سئو یا بهینه سازی برای موتورهای جستجو یکی از مهمترین و ارزشمندترین کانالهای جذب مشتری و ترافیک برای وب سایتهاست. هر شرکتی که در فضای آنلاین فعالیت میکند، چه در قالب استارآپ و شرکتهای کوچک، و چه در هیبت یک کسب و کارهای بزرگ و غولآسا به سئو نیاز دارد. با این حال ارزش سئو آنچنان که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفته چون به نظر میرسد بسیاری از اطلاعات در منابع و سایتهای تخصصی پخش و پراکندهاند. به همین خاطر قصد داریم همهی این آمارها را یکجا جمع کنیم. این گزارش شامل جستجوی ارگانیک، بودجهی سئو شرکتها، رفتار کاربران و اطلاعات موتور جستجوی مشهور گوگل خواهد بود.
در ادامه بیش از ۶۰ آمار جالب و خیرهکننده درباره بهینه سازی موتورهای جستجو را با هم مرور میکنیم. آمارهایی که برای خود من جالب بود را با علامت مشخص کردهام
آمار جستجوی ارگانیک
۳۲.۵ درصد: متوسط ترافیک که “لینک یک گوگل” به تنهایی جذب میکند (منبع: Chitika)
– ۹۱.۵ درصد: متوسط ترافیک که لینکهای “صفحه اول گوگل” جذب میکنند. (Chitika)
۵۱ درصد: متوسط ورودی سایتها از جستجوی ارگانیک (۱۰ درصد از جستجوی پولی، ۵ درصد از شبکههای اجتماعی و ۳۴ از منابع دیگر است). (BrightEdge)
– ۴۰ درصد: سهم درآمد ناشی از جستجوی ارگانیک.
– ۷۳ میلیارد: تماسهای تلفنی که از طریق نسخه موبایل گوگل تا آخر سال ۲۰۱۸ گرفته خواهد شد (Acquisio)
۸.۵: میانگین تعداد لینکهای “ارگانیک” در صفحهی اول موبایل به طور متوسط در هر جستجوی موبایل گوگل ۱.۵ لینک پولی یا Adword نشان میدهد (SearchMetrics)
۸.۵۹: میانگین تعداد لینکهای “ارگانیک” در صفحه اول دسکتاپ که گوگل نشان میدهد. به طور متوسط ۱.۴۱ لینک پولی در جستجوی نسخه دسکتاپ نشان داده میشود (SearchMetrics)
آمار بودجه سئو در کسب و کارها
– ۶۵ میلیاردلار: مقدار بودجهی که شرکتها در سال ۲۰۱۶ روی سئو هزینه کردند. (Borrell Associates)
– ۷۲.۰۲ میلیاردلار: پیش بینی بودجهیی که قرار است برندها و آژانسهای تبلیغاتی در سال ۲۰۱۸ رو سئو خرج کنند. انتظار میرود این عدد تا سال ۲۰۲۰ به ۷۹.۲۷ میلیاردلار برسد. (Borrell Associates)
– ۵۰۰۰ دلار: هزینهی ماهانهی بیشتر کسب و کارها روی سئو (Moz)
– ۷۷.۸ درصد: درصد درآمد کسب شده توسط گوگل از محل تبلیغات در موتورهای جستجو برای سال ۲۰۱۷. درصد باقی مانده سهم بینگ و یاهو و … میشود. (eMarketer)
آمار جستجوی محلی (local search)
– ۸۰ درصد: جستجوهای همراه با عبارت “نزدیک من” near me روی نسخه موبایل اتفاق میافتند. (آمار ۳ ماه چهارم ۲۰۱۴) (Think with Google)
– ۴ از ۵: کاربران از موتورهای جستجو برای پیدا کردن اطلاعات محلی و نزدیک محل زندگی استفاده میکنند. (Google/Ipsos MediaCT/Purchased)
۱۸ درصد: جستجوهای محلی با موبایل و در یک روز منجر به خرید میشوند. (Google/Ipsos MediaCT/Purchased)
– ۸۸ درصد: کاربران از موبایل برای جستجو استفاده میکنند و ۸۴ درصد از لپتاپ یا تبلت. (Google/Ipsos MediaCT/Purchased)
۵۴ درصد: از کاربران موبایل برای ساعت کار (فروشگاهها و شرکتها) جستجو میکنند و ۵۳ درصد برای پیدا کردن مسیر رفتن به فروشگاه های نزدیک محل زندگی خود. (Google/Ipsos MediaCT/Purchased)
– ۴ از ۵: کاربر دوست دارند تبلیغات نشان داده شده براساس شهر، کدپستی و immediate surroundings شخصی سازی شود. (Google/Ipsos MediaCT/Purchased)
۷۰ درصد: کاربران دوست دارند روی تبلیغات آدرس و دکمه برای تماس تلفنی باشد. (Google/Ipsos MediaCT/Purchased)
– ۲.۱ برابر: شدن میزان جستجو ها برای پیدا کردن فروشگاه ها یا غذاخوریهایی که در این لحظه باز هستند. (Think with Google)
– ۱.۳: میزان افرایش در جستجوی موبایل برای عبارتهای “از کجا بخرم” “از کجا پیدا کنم” و “از کجا بگیرم” در سال گذشته (Think with Google)
۶۵ درصد: افراد از گوشی خود در لحظهی های خرید (I-want-to-buy moments ) استفاده میکنند. (Think with Google)
۷۶ درصد: کسانی که برای چیزی در اطراف محل زندگی خودشان جستجو میکنند نهایتاً تا ۲۴ ساعت آینده از آن کسب و کار بازدید میکنند. و ۲۸ درصد آنها در پایان خرید انجام می دهند. (Think with Google)
آمار رفتار کاربران
– ۵۱.۳ درصد: کاربران اینترنت از گوشی و تبلت استفاده می کنند در حالی که ۴۸.۷ درصد از لپ تاپ کار استفاده میکنند. (StatCounter)
– ۱۵ درصد: از کاربران وب آمریکا در طول روز “یک یا چند جستجو” انجام میدهند. ۴۵ درصد حداقل در یک هفته یک جستجو انجام میدهند و ۶۸ درصد در ماه “یک جستجو یا بیشتر” انجام میدهند. (Jumpshot/Moz)
۷۹ درصد: کاربران قبل از خرید چیزی حداقل یک فعالیت مرتبط با آن خرید روی گوشی انجام میدهند (Think with Google)
– ۳۹ درصد: خریدها به نحوی از جستجو درباره آن خرید متاثر میشوند. (Think with Google)
۳: میانگین تعداد کلماتی که فرد در یک جستجو وارد میکند. (Jumpshot/Moz)
~۸ درصد: از عبارت سرچ شده در گوگل در قالب یک سوال پرسیده میشوند. (Jumpshot/Moz)
– در ۸ درصد: از جستجوهای انجام شده در گوگل، کاربر روی هیچ لینکی کلیک نمیکند و جستجوی دیگری را آغاز میکند (Jumpshot/Moz)
– ۲۱ درصد از جستجوها منجر به کلیک روی یک (یا بیشتر) لینک جستجو میشود (Jumpshot/Moz)
۸ درصد: از جستجوها منجر به pogo-sticking میشوند. یعنی کاربر یک عبارت را جستجو کرده وارد سایت میشود ولی فوراً روی دکمه back مرورگر کلیک کرده و صفحه نتایج گوگل باز میگردد. (Jumpshot/Moz)
آمار لینک بیلدینگ
+۱۰۰۰ کلمه: متوسط تعداد کلمات مقالاتی که بیشترین بک لینک را میگیرد و در شبکههای اجتماعی شیر میشود. (Buzzsumo/Moz)
۴۱ درصد: از شرکتهای بزرگ لینک بیلدینگ را سخترین تکنیک سئو میداند. (Ascend2/Conductor)
آمار گوگل
– ۱۳۰ تریلیون: تعداد صفحات وب که سال ۲۰۱۶ توسط گوگل شناسایی و ایندکس شده است. (Google via Search Engine Land)
– ۲ تریلیون: تعداد جستجوهایی که هر سال درون گوگل انجام میشود (یعنی در هر ثانیه ۶۳ هزار جستجو، در هر دقیقه ۳.۸ میلیون جستجو، در هر ساعت ۲۲۸ میلیون جستجو، در هر روز ۵.۵ میلیارد جستجو، در ماه ۱۶۷ میلیارد جستجو اتفاق میافتد) (Search Engine Land)
۱+ میلیارد: تعداد افرادی که هر ماه از گوگل استفاده میکنند. (Google via Business Insider)
– ۴۰ الی ۶۰ میلیارد: میانگین تعداد جستجوهایی که هر ماه در آمریکا انجام میشود. (Jumpshot/Moz)
۱۶۰۰+: تعداد آپدیتهای الگوریتم گوگل درسال ۲۰۱۶ (Google)
– ۸۱.۱۲ درصد: سهم گوگل از بازار موتورهای جستجو (Net Market Share)
– ۱۵ درصد: جستجوهای غیرتکراری که هر روز مردم انجام میدهد. این کلمات قبلاً استفاده نشده است و یونیک است. (Google)
– ۱ دقیقه: میانگین زمان کل یک جستجو (از زمان وارد کردن عبارت تا بارگذاری نتایج و کلیک کردن روی یک لینک به علاوه زمان برگشتن و انتخاب لینک دیگر) (Jumpshot/Moz)
۳۰ درصد: جستجوهایی که روی موبایل اتفاق میافتد مربوط به مکان location مربوط است. (Think with Google)
– ۶۶ درصد: از جستجوهای (یکتای) گوگل به یک کلیک یا بیشتر روی نتایج منجر میشود. در حالی که ۳۴ درصد از جستجو ها به هیچ کلیکی منتهی نمیشود. (Jumpshot/Moz)
– ۳.۴ درصد: درصد از جستجوهای (منحصربه فرد) گوگل منجر به یک کلیک روی لینکهای پولی AdWords میشود. (Jumpshot/Moz)
– ۰.۹ درصد: از جستجوهای گوگل منجر به کلیک روی لینک های گوگل Map میشود (Jumpshot/Moz)
~۰.۵ درصد: از کلیک روی لینک های گوگل مربوط به Knowledge Graph است(Jumpshot/Moz)
– ۳ درصد: از کلیک های روی نتایج جستجو مربوط به image blocks است (Jumpshot/Moz)
~۰.۲۳ درصد: از کلیک روی نتایج جستجو مربوط به Twitter block است (Jumpshot/Moz)
– ۱.۸ درصد: از کلیک روی نتایج گوگل مربوط به لینک های یوتیوب است (Jumpshot/Moz)
– ۰.۱۶ درصد: از جستجوها به کلیک روی لینک های personalized Gmail/Google Mail میانجامد (Jumpshot/Moz)
– ۰.۵۵ درصد: از کلیک ها در صفحه جستجوی گوگل متعلق به لینک های خرید گوگل Google Shopping است (Jumpshot/Moz)
۱۱.۸ درصد: از جستجوهای منحصر به فرد در گوگل به کلیک روی متعلقات دیگر گوگل مثل YouTube, Google Maps, Gmail, Google Books, Google Play Store , +Google میانجامد (Jumpshot/Moz)
– ۲۵ درصد: از جستجوها خارج از لیست ۱۰۰ میلیون کیبورد برتر است (Jumpshot/Moz)
– ۴۰.۹ درصد: از جستجو های روی موبایل به کلیک روی نتایج ارگانیک ختم میشود. ۲ درصد به کلیک روی لینک های پولی گوگل و ۵۷.۱ درصد به هیچ کلیکی منجر نمیشود (Jumpshot/Moz)
– ۶۲.۲ درصد: از جستجو های روی دستکتاپ به کلیک روی لینک های ارگانیک منجر میشود ۲.۸ درصد به کلیک روی لینک های پولی adword و ۳۵ درصد به هیچ کلیکی نمیآنجامد. (Jumpshot/Moz)
سئو و سایر روشهای بازاریابی
۴۵ درصد: از شرکتها باور دارند بازاریابی محتوا به شدت با استراتژی سئو گرده خورده است. (Econsultancy)
منبع: ۶۰+ Mind-Blowing Stats About Search Engine Optimization