وقتی صنایع غذایی کام دانشمندان را شیرین می‌کنند

وقتی مطلب متمم در مورد عادت‌های مرتبط با تغذیه (+) را می‌خواندم به جمله زیر رسیدم:

“واقعیت این است که بخشی از تغذیه، تابع سلیقه است و از سوی دیگر، تحقیقات و مطالعات ضد و نقیض هم در باب مواد غذایی کم نیست. این مسئله در هر حوزه‌ای که با اقتصاد و منافع اقتصادی درگیر باشد وجود دارد.”

برایم جای سوال بود که ارتباط منافع اقتصادی با تحقیقات علمی چیست و اصلاً می‌توان ساحت مقدس علم را به مسائل مادی آلوده کرد؟ بعد با گزارشی که در ادامه ذکر می‌کنم دیدم نه آنقدرها هم نباید خوشبین بود و بالاخره هر کسی از جمله استادان دانشگاه و محققان هم زن و بچه و قسط وام دارند و از جایی باید آن را جور کنند. لبخند

 چند ماه پیش روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی (+) افشا کرد که صنایع شکر آمریکا در دهه ۶۰ میلای به محققان دانشگاه هارواد پول یا به اصطلاح فاند داده‌اند تا تحقیقی ساختگی در مورد مضرات کمتر قند نسبت به چربی تهیه کنند. تا آن زمان قند به عنوان اولین علت بیماری قلبی شناخته می‌شد ولی صنعت شکر با کمک مالی به این محققان و انتشار این مقاله توانست ذهنیت دولت و مردم را نسبت به تاثیر مخرب قند تغییر داده و چربی را به عنوان عامل اصلی بیماری های قلبی معرفی کند. به طوری امروز هم همین دیدگاه همچنان وجود دارد.

براساس نظر کارشناسان بیش از ۹۰ درصد تحقیقات مرتبط با صنایع غذایی توسط شرکت‌ها ترتیب داده می‌شوند و توسط آنها فاند می‌گردد. به عنوان نمونه (+):

– محققان اعلام کردند نوشیدن هر روز یک لیوان آب انگور سیاه عملکرد مغز را افزایش می‌دهد ( توسط شرکت wehch تولید کننده محصول آب انگور)

 – براساس تحقیقی که صورت گرفته خوردن اوتمیل گرم (ترکیب جو پرک شده و شیر) در وعده صبحانه باعث می‌شود کمتر احساس گرسنگی کنید (که برای کاهش وزن مفید است) شرکت Quaker Oats تولید کننده صبحانه اوتمیل

 تحقیق نشان می‌دهد که کودکانی که شکلات مصرف می‌کنند به نسبت همتایان خود کمتر احتمال دارد که دچار چاقی و اضافه وزن شوند. توسط مجموعه شرکت‌های Tootsie Rolls و Hershey و Mars


یکی از نمونه‌های معروف شرکت کوکاکولا است که بین سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۵ بیش از ۱۳۲ میلیون دلار به محققان و موسسات طراز اول علمی پول داده که تحقیقی انجام دهند با این نتیجه که: مردم برای کاهش وزن باید بیشتر به ورزش توجه کنند تا کم کردن وعده‌های غذایی و نوشیدنی

با خودم فکر می‌کردم آیا این نوع اتفاقات در کشور ما هم ممکن است برای یک برند خاص اتفاق بیافتد؟ تا حالا برای برند خاصی ندیدم ولی برای محصولات کلاسیک و قدیمی مثل عسل و روغن کنجد و حلوای ارده و خشکبار شنیدم که همه از فلان فایده و فلان تاثیرش بر بدن صحبت می‌کنند ولی اینکه برای شرکت‌های ایرانی هم اتفاق بیافتد به نظرم احتمالش کم است.

اول اینکه مردم ما مثل مردم آمریکا علم دوست نیستند یعنی ما خیلی نتایج علمی و تحقیقات بروز را دنبال نمی‌کنیم تا اینکه ذهنمان گرفتار این مشکلات شود. در ثانی جنگ و رقابت در صنعت غذایی ما به اندازه کشور آمریکا نیست که هزاران شرکت و محصول عجیب غریب و جوراوجور و بین الملی دارند و مجبور هستند برای زنده ماندن در بازار رقابتی دست به این کارهای نامناسب بزنند.

یک نظر در “وقتی صنایع غذایی کام دانشمندان را شیرین می‌کنند

  • ۱۳۹۶-۰۲-۲۷ در ۵:۵۶ ب٫ظ
    پیوند یکتا

    دقیقا همین طور هست. حتی یک بار یک آمارگیری یا تحلیلگر داده‌ها گفته بود که شما به ما اطلاعات خام تصادفی بدهید و ما هر نتیجه‌ای که شما بخواهید می‌توانیم با جابجا کردن متغیرها و اطلاعات به شما تحویل بدهیم.
    متاسفانه این مورد در آمارها و نظرسنجی‌ها هم دیده می‌شود. چه دربارهٔ محصول و چه در مورد یک محبوبیت یک نماینده و مدیر تا عملکرد موفق یا زیان‌بار یک وزیر یا رئیس‌جمهور.
    همچنین هم عمل را در دنیای تبلیغات و رسانه‌ها و روزنامه‌ها نیز می‌توان دید. جایی که رسانه‌های قدرتمند برای فاندها و سرمایه‌گذارانی که دارند، واقعیت و خبر را آن طور که لازم است، انتشار می‌دهند و با تکرار این کار به دفعات کافی، ذهنیت‌ها را تغییر می‌دهند.
    به نظرم دنیای بسیار ترسناک و آیندهٔ هولناکی از این منظر در انتظار بشریت است!

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.