن باشد. انگار دنیای دیجیتال نسخه فشرده شده دنیای فیزیکی است. 

من که هر روز یک ساعته تمام پست‌های دوستان متممی را می‌خوانم آیا ‌می‌توانم در دنیای فیزیکی با همین زمان به حرف‌های آنها گوش‌ کنم؟ شاید ده‌ها ساعت وقت نیاز باشد. 

واقعاً دوستی‌های فیزیکی وقت بسیار زیادی از انسان می‌برند. می‌توانید امتحان کنید: یک هفته با هیچ کسی از دوستان و فامیل و همکار ارتباط نداشته باشید پی می‌برید چقدر زمان اضافی دارید که حتی نمی‌دانید با آن چکار کنید. چرا؟ این انسان مقابل ما وقت ما را می‌گیرد. چیزی که یک پارگراف است را نیم ساعت کش می‌دهد که بگوید.

یا مثلاً فرض کنید مدیری می‌خواهد با مطالبات کارکنانش آشنا شود. ممکن است هر یک از آنها را به اتاقش دعوت کند و یک به یک به حرف‌هایشان  گوش دهد مثلا برای هر کس ۱۰ دقیقه وقت بگذارد و جمعاً ۵۰۰ دقیقه‌ برای همه وقت بگذارد ولی شاید مدیری دیگری از کارکنان بخواهد که نظراتشان را به صورت متن الکترونیک به او بفرستند از طرفی چون این مدیر هم استعداد خواند سریع Graphoria دارد و آنرا تقویت کرده و هم بازه توجه‌اش بالاست  می‌تواند پیام هر کارمند را در ۱ دقیقه بخواند پس همان کار در ۵۰ دقیقه جمع و جور می‌شود.

اگر ما سعی کنیم هر چیزی را به متن تبدیل کنیم مزیت بزرگی را به دست می‌آوریم. اینکه سعی می‌کنیم با افزایش قدرت توجه‌همان هر روز متن‌ها راسریع‌تر مطالعه کنیم و این یعنی یک صرفه جویی بسیار زیاد در زمان.

نوشته‌های دیگر وبلاگ:

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *