تعریف impression در گوگل کنسول چیست؟ تعداد دفعات مشاهده شدن سایت در نتایج جستجو

مطالب بسیاری در مورد تعریف impression در گوگل کنسول منتشر شده است. ولی علت اینکه باز من به این موضوع تکراری می‌پردازم چیز دیگری است:

 

چرا تعریف impression؟ 

– اول اینکه این اصطلاحات اگر چه برای فعالان سئو بسیار ساده و بدیهی است ولی برای افراد مبتدی کاملاً ناآشنا است.

– دوم اینکه بسیاری از افراد متخصص تعریف اشتباهی از impression نزد خود دارند.

– برای پیدا کردن حجم جستجوی ماهانه یک کلمه در گوگل می‌توان از impression و اطلاعات گوگل کنسول خود یا دوستانتان استفاده کنید. مثلاً من اگر بخواهم حجم جستجوی ماهانه کلمه “نویسندگی” در گوگل را بدانم مزاحم شاهین کلانتری می‌شوم.

 

impression را از کجا پیدا کنم؟

اگر وارد گوگل کنسول شوید (بعد از انتخاب سایت خود) با کلیک کردن روی Search Analytics بلافاصله Impression را مشاهده می‌کنید.

پست بعدی: گوگل کنسول چیست؟ 

پست بعدی: نصب گوگل کنسول روی سایت

مرحله بعد

مرحله بعد

مرحله بعد

 

 

تعریف دقیق impression‌ و برداشت‌های اشتباه

impression‌ (یا تعداد بازدید) می‌گوید چقدر لینک مطالب ما توسط کاربران دیده شده است. (نه لزوماً کلیک شده باشد)

ولی تعریف دقیق آن کمی متفاوت است.

از دو نفر از دوستانم از تعریف impression‌ پرسیدم:

تعریف خودم: زمانی که لینک سایت من روبروی چشم کاربر قرار بگیرید. اگر لینک سایت پایین صفحه باشد و کاربر روی آن اسکرول نکند از دید من impression حساب نمی‌شود.

تعریف یک دوست: impression‌ همان تعداد جستجوهاست. یعنی اگر تعداد impression من برای “راز موفقیت” ده هزار بار در ماه است یعنی جمعاً ده هزار بار این کلمه در گوگل جستجو می‌شود. نه کمتر و نه بیشتر.

تعریف دوست دیگر: impression تا صفحه دهم گوگل حساب می‌شود. اگر در جستجوی “راز موفقیت” سایت من صفحه دهم هم باشد یک impression به من اضافه می‌شود.

در ادامه می‌بینم که همه تعاریف بالا براساس تعریف خود گوگل اشتباه هستند.

فرض کنید من کلمه “راز موفقیت” را در گوگل سرچ می‌کنم. وقتی سایت من جزو یکی از نتایج باشد یک impression در گوگل کنسول من ثبت می‌شود. هرکاربری که راز موفقیت را سرچ کند و من جزو نتایج باشم یک impression اضافه می‌شود.

 

فرق impression در گوگل 

فقط یک فرق بین impression در گوگل و تبلیغات وجود دارد. در تبلیغات impression برای بنر زمانی حساب می‌شود که کاربر آن را ببیند ولی در گوگل حتی اگر کاربر روی اسکرول هم نکند و سایت ما را نبیند باز هم Impression‌ حساب می‌شود به شرط اینکه جزو نتایج باشد.

مثلا اگر کاربر سرچ کند “راز موفقیت” و سایت من در صفحه اول، لینک هفتم باشد و حتی کاربر روی آن اسکرول هم نکند یک impression برای من محاسبه می‌شود ولی اگر در صفحه دوم نتایج باشم impression حساب نمی‌شود.

به همین دلیل اگر سایت من در جستجو “راز موفقیت” همیشه در صفحه اول باشد تعداد impression‌های من دقیقاً برابر تعداد جستجوهای کلمه راز موفقیت خواهد بود.

این چه مزیتی دارد؟ در حالت عادی ما ابزاری دقیقی برای به دست آوردن تعداد جستجوهای ماهانه “راز موفقیت” در گوگل نداریم. ابزارهایی موجود یا دقیق نیستند یا مثل گوگل ترند آمار نسبی ارائه می‌کنند. پس اگر ما در کلمه “راز موفقیت” همیشه جایگاه خوبی داشته باشیم می‌توانیم با تقریب زیادی بگوییم

 

 تعداد impression‌های “راز موفقیت” در گوگل کنسول ما = تعداد جستجوهای “راز موفقیت” در گوگل

 

اطلاعات impression گران‌قیمت است

همین الان کافی است به گوگل کنسولتان سر بزنید و بیشترین کلمه با بیشترین بازدید و جایگاه را پیدا کنید. می‌توانید با تقریب خوبی بگویید که این همان تعداد جستجو در گوگل است. به همین خاطر داشتن اطلاعات گوگل کنسول یک سایت قدیمی خود منبع ارزشمند و گران‌قیمتی است. چون با استفاده از آن می‌توانید تحمین خوبی از جستجوی کلمات در آن حوزه تخصصی در ماه پیدا کنید. بعضی از طراحان سایت با اختیار داشتن گوگل کنسول کارفرمایان خود و تجمیع اطلاعات آن به آمار ارزشمندی پی‌می‌برند به همین خاطر بهتر است پس از تحویل گرفتن هر سایت دسترسی طراح سایت را به آن محدود کنید.

حال شاید بپرسید دانستن تعداد جستجو یا impression به چه دردی می‌خورد؟ وقتی شما می‌خواهید مطلب تولید کنید بهترین استراتژی این است که روی کلماتی مطلب بنویسید که بیشترین جستجو یا Impression را دارند یعنی افراد بیشتری دنبال آن هستند نه اینکه روی کلمات یا تاپیک‌هایی وقت بگذارید که تعداد جستجوی کمی دارند. به همین خاطر همیشه باید impression های سایت خود را چک کنید و بررسی کنید که چه کلماتی بیشتر سرچ شدند و برای نوشتن پست‌های جدید از آن‌ها ایده بگیرید.

 

impression صفحات سایت

علاوه بر Query می‌توانید impression صفحات را هم ببیند. مثلاً قصد دارید بدانید بیشترین صفحه‌ سایت که در نتایج جستجو دیده شده کدام است. کافی است روی Page کلیک کنید. می بینم که این صفحه بیشترین بازدید را توسط کاربران داشته است.

 

تعداد impression برای نتایج Search Snippet و Knowledge Graph و AMP‌ هم تعریف می‌شود ولی چون در گوگل فارسی از این‌ها استفاده نمی‌کنیم یا برای ایران گوگل راه‌اندازی نکرده به آن‌ها در قرار بعد می‌پردازیم.

پست بعدی: Featured Snippet یا گوگل اسنیپت چیست؟

پست بعدی: گراف دانش در گوگل یا Knowledge Graph چیست؟

پست بعدی: AMP‌ چیست؟ و طریقه پیاده‌سازی آن روی سایت

 

منابع برای مطالعه بیشتر:

Search Analytics Report

Google Defines What Counts as Impressions, Positions, and Clicks

What are impressions, position, and clicks?

2 نظر در “تعریف impression در گوگل کنسول چیست؟ تعداد دفعات مشاهده شدن سایت در نتایج جستجو

  • ۱۳۹۷-۰۲-۱۷ در ۹:۱۴ ق٫ظ
    پیوند یکتا

    سلام
    این مطلب خیلی خوب و کاربردی بود. دستتون درد نکنه.
    مشتاقانه منتظرم قسمت‌های بعدی را بخونم.

    پاسخ
  • ۱۳۹۷-۰۲-۱۷ در ۱۱:۱۷ ق٫ظ
    پیوند یکتا

    باز هم سلام
    من صبح بعداز خوندن این مطلب رفتم سراغ سرچ کنسول سایت شرکت. در بررسی‌هایم یک سوالی برای من پیش اومد:
    من حدود سه هفته پیش یک صفحه‌ی جدید به سایتمون اضافه کردم، این صفحه بازدید داره ( در صفحه‌ی اول گوگل جزوه پنج لینک اوله، در آنالیتیکس می‌بینم که بازدید داره و در نهایت اینکه مشتری زنگ میزنه و در مورد این محصولِ جدید استعلام می‌گیره و میگه که از طریق سایت آشنا شده). حالا مشکل من اینکه که نه Query های مرتبط به این صفحه و نه حتی خود Page جزو آماری که سرچ کنسول در گزارش Search Analytics نشون میدن، نیست. یعنی طبق آمار سرچ کنسول هیچ کس از این صفحه بازدید نداشته و از اون بدتر اینکه این صفحه اصلا یک بار هم در SERP نیمده.
    چرا این اتفاق برای این پیج افتاده؟
    پینوشت:
    فکر کردم شاید ربطی داشته باشه:
    در گزارش Index coverage (نسخه ی بتا سرچ کنسول__ قسمت Status) این پیج جزو صفحاتی هست که Exclude شدن با پیغام Google chose different canonical than user. راه خارج شدن از این خطا چیه؟ راهش طبق Help سرچ کنسول اینه:
    Define a canonical page for similar or duplicate pages
    ولی مسئله ی من اینکه این پیج خودش پیج اصلیه منه.

    میشه راهنمایی کنید که چه طور آمار بازدید از این پیجم را هم در گزارش سرچ کنسول بیارم؟

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.