Big Data دشمن فروشنده‌هاست

امروز تقابل بزرگی بین مهندسان و فروشندگان در حال روی دادن است.

مهندسان در تلاش هستند تا ماشین‌هایی بسازند که فروشندگان را حذف کند.

آن‌ها تلاش می‌کنند با ایجاد پلتفرم دیجیتال و با استفاده از تحلیل داده و Big Data جایگاه فروشندگی را منقرض کنند.

الان جنگ بزرگی بین ماشین و انسان در حال روی دادن است.

مثلاً بازار سنتی و فروشنده آن در یک سو و پلتفرمی مثل دیجی‌کالا یا آمازون در سوی دیگر در نظر بگیریم. مردم در آینده از کدام خرید می‌کنند؟

کارهای سطح پایین مثل  فروختن یک محصول ساده یا کالای سوپرمارکتی قابل اعطا به ماشین است. چرا؟ چون فروشنده‌ای که امروز آن کالا را می‌فروشد هیچ ارزش افزوده‌ای به فروش اضافه نمی‌کند. او مثل یک ربات دم فروشگاه ایستاده تا فقط پول کالا را دریافت کند. پس حتماً با یک ماشین یا سایت فروشگاهی تعویض خواهد شد.

این اتوماسیون در فروش از محصولات سطح پایین شروع شده و محصولات سطح بالا و پیچیده مثل خدمات وکالت یا آموزش کشیده می‌شود.

ما به عنون فروشنده فکر کنیم: آیا کار ما را یک ماشین می‌تواند انجام بدهد؟ آیا کار ما را یک نفر دیگری می‌تواند انجام بدهد؟ یعنی غیرقابل جایگزین هستیم؟

من نمی‌گویم نقش فروشندگی منقرض می‌شود بلکه حرفم این است که فروشنده‌ی ضعیف که فقط نقش ربات انسان‌نما را بازی می‌کند قطعاً در آینده از بین خواهد رفت.

داده‌های زیاد به تنهایی نمی‌تواند نقش‌های انسانی را حذف کند ولی Big Data یا داده‌های عظیم می‌تواند. فروشنده‌ی که ادعا می‌کند بین از ۱۵ سال تخصص در زمینه خود دارد در برابر Big Data شکست می‌خورد و کمرش می‌شکند.

هیچ انسانی نمی‌تواند در برابر ماشینی که داده‌های حجیم را پردازش می‌کند دوام بیاورد و شکست می‌خورد.

در گذشته داده بود ولی Big Data‌ نبود.

شرکت‌های غول پیکری مثل گوگل و آمازون و تلگرام در آینده خیلی از کسب و کارها را نابود خواهند کرد چون Big Data دارند. کسب و کارها و سرویس‌های زیادی در آن‌ها ادغام خواهند شد. هیچ انسان به تنهایی نمی‌تواند در برابر تحلیل اطلاعات حیرت انگیزی که پشت این سیستم‌ها اتفاق می‌افتد کمر راست کند.

دیدگاه‌تان را بنویسید: